Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter att ha parkerat bilen utomhus för natten (-18), går det inte att vrida om tändningsnyckeln mer än en millimeter eller två. Jag har försökt att vrida ratten, i tron att rattlåset hade gått i, men då gick rattlåset i på riktigt.

Jag har haft kupévärmare på i flera timmar utfall att tändningslåset skulle ha frusit fast. Men det gjorde ingen skillnad.

Nu kan jag inte vrida om tändningsnyckeln och bara röra ratten väldigt litet.

Bilen är en V70 GLT av årsmodell 2000. Den sista innan man bytte modell. Den har gått 240.000 km.

Finns det några tips?
Andra än att låta bärga bilen till verkstaden och reparera/byta ut tändningslåset?
Vad kan det gå loss på?

Är inte särskilt händig...
Jag hade problem med tändningslåset på min V70 98 för nåt år sedan.
Problemet var då att nyckeln gick runt.
Jag undersölkte då hur det funkar med lås o nycklar o immobilizern och till slut blev det att jag köpte helt nytt tlås hos bilia
i Göteborg.
Eftersom nycklarna är inprogrammerade mot bilen stöldskydd kan du inte köpa ett t lås på skroten
för då kan du inte starta bilen.
Du måste gå till volvo verkstaden och köpa ett nytt tlås av dom.
Dom gör ett nytt lås som passar till dina gamla nycklar.
Sen byter man tlåset i bilen vilket inte är så lätt.
Tlåset ingår i bilens stöldskydd så det ska givetvis inte vara lätt
Är man inte van att skruva bil så är det ett typiskt verkstadsjobb.
Ring runt och hör vad det kostar.
Jag betalade ca 2500 för tlåset och bytte det sen själv.
Det tog en halv lördag med många fula ord att göra det.
Det gamla tlåset sågade jag isär för jag var nyfiken på hur det såg ut inuti då det även innehåller rattlåset
o det var säkert 50 småprylar inuti och jag hade aldrig kunnat laga det så beslutet att byta ut det var det enda rätta.
Tack för ett trevligt och hjälpsamt svar.

Och för att komma till verkstan krävs väl bärgare? Dvs bilen står med motorn mot väggen och ratten går inte att styra bilen med. Det finns inget enkelt sött att bryta rattlåset, gissar jag. Så att den går att bogsera till verkstaden med en vanlig personbil?

Har verkstäder som Bilia den servicen, eller ska jag satsa på Mekonomen som i alla fall bara ligger några kilometer bort?
En dum fråga, det är väl inte så att du använt fel nyckel?
Har du fler nycklar testa dom också.

Mitt svar på dina frågor är
Knäcka rattlåset?- nej inte om du inte ska förstöra mer än bara tlåset
Bärgare ?-Ja
Bilia eller Mekonomen?-Ring och fråga vad dom tar för att byta rattlåset(telefonen är jättebra för att kolla priser)
rattlåset måste du köpa hos Bilia(eller volvohandlaren) men vem som byter det bestämmer du själv.

Sen kan man ju fundera på om det är värt att köpa nytt rattlås eller en annan bil
Tack

Tveklöst rätt nyckel. Har dessutom provat med extranyckeln. Ingen skillnad.

Min tanke var mer att jag vill att verkstan också bärgar. Det är väl rätt ovanligt att prisuppgifterna stämmer, men visst - värt att kolla.
Om någon är nyfiken på hur historien avlöpte, och som tack för all hjälp, kommer här slutredovisningen.

Bilen är ju gammal, modellår 2000, uttagen 1999, och har gått 250.000 km. Jag tvekade mellan bogsering till skroten, för 900 kr och lagning.

Det blev lagning medelst bogsering till verkstad, självrisk 1.200 kr.

Det behövdes ett nytt rattlås, kostnad 2.800 kr.

Sedan tillkom arbete, kostnad 1.500 kr.

Totalt 5.500. (Och då fick jag ändå 10 % rabatt på Bilia-verkstaden där de alltid är väldigt trevliga och där jag gör service).

Det blev alltså dyrare än vad jag trodde efter att ha läst på forumet.

Framtiden får utvisa om det var rätt beslut.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]