Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Indalsman
Vad för tändstift rekommenderar ni till B5254S i en 950GLT -97? Vilket fabrikat fungerar bra i dom här? På saabar så är dom känslig på fabrikat så tänkte ifall volvo också är det.
Nja tror inte Volvos femcylindriga motorer är så kinkiga på tändstiftsort :) Själv så kör jag på brisk tändstift Biltema säljer dom och dom fungerar kanon för mig motorn går mycket lugnare på tomgång och den går även råare när man gasar på. Hade förut bosch super plus men den gick inget vidare på dom men dom var ju gamla också. Men alla som jag har pratat med säger att brisk tändstiften är bland dom bättre dom är till och med bättre än original stiften.

Komihåg att kolla på brisk hemsida innan du köper tändstiften på Biltema för det är inte alltid att Biltema sorterar ut rätt stift till din bil. http://www.brisk.biz/catalogues/spark-p ... 3100,13101
Önödigt vetande --> Saabarna som är kinkiga på tändstift är alla saabar med tändkassetter istället för tändkablar, rotor och fördelare/lock som på 850. Dessa kassetter är konstruerade tillsammans med NGK. Min fd Saab med röd tändkassett mottog inte ens Bosch tändstift som var motsvarande NGK's som brukar vara BCPR7ES-11 på vanliga turbomodellerna.

Nödvändigt vetande --> Har själv kört brisk på 850 med gott resultat, även många på forumet i andra trådar rekommenderar Brisk speciellt till turbo modellen. Annars finns ju de vanliga kända märkena NGK/Bosch eller Volvo orginal som jag tror är förklädda boschstift men jag ska inte svära på det :)

/// Waiz
Kan bara hålla med om att Brisk-tändstiften fungerar klockrent till Volvos 5:or! :) Bytte ut de Eyquem-stift som satt i min s70 då jag köpte den till Brisk P4 som Biltema säljer och skillnaden var ganska omfattande. Motorn går mycket mjukare och lugnare då man kör lugnt och fungerar även bra vid acceleration (kan inte uttala mig så mycket om det då jag inte tokgasar särskilt i s70 då den enligt mig passar mest som glidarbil :P ) Jag hade ett litet störande ryckande från motorn vid gasuppsläpp/uppkoppling och då jag gasade med Eyguem-stiften från Biltema som satt på Bilen innan vilket försvann i och med bytet till Brisk. Så jag rekommenderar Brisk till Volvos femmor!
Ja jag hör verkligen skillnad på motorgången med Brisk stiften, nu upplevs skillnaden mer också för jag kör med poly bussningar vilket också är att rekommendera om man vill få ett härligt ljud i kupén.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]