Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubbe66
Hej.
jag har en volvo v70 98;a ca 28.000 mil.
Har problem med att värmen försvinner och behöver lyfta på expansionskärlet (locket) , då jag lättar på locket så kommer pyser det ut lite luft och sätter jag tillbaka locket så kommer värmen tillbaka igen....får göra det flera gånger beroende på hur långt jag kör.
ibland får jag fylla på lite vatten/frysvätska.....
inget vattten i oljan eller på stickan, tempgivaren går upp till "normal"nivå.......
VAD SKA JAG GÖRA ????
Hjälp önskas
VH// Ledsen penionär :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För det första ska du omedelbart sluta öppna kärlet med motorn varm, såvida du inte vill ha en gratisåkning till akuten med enorma brännskador.
Det är INTE luft du släpper ut, det är övertryck. Det som händer när du släpper ut trycket är att vattnet blir att koka. Trycksatt vatten har betydligt högre kokpunkt än normalt, ca 140c istället för 100c i detta fall. Normal arbetstemp är circus 100c, dvs kokpunkten vid atmosfärtryck.
Att det blir varmare när du utför detta är helt enkelt för att bilen kokar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den börjar nog att koka lite smått när du gör så glykolen höjer kokpunkten på vattnet och även övertrycket som ska vara där hjälper till så först vid 140C så kokar bilen som Lucif3r skriver. Skulle tro att utan över tryck så kokar bilen vid 110C eller lägre.
av folkrace_89
har samma problem på min. så du är inte själv med det problemet. dock så är min värme borta helt nu. vet inte om det har något med det att göra.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Blinkar dioderna ovan "REC" och "AC" (eller vad det nu står på X70) så finns det felkoder, det kan vara så att spjällen inte öppnar som dom ska och släpper genom värmen.
av NilsO
Är du verkligen säker på att det är just det att du lossar på locket som gör att värmen kommer tillbaka?

Det är inte det att du t ex slår av motorn en kort stund?
av Kena
När du öppnar locket till expansionskärlet, har du möjligtvis förardörren öppen så kupén kyls ned? Om ja så kanske det bara är tempgivaren i kupén som behöver rengöras? Sitter väl bredvid tändningslåset i det lilla gallret även på en 98:a?
av Volvogubbe66
Kena skrev:När du öppnar locket till expansionskärlet, har du möjligtvis förardörren öppen så kupén kyls ned? Om ja så kanske det bara är tempgivaren i kupén som behöver rengöras? Sitter väl bredvid tändningslåset i det lilla gallret även på en 98:a?
Hej.
vad menar du med tempgivaren i kupen ??
Det finns ju 1 st vid termostaten vad jag vet....men den du tipsar om vet jag ej nått om!!!
VH//Mikael

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]