Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av coromant
Hej!
Ny här på forumet. Har en mycket välvårdad 850 GLT 20V 1997 som gått 23000mil som drar över liter olja på 100mil.
Är det normalt? Jag har bytt fördelare, rotor , tändkablar, hela vevhus kittet och jag kör på Castrol magnatec olja.
Det är min andra Volvo. Hade en V40 1997 som drog mycket olja men den hade gått 35000mil så det kunde jag ta.
Men den här är väll bara "inkörd" :P Tänker inte ge mig på en motorrenovering så jag undrar om det är några mer saker man kan kolla eller om det helt enkelt bara är att fylla på och se glad ut. Bilen går som en dröm i övrigt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:1l/100mil är inom toleranserna om jag minns rätt.
Du har inget externt läckage?
Min har gått 29 000mil och där försvinner en liter mellan oljebytena (1l/1000mil), så jag tycker 1l/100mil låter mycket!?

Som ovan, kolla över motorn för det låter ju nästan som om du har ett läckage någonstans!
Oljelock, och packboxarna vid kamaxlarna är vanligt fel.
av coromant
Motorn är snustorr och det läcker inget någonstanns. Den blåryker inte ens. Ingen olja i glykolen heller så det är ett mysterium.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle se över vevhusventilationen. På min 960 tryckte den olja in i insuget via den grövre slangen från oljefällan. Den blårök inte bortsätt från om man drog på länge med öppet spjäll.
Användarvisningsbild
av taxi
Oljeförbrukningen är för hög, det är bara de första årsmodellerna med dåliga kolvringar som tilläts så mycket som 1 liter/100 mil.
Men vill du inte forska i det och bilen går igenom besiktningen så kan du säkert strunta i det också.
av Volvo742
Det är normalt att en 850 kan dra mycket utan att läka.
Men jag skulle ta och titta lite noggrannare.

Under motorn.
Ventilkåpa.
Vevhusventilation.
av coromant
Vevhusventilationen har jag bytt komplett med kit från Volvo då det var stopp i den.
Lyftarna är det som låter lite men inte mycket. Efter som jag inte kan se något större läckage på motorn så vet jag inte vad jag ska börja leta.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Finns det inget läckage på utsidan så försviner oljan invändigt i motorn dvs olja i kylarvattnet eller att det följer med förbränningen i cylindrarna ut.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]