Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har nyligen tagit över en 850 GLE -93 som har en lite speciell egenhet. Om man bara ska flytta bilen några meter och har motorn igång typ 30 sekunder eller mindre så är den jäkligt svårstartad gången efter (oavsett om det gått 5min eller flera dagar). Startmotorn går men det är som att den vägrar tända. Efter några försök (kanske 5 försök under en minut eller så) så hoppar den igång men går väldigt ojämnt. Jag inbillar mig att den inte tänder på alla cylindrar eftersom den vibrerar väldigt mkt. Efter någon minut går den som vanligt igen, jag tänker mig att det är när den kommit upp i temperatur några grader. Sist det här hände var det fortfarande gott om plusgrader ute. Efter sista gången har jag helt enkelt undvikit att stänga av bilen innan den hunnit bli varm.

Mina frågor då är:
a) är det här vanligt?
b) vad kan det bero på?
c) kan det utvecklas till värre problem om jag inte gör något åt det?

Bilen är i övrigt i "nyskick" enl. besiktningsmannen, näst intill överdrivet noggrant servad och hade knappt gått 12000 mil när jag fick den (nu nästan 13500). Går som en klocka, förutom den här lilla detaljen då. :)

Mvh
Martin
Lucif3r skrev: Lösning: Sluta starta och stänga av bilen direkt.
Tack, det var ungefär vad jag misstänkte, :-)-) men ville vara säker på att det inte var ett symptom på andra begynnande problem. När nu bilen är i det skick den är så tänkte jag försöka ta hand om den så gott jag kan.
Hej.

För att lugna dig kan jag säga att detta hände vissa även under nybilsgarantin på 850-serien, (säkert på den tiden fd 240-ägare, med erfarenhet av en bil som ska ha choken utdragen till baksätet för att hoppa igång i minusgrader) men givetvis gör åren och milen att moderna bilar sakta men säkert blir allt mindre förlåtande för sådan körning.

Lösningen är som redan sagts att inte starta och stoppa genast, utan varmköra i några minuter åtminstone, och det gäller ALLT med bränslemotor.

Micke
Hur menar du med att det är ett slitagefel och att kolvringarna är otäta? Bilen hade ju bara gått 13500mil vilket för en 850 så gott som kan betraktas som varmkörd ut från fabriken. Dessutom skriver ju Ts inget om körstil??
Man har ju hört talas om V70 med samma motor som rullat uppåt 70-80 tusen mil med orginalmotor med fullt komp.
Givetvis förutsätter det ju täta oljebyten samt regelbundna varmkörningar.
Det är ändå en 23år gammal motor. Dessutom är ringarna aldrig 100% täta, för då skulle motorn skära ihop efter 2 varv på starten. Ett komp-test säger dessutom istortsett ingenting om hur sliten motorn egentligen är, det är först när det är större fel än lite glappa ringar/ovala cylindrar som det börjar visa sig på ett komptest.
Oljan kompenserar för det lilla spel man ska ha, men då har man risken att oljefilmen spolas bort och gör bilen komplös, om den stängs av innan trycket och tempen har kommit upp tillräckligt mycket.

Folk får ju givetvis tro och göra vad dom vill - men kom inte hit och gnäll sen.
Jag tror att de tidiga årsmodellerna av 850 faktiskt hade otäta oljeringar från fabrik, eftersom en liter oljeförbrukning per 100 mil ansågs normalt (Alltså 15 liter mellan oljebytena). Senare årsmodeller av 850 och tidiga V70 fick inte detta problem förrän dom var rejält inkörda.
I garaget på förra jobbet var vi ett par stycken med dessa bilar som fick betala priset för att vi kallstartade våra bilar och körde in dom på kvällarna.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]