Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill förmedla ett problem som tagit mycket kraft och tid, men nu slutligen funnit sin lyckliga lösning. Är ägare till en Volvo S70 2,0 (10 V), -99:a, med endast 16 500 rullade mil. Under senhösten -15 började bilen successivt bli mer och mer kraftlös och började också "skaka" i varvtal från 2000 varv och uppåt. Eftersom bilen blivit i stort sett okörbar lämnade jag den till en lokal bilverkstad med gott renommé.

Efter det att jag själv bytt till nya Volvo original-tändstift började verkstaden felsöka och de bytte efterhand ut fördelarlock och rotor, tändkablar, tändspole, temperaturgivare, spridare och bränslefilter. När de tagit kompressionsprov, där cylinder 3 (mittcylindern) visade ett något lägre värde, blev den kvalificerade domen från verkstaden att det var ett ventilhaveri och att bilen inte var värd att reparera!

Efter att bedrövad ha löst ut bilen från verkstaden (ägaren var hygglig och lät de utbytta delarna sitta kvar och tog bara betalt för deras tid för felsökning) konsulterade jag en bekant som tidigare arbetat som bilmekaniker. Han ställde upp, tog till sig bilen och felsökte vidare. Ganska snart skrinlade han teorin om ventilhaveri och riktade istället in sig på avgassystemet. När han kopplade loss främre röret med katalysator och körde en sväng var problemet identifierat. Sagt och gjort; en ny utbytesdel beställdes från Biltema (artikelnr 79829, kostade 1999 kr) och monterades. Bilen gick åter igen hur bra som helst!

Glad i hågen körde jag direkt in bilen till den årliga kontrollbesiktningen där den blev godkänd helt utan anmärkning! Bilinspektören tipsade om att den typ av utbyteskatalysator (dvs inte original) som nu sitter på bilen behöver en något längre tid för att värmas upp till full arbetstemperatur. (Kan vara bra att veta om ni kör in till besiktningen med en nymonterad katalysator; alltså kör den rejält VARM innan!)

Hoppas att det nu beskrivna kan vara till nytta för någon med liknande problem. GE INTE UPP!
Senast redigerad av 1 lewe, redigerad totalt 0 gånger.
Katalysatorn är ännu ej undersökt, men enligt bekanten som identifierade felet och fixade bilen så var det nästan helt stopp i avgassystemet.

En annan vän konsulterade en rutinerad (äldre) tidigare Volvomekaniker och denne menade att bilens nämnda "symptom" tydde på katalysatorhaveri (han visste då inte om det redan pågående arbetet och bytet av katalysator). Enligt honom var det inte ovanligt att de fick åtgärda detta problem.
Att katten blir igentäppt(av en eller annan anledning) är väl varken vanligt eller ovanligt. Det är något man ska/bör veta som mekaniker, och ta med i beräkningarna när man felsöker - speciellt på äldre bilar som gått en bit.
Om bränsle och luft kommer in i motorn som den ska, men motorn ändå är trött, låter ansträngd och allmänt kraftlös så kan det mycket väl vara att avgaserna inte kommer ut som dom ska. Om inte avgaserna kommer ut som dom ska så blir röret till slut fullt och avgaserna åker tillbaka in i motorn, som då kväver sig själv. Är det tvärstopp så dör motorn relativt snabbt.

Det är rätt enkelt att verifiera ovanstående genom att täppa till ändröret(handflata om motorn är kall, banan, eller vad man nu väljer) på en fungerande bil. Motorn kommer tämligen omgående gå ner i varv och börja låta ansträngd.
Detta test är också relativt effektivt om man letar avgasläckor :)
Vet inte hur bilen upplevs med stop i katalysatorn men eftersom jag haft en bil tidigare av annat märke (Ford) :/ som hade stopp i bakre ljuddämparen när insatsen lossnat totalt och blokerade avgaserna så att bilen höll på att kvävas och gick mycket dåligt till och från där allt till sist lossnade pga ett enormt tryck är det ju lite konstigt att en verkstad inte kan hitta detta katalysatorfel när jag misstänker att symptomen är desamma i ditt fall.
Jag måste förtydliga att bilens felbeteende även hade drag av elfel. De "skakningar" jag nämnde inledningsvis kunde tolkas som att bilen misstände. Den gick hyfsat jämt på tomgång, men då den efter en mycket kraftlös acceleration kom upp i över 2000 varv började den gå ojämt och vibrera, till och med ratten skakade. Nu i efterhand när facit finns kan man konstatera att detta inte var så konstigt eftersom avgaserna stoppades upp av den kollapsade katalysatorn som lade sordin på motorn, som Lucif3r mycket riktigt beskriver.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]