Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filrob88
Hej,

Har idag lämnat in bilen då jag besvärats av ett tjutande läte i kopplingen. Fick till svar att det var ett urtrampningslager (tror jag det hette) i växellådan som var slut. Blev informerad om att hela lådan behövde bytas och att detta skulle kosta 12 000:-. Detta hos en AD bilverkstad. Eftersom jag inte kan nånting i stort sett så vill jag kolla med experterna här om detta verkar rimligt och vad jag ska göra. 12 000:- är mer än vad bilen är värd. Den går bra i övrigt och vid senaste besiktningen (3 månader sen) sa de att den var i "oförskämt bra skick". Dock fungerar inte AC:n.

Är priset rimligt? Stämmer det att hela lådan måste bytas? Hur länge tror ni jag kan köra med det (har låtit i drygt 2 månader)? Tror ni andra verkstäder gör en annan bedömning?

Tack på förhand.
av filrob88
Följdfråga:

Bilen har gått 23000 mil, kamrem är nyligen bytt, den går bra i övrigt. Har aldrig krånglat förutom nu och när AC:n gick sönder.

Är det värt att laga detta?
Dilemmat är: den har aldrig krånglat innan men nån gång måste den ju börja? Samtidigt vet jag inte vad jag får om jag köper en annan, likvärdig. Det kostar lika mycket att laga som en likvärdig fungerande bil (ungefär). Det känns inte så kul att laga den för 12 000:- och sen lägger motorn av om 2 månader..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Varför skulle hela lådan behövas bytas...?
Kostnaden är väl ungefär normal för ett kopplingsbyte+vevaxel packning(den ska alltid bytas i samband med nedplockning av låda, du vill INTE behöva betala 6-7k bara för att byta en 80kr packning om/när den börjar läcka), det är inget litet jobb direkt. Men det är det väl liiiite i överkant kanske, hör med volvo, tror dom brukar ta ca 9-10k.

Hurvida du ska laga den eller ej är ju upp till dig, och enbart dig.
Personligen skulle jag aldrig sälja en bil jag trivs med för att den fått något fel(ska väl vara om man hamnar i diket och den blir ramsne eller nått).
"Man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får", finns ju inget som säger att nästa bil inte behöver ett kopplingsbyte inom några månader. Att dessutom sälja en bil med kass koppling är en rejäl förlust, du får inte många tusen för den då, 3-4k kanske. Nu får du visserligen knappast ut några 18k även om du säljer den med nybytt koppling, men iaf...

Visst kan motorn lägga av om 2 månader, men sköter du motorn som man ska så är det väl knappast troligt.

Men som sagt, det är ju helt upp till dig, alla har inte samma ekonomiska förutsättningar, all tänker inte samma sak om sin bil osv.
av Fritzell
Jag betalade 8000 för kopplingsbyte inkl urtrampningslager och packboxar dock köpte jag kopplingssatsen på skruvat mee 10% rabatt.
Lådan behöver inte bytas men den måste plockas ur. Oljan kan behöva bytas i lådan dock.
Köper du en annan bil för samma peng lär du få andra problem för lika mycket pengar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
12 000 kr är väl väldigt billigt om nu lådan skulle behöva bytas :roll: Tror att Volvo vill ha runt 10 000kr för komplett lamell kit. Om nu bilen är fin och inga större kända fel och den går som den ska så tycker jag att du ska lägga dom här pengarna på att laga den. Man vet aldrig vad man får för bil för dom pengarna om man går och köper någon annan.

Rekommenderar att du ska passa på att byta oljan i växel lådan det skadar aldrig.
av filrob88
Tack för era svar! Som sagt, jag har noll koll det är därför jag frågar här.
Har hittat en annan mekaniker som kan fixa det för 7000:- inkl. jobb och delar. Så jag har beslutat att laga den.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]