Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fahlgren
Hej, Viskokopplingen på min bil (855awd-97 ) har rasat, "hylsan" som håller lammellerna har lossanat och man ser rakt in där..dvs endast fwd just nu. Har fått tag i en begagnad viskoenhet men har några frågor. Måste jag ner med bränsletanken för att komma åt övre bultarna bak mot klumpen? Och isåfall hur bökigt är det?
Tacksam för svar då jag hoppas kunna göra operationen till veckan :D

Mvh Johan
Senast redigerad av 1 Fahlgren, redigerad totalt 0 gånger.
av Henke3
räcker att lossa främre infästningen för momentröret där bussningen sitter,
då sänks den tillräckligt så du kommer åt skruvarna med lång förlängare.
av Fahlgren
Okej, ser det inte framför mig riktigt, vad är det jag ska lossa för å vrida ner axeln mena du?

Kom på en sak till, bultarna mellan kardan/visko och visko/bakaxel, måste man köpa nya där eller funkar det å återanvända dom gamla? kanske lite gänglås bara..?
Användarvisningsbild
av ketto
Där kardanaxeln möter viscokopplingen, där finns en bult monterad upp mot golvet. Lossa kardanen och lossa bulten som sitter där. Då kommer viscokopplingen tippa neråt och då kommer du åt dom övre bultarna mot bakdiffen. Är ett skitjobb att montera ner viscokopplingen. Tar tid om inte annat.
av Fahlgren
Tack för hjälpen grabbar, fixade det idag på en dryg timme, nog var det ju småjävligt å komma åt på en del ställen men nu har man en AWD igen.. fan va GÖTT! :D :wink:
av Fahlgren
Förresten, är det någon som bytt olja i sin vinkelväxel,tycker det fuktar lite därifrån och skulle gärna kolla/byta oljan för att vara på den säkra sidan. Några konstigheter där eller är det bara att tappa ur och pumpa i den nya? Hur mycket ryms det i den? Vilken olja ska man köra på?
Användarvisningsbild
av ketto
Fahlgren skrev:Förresten, är det någon som bytt olja i sin vinkelväxel,tycker det fuktar lite därifrån och skulle gärna kolla/byta oljan för att vara på den säkra sidan. Några konstigheter där eller är det bara att tappa ur och pumpa i den nya? Hur mycket ryms det i den? Vilken olja ska man köra på?
Ska vara nån seg olja vet ja, bytte för flera år sen på min gamla AWD, va nåt i klass med 75W-90 typ. Bilia bör ha sån olja.
Man fick suga ur den gamla och pumpa in nytt tills det rann ur, finns bara en öppning/tömning. Ja tror det va 2.1 L det rymde
av Fahlgren
ketto skrev:
Fahlgren skrev:Förresten, är det någon som bytt olja i sin vinkelväxel,tycker det fuktar lite därifrån och skulle gärna kolla/byta oljan för att vara på den säkra sidan. Några konstigheter där eller är det bara att tappa ur och pumpa i den nya? Hur mycket ryms det i den? Vilken olja ska man köra på?
Ska vara nån seg olja vet ja, bytte för flera år sen på min gamla AWD, va nåt i klass med 75W-90 typ. Bilia bör ha sån olja.
Man fick suga ur den gamla och pumpa in nytt tills det rann ur, finns bara en öppning/tömning. Ja tror det va 2.1 L det rymde

Okej låter bra, tack för svar :)
av Volvo 850 AWD
Kolla gärna också i lite högre hastighet så att du inte har fått vibrationer, kan hända när du byter visco. JAg fick väldiga problem mellan 105-120 km/h.
Fick balansera viscon, så vart det bra.
//amund
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]