Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Har du prövat att smörja först? Det är väl lite otroligt att den flyttat sej själv så den behöver en justering :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skruvarna har troligtvis släppt lite av vibrationerna för låsörat då räcker det att man slår igen luckan så flyttar sig låsörat mer och mer. Det är bara att lossa på dom och justera man får väl prova sig fram men gissningsvis så ska den justeras utåt (alltså mot dig när du står på utsidan).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kena skrev:Har du prövat att smörja först? Det är väl lite otroligt att den flyttat sej själv så den behöver en justering :wink:
~17års igensmällande med bakluckan...? Näe, det är inte så otroligt om det flyttat på sig successivt under åren, för att nu komma till den punkt den knappt låser alls. Är ju samma sak som med huvlåsen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
pbengtss skrev:Skruvarna har någon mystisk Torx-storlek, mellan T40 och T45. Finns det ens??
Ingen aning är dom någorlunda rena skruvskallarna så att det inte är massa skit i skallen som ställer till med problem? Du är säker på att det är torx så att det inte är insekts?
av pbengtss
Nu tog jag tag i det här... Skruvskallarna var fyllda med skräp, det såg jag inte i mörkret sist. Så T40 passade efter rensning.
Och det var bara att flytta bygeln bakåt några millimeter så funkar bakluckan som den ska.

Kan tillägga att skruvarna satt mycket hårt, ändå hade bygeln flyttat sig.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok gött att det fungerar nu :-)-) man kan nog dra åt dom där skruvarna precis tills bristningsgränsen men ändå så kommer bygeln att flytta sig efter många stängningar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
pbengtss skrev:Kan tillägga att skruvarna satt mycket hårt, ändå hade bygeln flyttat sig.

Små små små vibrationer under lång tid, i kombination med smällande då och då(stänga backluckan) kan få det mesta att flytta på sig, även om förbanden(skruvarna, i detta fall) fortfarande sitter lika hårt som dom ska.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]