Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Basse850
Hallåj!

Är ny här och har ett problem med min 850.
Batteriet ( http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... PMF56219sv ) laddas ur
bara efter cirka 4 dagar.
Enligt mätaren så tjuvdrar den knappt något alls och den laddar som den ska.
Har också varit in på mekonomen och fått byta batteri en gång pga "dåligt" batteri.

Behöver verkligen hjälp, har tröttnat på att åka runt med ett extra batteri och startkablar..

Tack på förhand, Victor
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lossa minuspolen och koppla en multimeter emellan pol och kabel, då ser man ifall det finns något som drar ström.
Därefter kan man plocka säkring efter säkring för att se vad det är som drar ström, när man väl har hittat på vilken säkring det finns en förbrukare på så får man felsöka inom detta område.
av saganify
Hur mycket i ampere drar den i stängt läge?Mät över polerna på batt med motor igång bör vara 14V eller mer om generator/laddrelä funkar.Kolla så att ingen belysning i baggage eller motorrum lyser konstant
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har bytt kabelsko på + polen på en 854 -95 och på V70 -98. Både va ärgade och det blev varmgång så batteriet drog ur på några dagar. Blir pluskabeln och pluspolen varm har du garanterat samma fel.
Användarvisningsbild
av js1
Samma här, det är en klassiker.
av MickeM
Basse850 skrev:Hallåj!

Enligt mätaren så tjuvdrar den knappt något alls och den laddar som den ska.

Vilken mätare talar du om då?
Har du mätt enl föregående tips med multimeter mellan batteripol och kabelsko?
Har du en extra amperemätare i bilen?

Mätt batterispänning i vilande och med något förhöjd tomgång?

Om du nu är säker på att den inte drar tjuvström:

Bra tips om kontroll av kabelskor och batterikablar (även minus!!) samt ev dold tänd belysning har du redan fått.

Kör-stilen då?
Jag vet inget om TS bilanvändande, men bara småkörningar/stadskörning knäcker dom bästa batterier på kort tid, och har blivit mycket vanligt beteende i små och medelstora städer.
Jobb, dagis, träning osv är oftast bakgrunden.

Kombinera den körstilen med el-sitsar, eluppvärmda speglar och spolarmunstycken, elbakruta, osv så går det ännu fortare.
Även AC'n drar bra med ström på sommaren.
av Basse850
Uppdatering:
Jag har nu provat alla tips på mitt udda problem.
Det som till slut hjälpte var byte av säkringar (någon var fel men ingen trasig) samt att jag slår av lyset (0) efter varje tur istället för att låta det slås av automatiskt.

Vet dock fortfarande inte vart problemet satt.
Men tack för all hjälp!
av Kena
Säkringsbytet lär nog inte ha med ditt problem att göra men om du slår av lysknappen så är du nog på rätt väg. Nu vet inte jag vilka lampor som släcks med den men kolla upp släpvagnskontakten om du har någon, kan vara fukt och smuts i den som leder över?

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]