Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stationwagon
Har beställt nya drivaxlar fram båda sidor (inre/yttre), men vad jag förstår levereras dessa ej med låsring mot lådan!? Kan man återanvända från gamla drivaxlarna eller måste man köpa nya? För visst behövs dessa, de måste väl "låsa" fast vid monteringen?

Dum fråga kanske ni tycker, men har aldrig bytt tidigare. Kände mig tvungen att fråga när jag såg att dessa låsringar ej följer med...

Tänkte även kolla om någon vet var jag kan köpa den där gummiringen som ligger mellan yttre drivaxel och hjullagret? Mina är torra och fulla med sprickor. Har inte hittat ngn uppgift på vad de kan tänkas heta eller har för nummer osv...

Tack och bock på förhand
av SubMarine
Borde funka att flytta över låsringen från din gamla axel på vänstersidan tycker jag. Skippar du låsringen är det stor risk att axeln lossnar från lådan när du kör. På högersidan sitter det ingen låsring.
av sensonic
Har du köpt drivaxlarna på Volvo?

Om bilen är manuell och axlarna är köpta på annat håll råder jag dig att noga kontrollera längd på komprimerad axel innan montage vs den som sitter i bilen. Till min bil (också en -00) gick det inte att uppbringa rätt längd utan alla "pirat" (SKF, drivknuten.se, etc) var för långa och det blev inte bra. Svårt att returnera en monterad axel så kolla innan du stoppar i dem.
Nej, jag köpte dem inte på Volvo.

Blir till att plocka ur de gamla och mäta lite innan då...
Typiskt att man aldrig ska kunna lite på något.

"Sensonic", vart köpte du dina till slut? Själv har jag bara hört gott om Drivknuten!?
av Fritzell
Ang. Gummiskyddet mot lagret kollade jag det med bilia när jag bytte mina drivknutar och dom kunde inte fixa dem separat utan dom följde med om man köpte nya hjullager. Dåligt tycker jag
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fritzell skrev:Ang. Gummiskyddet mot lagret kollade jag det med bilia när jag bytte mina drivknutar och dom kunde inte fixa dem separat utan dom följde med om man köpte nya hjullager. Dåligt tycker jag
Gummiskydd mot lagret...? Menar du drivknutsdamasken eller? Jag har då aldrig sett någon typ av gummiskydd till något hjullager.
Inte damasken! Det är en pressad gummitätning. Den ska sitta (eller gör på min iaf) mellan drivaxeln ochspindeln/ hjullagret...

Lyckas inte bifoga foto på den? Finns bild i Haynes V70 S80 del 8•2
Drivaxlar 2.10

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]