Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Hej. Jag skulle köra in bilen i garaget igår å då började det skrika ifrån motor.
De låter som när en fläktrem skriker fast det är konstant frekvens på ljudet.
När fläktremmen skriker brukar de ju svaja i frekvens.
Jag tycker det kommer uppifrån och eventuellt mer åt vänster sidan när jag står framför bilen och tittar
Ner i motorrummet. Jag provade att koppla ur kylfläkten ifall det var nått lager i den som gett upp men de lät ingen skullnad.
Kan jag lägga upp en kortfilm med mobilen så någon kan lyssna på oljudet eller är det bara bilder som kan läggas upp?
Det är en 855 96:a med 2.5l motorn. Den har gått ca 24 000mil.
Tackar för hjälpen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan vara remspännaren till multiremmen enklaste är väl att plocka bort multiremmen och starta bilen och se ifall det blir någon skillnad.
av Mattson
Går det att starta bilen utan fläktrem? Det är inget som pajar då? Jag kan inget om bilmotorer men att skruva loss den kan ja göra. Det är väl kamkedja på den så då skall väl inget hända med kamaxeln ifall rämmen är borta?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inget som pajar utan multiremmen, den styr bara generator, servo och AC, inget av dom är nödvändigt för att starta bilen. Tänk dock på att batteriet inte laddas, så du inte drar ur det :P Du kan ju stänga av lysen och andra "onödiga" förbrukare(t ex stereo, innerbelysning osv) när du testar, för att minimera strömåtgången från batteriet.

edit: Nej, det är ingen kamkedja på dessa motorer, det är gammal klassisk kamrem.
av Mattson
Nu testade jag att ta bort remmen och tyvärr så med min vanliga otur så var inte felet så enkelt utan problemet kvarstår så klart. Dock fick jag veta statusen på remmen och remspännaren. lagret i den rullen låter ju som det är fyllt med sand så den har nog gjort sitt men den får ja köpa efter felet är lokaliserat. Något mer tips på vad jag kan kolla?
Kan ett lager gnissla så som fläktremmen kan eller rasslar det bara?
Tackar för idéerna
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Just löprullarna och lagren brukar inte skrika, dom rasslar mer. Därimot kan både servopump och generatorn skrika när dom börjar bli dåliga... Men eftersom ljudet kvarstod med dom urkopplade så är ju inte det felet heller...

Nästa steg är väl att ta bort kamremskåpan(1st m10 bult, 3 meter lång) och lyssna där. Vet du när kamrem+löprullar blev bytt senast? Speciellt löprullarna... Mina t ex var så fruktansvärt dåliga att dom kunde ha havererat vilken dag som helst(fick en smärre chock när jag böt remmen och rullarna och upptäckte det)... Fast mina rullar lät inget vad man kunde höra dock...

Klurigt problem detta... Finns ju inte så mycket som kan avge "fläktrems skrik" på dessa motorer utöver multiremmen.

Du kan f.ö. ladda upp filmen på youtube eller liknande.
av Mattson
Kamrem byttes för 3-4år sen. Jag hoppas att rullarna byttes då men ja vet ej för de va en ja kände dom gjorde det och jag hjälpte han med annat medans han bytte på min bil. Är dom bytta så har dom endast gått 500mil/år men de kan ju vara fel på grejerna ändå. Jag pratade med en bilmekaniker som hjälpt mig tidigare innan jag flyttade som tipsade att de kunde vara kugghjulet som startmotorn vrider runt på motorn som kan sitta löst. Kuggkrans eller va de kallades men då skulle man behöva ta ner växellåda m.m för att byta det å de kostar runt 10 000 på en verkstad så de hoppas ja de inte är. Eventuellt kommer en kille ifrån en bilverkstad inärheten förbi och lyssnar på de ikväll. Hoppas han kan lokalisera de.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hmmmm..... Jag har för mig att kuggkransen är direktsvarvad i svänghjulet.... Men det är också möjligt att det beror på svänghjul, det finns en hög olika svänghjul till 85x70.
Priset låter ungefär rätt, kanske lite dyrt bara för nedplockning av lådan. Det arbetet brukar "bara" gå på typ 6-7000. Fast om svänghjulet ska bytas så blir det ju dyrare givetvis.

Men, skulle startkransen sitta löst så skulle du ju ha rätt stora problem att starta bilen :roll: Så personligen tvivlar jag på att det är startkransen som låter. Gnisslar/skriker det även när du drar på startmotorn, eller enbart efter motorn har startat och går av sig självt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om löprullarna och remspännaren byttes dom brukar följa med karmremskittet från volvo så ska det väl inte vara någon fara men kolla som sagt för säkerhetsskull. Du menar svänghjulet och där startmotorns kugghjul greppar tag i kallas för startkrans.
Undrar om det kanske kan vara vatten pumpen som skriker för dig vet du om den byttes i samband med kamremen?
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]