Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
SRS-lampa lyser och besiktning närmar sig :( Felkod 2-1-2, avbrott ratt eller låg kapacitans. Trodde det var rattrullen och provade med en annan men lampan fortsätter att lysa! Kanske dags för min 850 att kasta in handduken?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Antingen är det kablarna från ratten till SRS-styronet som det är avbrott på eller så kan det vara själva ratt airbagen. Det går att mäta upp kablarna mellan ratt och SRS-styrdonet men du får absolut inte att mäta upp airbagen risken finns att den smäller. Det gäller att du kopplar ur rattairbagen och sedan SRS-styrdonet sen måste du ta reda på vilka kablar det är som sa mätas men först och främst gör bilen strömlös i en kvart innan du börjar att grejar med SRS-systemet :) Är du minsta osäker hur du ska göra så låt bli att mäta och lämna in bilen i så fall, SRS-systemet är inget att leka med.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
KE skrev:men lampan fortsätter att lysa!
Nollade du felkoden då? SRS-indikeringen brukar väl inte försvinna av sig själv som t.ex. ABS-indikeringen gör när man avhjälpt felet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Näe, lyser SRS lampan så utför bilen ingen ytterligare diagnos på SRS'en av naturliga skäl - det skulle kunna vara livsfarligt. ABS'en utför 2 självtester varje gång bilen startas och körs.
Så SRS koderna får man gott släcka själv innan diagnostiken hoppar igång igen(och lampan slocknar om allt är rätt).
av KE
Tack för svaren! De flesta säger att det oftast är rattrullen som är boven i dramat när man har den felkod jag har men icke sa nicke i mitt fall, typiskt :(
Borde man inte få en annan felkod om det har att göra med styrenheten??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
KE skrev:Tack för svaren! De flesta säger att det oftast är rattrullen som är boven i dramat när man har den felkod jag har men icke sa nicke i mitt fall, typiskt :(
Borde man inte få en annan felkod om det har att göra med styrenheten??
Kan vara kablaget mellan rattrullen och styrenheten :). Var rattrullen ny eller var den begagnad?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok det var ett saftigt pris :o Då är det karanterat kabelbrott eller så är själva kudden defekt något av dom två sakerna är det som ställer till det. Tror inte att det ligger något mer på den kretsen som kan ställa till det.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]