Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillew
Tjenare
Har fått ett problem som aldrig funnits förut, skulle ta bilen stått i en vecka, startade lika lätt som vanligt -20grader. Men när ja börja köra så händer det knappt något när jag gasar, misständer inte eller dylikt. Bara som den vore strypt till 50 hästar. Varvar på neutral Max ca 4000. Nålen kommer inte ens upp till positivt laddtryck. 4mm ifrån vita linjen ungefär.

Alla tänddelar är bytta i somras till original.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om du har en automat låda så ska den inte varva mer än 4000rpm när du står och torrgasar det samma gäller med laddtrycket det byggs aldrig upp när man står och torrgasar. Magnetventilen brukar ge upp ibland rycker du ur den ska du få ett grundladd vet inte vad det är på en T5 men någon stans runt 0,3-0,5 bar kanske??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
chrillew skrev:Gick knappt att komma upp till 70km/h, enligt trippen så ville den inte dra mer än litern med halv gas.
Det kanske är Luftmassemätaren som bråkar, prova att rycka kontakten och kör. Kan ju kanske vara bränsle filtret som det är typ stopp i förklarar ju varför den inte orkar varva och är seg men tycker att den borde missa på någon cylinder då och då. Har du kollat om det finns några felkoder?
av chrillew
Laddtrycket förstår jag att det inte byggs upp i neutral, men de har gått att varva den på varvstoppet förut i neutral iaf. Men det som är konstigt är att nålen på laddtrycksmätaren är så långt ifrån vita strecket när man kör med gas. Ska prova rycka wg samt lmm imorgon. Felkoder har jag inte kollat. Samt bränsle filter är nästan nytt original. Den misständer inte vad ja hör finns bara ingenting att ge ur motorn känns det som., felkoder finns kanske om jag har tur.
av chrillew
Just det nu när ni säger Intercooler, så kommer jag ju ihåg! Har hänt förut för nåt år sen att den frös, då rengjordes den grundligt. Så mycket möjligt att problemet är där igen, då jag har ett svagt minne nu att det är samma symptom, minns även slangen vid insuget drog ihop sig då, så får kolla mer imorrn. Har dock inget varmgarage tillgängligt tyvärr om det skulle vara fruset.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]