Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har börjat få problem med min s70 att den vill huckra/hacka när jag kör på låga varv, när det blir uppförs och det blir lite tyngre och även accelerera.
Problemet att uppstått en tid efter att jag fick problem med motorlampa och abs-lampan. Dessa har jag kollat upp felkoder och det är givarna som är problemet.
Men jag har inte fått någon slags felkod som visar på vad detta kan vara för problem.
Funderar på om det kan vara gasspjället som är det som ställer till det?
taxi skrev:Vilka felkoder hade du på motorn?
fick felkoderna:

Bensin(B5244s - Denso-mt/at)
ECM-510d - Hastighetssignal

Broms(ABS,BCM-mark 20)
0021 - Hjulsensor HF,felaktig signal,intermittent
0022 - Hjulsensor HF,felaktig signal,intermittent
0012 - Hjulsensor VF,felaktig signal,permanent

utöver dessa va det inget mer som dök upp
Vet du om bilen fått uppgradering av mjukvara gällande spjäll/ETS? Den borde tända varningslampan vid spjällproblem tycker jag. Samt att du då borde fått felkod också.
Börja med att öppna och göra rent spjället, enkelt och gratis. Är det väldigt skitigt kanske det hjälper, om ditt problem beror på spjället.
taxi skrev:Hur långt har bilen gått? Har den fått nytt spjäll? Vit eller gul etikett på undersidan av spjället?
bilen har gått ca 31200 mil, läste om etiketten så jag kollade upp den igår, och det är den vita etiketten som sitter på spjället.
Ska pröva att koppla ur LMM senare idag.
Någon uppdatering är jag osäker på om den är gjord. inte sedan jag köpte den iaf.
Ok, samtliga koder du fick ut har enbart med ABSen att göra. Och att döma av alla koder så borde hastighetsmätaren inte fungera öht, då hastigheten tas just från framhjulen(via ABS givarna).

Hur ser stiften ut? Låter lite som att den misständer... Hade du haft fördelare så hade jag sagt "byt lock och rotor", men iom att du har separata spolar så blir det lite mer krångel... Ett gammalt knep är att lägga handen på spolarna, och blir någon utav dom mer än ljumna så är den/dom spolen säkert kass.
Lucif3r skrev:Ok, samtliga koder du fick ut har enbart med ABSen att göra. Och att döma av alla koder så borde hastighetsmätaren inte fungera öht, då hastigheten tas just från framhjulen(via ABS givarna).

Hur ser stiften ut? Låter lite som att den misständer... Hade du haft fördelare så hade jag sagt "byt lock och rotor", men iom att du har separata spolar så blir det lite mer krångel... Ett gammalt knep är att lägga handen på spolarna, och blir någon utav dom mer än ljumna så är den/dom spolen säkert kass.

Precis hastighetsmätaren står på noll, prövade att dra ur LMM men detta hjälpte tyvärr inte.
Stiften får jag ta lös och kolla.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]