- ons 20 jan 2016, 19:12
#1040027
Vill förmedla ett problem som tagit mycket kraft och tid, men nu slutligen funnit sin lyckliga lösning. Är ägare till en Volvo S70 2,0 (10 V), -99:a, med endast 16 500 rullade mil. Under senhösten -15 började bilen successivt bli mer och mer kraftlös och började också "skaka" i varvtal från 2000 varv och uppåt. Eftersom bilen blivit i stort sett okörbar lämnade jag den till en lokal bilverkstad med gott renommé.
Efter det att jag själv bytt till nya Volvo original-tändstift började verkstaden felsöka och de bytte efterhand ut fördelarlock och rotor, tändkablar, tändspole, temperaturgivare, spridare och bränslefilter. När de tagit kompressionsprov, där cylinder 3 (mittcylindern) visade ett något lägre värde, blev den kvalificerade domen från verkstaden att det var ett ventilhaveri och att bilen inte var värd att reparera!
Efter att bedrövad ha löst ut bilen från verkstaden (ägaren var hygglig och lät de utbytta delarna sitta kvar och tog bara betalt för deras tid för felsökning) konsulterade jag en bekant som tidigare arbetat som bilmekaniker. Han ställde upp, tog till sig bilen och felsökte vidare. Ganska snart skrinlade han teorin om ventilhaveri och riktade istället in sig på avgassystemet. När han kopplade loss främre röret med katalysator och körde en sväng var problemet identifierat. Sagt och gjort; en ny utbytesdel beställdes från Biltema (artikelnr 79829, kostade 1999 kr) och monterades. Bilen gick åter igen hur bra som helst!
Glad i hågen körde jag direkt in bilen till den årliga kontrollbesiktningen där den blev godkänd helt utan anmärkning! Bilinspektören tipsade om att den typ av utbyteskatalysator (dvs inte original) som nu sitter på bilen behöver en något längre tid för att värmas upp till full arbetstemperatur. (Kan vara bra att veta om ni kör in till besiktningen med en nymonterad katalysator; alltså kör den rejält VARM innan!)
Hoppas att det nu beskrivna kan vara till nytta för någon med liknande problem. GE INTE UPP!
Efter det att jag själv bytt till nya Volvo original-tändstift började verkstaden felsöka och de bytte efterhand ut fördelarlock och rotor, tändkablar, tändspole, temperaturgivare, spridare och bränslefilter. När de tagit kompressionsprov, där cylinder 3 (mittcylindern) visade ett något lägre värde, blev den kvalificerade domen från verkstaden att det var ett ventilhaveri och att bilen inte var värd att reparera!
Efter att bedrövad ha löst ut bilen från verkstaden (ägaren var hygglig och lät de utbytta delarna sitta kvar och tog bara betalt för deras tid för felsökning) konsulterade jag en bekant som tidigare arbetat som bilmekaniker. Han ställde upp, tog till sig bilen och felsökte vidare. Ganska snart skrinlade han teorin om ventilhaveri och riktade istället in sig på avgassystemet. När han kopplade loss främre röret med katalysator och körde en sväng var problemet identifierat. Sagt och gjort; en ny utbytesdel beställdes från Biltema (artikelnr 79829, kostade 1999 kr) och monterades. Bilen gick åter igen hur bra som helst!
Glad i hågen körde jag direkt in bilen till den årliga kontrollbesiktningen där den blev godkänd helt utan anmärkning! Bilinspektören tipsade om att den typ av utbyteskatalysator (dvs inte original) som nu sitter på bilen behöver en något längre tid för att värmas upp till full arbetstemperatur. (Kan vara bra att veta om ni kör in till besiktningen med en nymonterad katalysator; alltså kör den rejält VARM innan!)
Hoppas att det nu beskrivna kan vara till nytta för någon med liknande problem. GE INTE UPP!
Senast redigerad av 1 lewe, redigerad totalt 0 gånger.
XC70 D4 AWD Summum Polestar MY15