Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får ingen luft eller värme till fötterna i min 855GLT -97 med ECC, är det nåt som brukar gå sönder eller går det att återställa systemet?
Under -5 grader så är det bra kallt nere vid fötterna...

har provat att stänga alla ventiler och rikta luften neråt men det kommer mycket svagt med lite varm luft med fläkten på max. Öppnar jag en ventil så bara strömmar det ut hetluft där så det verkar inte komma ut nere vid fötterna.

Antar att det är nån ställmotor för detta men är det en egen motor dit eller går den på samma som nån annan?

Allt annat på panelen fungerar och luften går att styra från ventilations utblås till framrutan men inget till fötterna. ACn kyler ej men bilen har gått 32.000mil så det är nog inte så konstigt, har ej kollat om det är nån gas i systemet. Lär väl titta på det till sommaren, just nu vill jag ha värme till fötterna...
Hej!
Innanför handskfacket till vänster finns spjällmotorn till vindruta/golv. Axeln mellan spjäll och motor är av plast och det är ganska vanligt att dom går sönder. Oftast går det att laga med buntband och lim.
taxi skrev:Hej!
Innanför handskfacket till vänster finns spjällmotorn till vindruta/golv. Axeln mellan spjäll och motor är av plast och det är ganska vanligt att dom går sönder. Oftast går det att laga med buntband och lim.
Ok, tackar! Då ska jag kolla upp det så snart jag kan.

är det bökigt att lossa handskfacket på en 850?
Kollade i vadis nu och det verkar skit lätt att få bort handsfacket.

Dock skriver dom att man ska göra en återställning av ECCn efter byte av en ställmotor för att lära in alla änd positioner på dom men enligt vadis så görs detta via blink dosan och nån sån har inte jag då jag har en 97a med OBD uttag? Nåt man gör med dator då via OBD uttaget då eller?
Sitter spjällmotorn för vindruta/fötter på högersidan på spjällhuset på 850? På alla v70 sitter det på vänster sida ovanför spjällmotor för värme.

Spjället för vinruta/golv består av massvis med plastlänkar och axlar iallafall på v70. Om du kan justera framåtblås/vindruta låter det troligare att någon länk pajat.
Men det ser du ju när du plockar ner det och vrider vredet runt
En kalibrering av ECC gör du med din egen blinkdosa, som du bygger av en diod och strömbrytare.
Men ibland blir det problem med kalibrering, så gör det bara om du måste. Försök i första hand att få spjället i samma position som ECC tror att den är i, så gjorde jag och slapp kalibrering den gången.
Sist jag gjorde en kalibrering fick jag gråare och mindre hår.
Ja det va inget fel på ställmotorn utan spjället hade på nåt vis fastnat i nåt läge så motorn bara snurrade inne i plast axeln. När jag sen plockade bort ställmotorn och skulle röra axeln med fingrarna så lossnade plastbitarna från axeln...

Tur va då att längre in så va det som en fyrkants fattning så jag körde in en passande mejsel där så gick det att röra spjället helt ok. Då gjorde vi den lösningen att vi kapade till en bult och slipade den fyrkantig så den passade in i hålet och svetsade dit den med några punkter på axeln på ställmotorn :) va lite skeptisk till att svetsa på den men det gick bra, fick kyla snabbt så höll den.

Motorn monterades och det verkar fungera i alla fall, har värme nere vid fötterna iaf så det är mycket skönt :)
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]