Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
Har tyvärr drabbats av värmebrist i kupen, och undrar vad det kan vara för fel.
Bilen har gått 40 000.
motortempen är normal.
det blåser bra i alla munstycken.
det ser även ut som pollen i vattnet med någon typ av hinna.

Är det värmeelementet eller kan det vara något annat som kan vara fel?
Har planer på att byta det och samtidigt eller innan tömma ut allt vatten och sen varmköra den med maskindiskmedel.
Bilagor
1509249_10153473653303935_3186531126271920155_n.jpg
1509249_10153473653303935_3186531126271920155_n.jpg (118.07 KiB) Visad 1603 gånger
Senast redigerad av 1 folkrace_89, redigerad totalt 0 gånger.
av TobbeViktor
Det första simpla är väl att byta termostaten. Kostar ju trots allt inte många kronor och skadar väl inte att byta nån gång.
Har du inte lite väl mycket vatten i den behållaren?
Användarvisningsbild
av Nexus
Termostat eller värmepaket. Båda är enkla byta. Med den geggan i behållaren kan det ju vara stopp i värmepaketet
av MickeM
Hej.

En viktig info här är om du har ECC eller ej.

Om ja, troligen tempgivaren till ECC.. Blockerad av damm, mm, kanske.
Den sitter till höger om ratten i instrumentbrädan bakom ett galler.

Om nej, får du kolla om luftspjällen på värmepaketet öppnar som dom ska.
Det finns ingen vattenkran.

Om motortempen är ok, så är termostaten mindre troligt, men inte uteslutet.

Jag gissar (baserat på vad jag ser på bilden) att någon haft i någon form av medel för att täta kylsystemet.
Finns mindre seriösa hemtrix med ingefära, kanel, ägg, bla, med blandat resultat.

Är det hård som damm, eller mjukt som grädde?

Har du haft bilen länge?

Det kan också vara motorolja, men det ser inte riktigt ut som det brukar, men på en bild är det mycket svårt att bedöma.
Har du rört om i burken innan fotot?
Har den överhettat nyligen?

Är bilden tagen med motorn varm?
Annars är det ordentligt överfyllt.

Visst kan elementet vara tätt, men tror mest på första alternativen.
Ta lös det för inspektion när du tappat ur kylvätskan. (Sök här eller på youtube för instruktioner)
Det är busenkelt. Köp nya oringar. Det är bara nån krona, och det är lika vanligt med läck där som själva elementet.

Micke.
Användarvisningsbild
av Perra83
Med den erfarenhet jag har av dessa bilar hade jag:

Tagit ur termostaten. Tömt systemet på gammal kylvätska. Fyllt med vanligt vatten. Varmkört. Tömt ur allt igen. Fyllt med vanligt vatten igen, varmkört och kört en sväng.
Tömt allt igen. I med ny termostat och bytt värmeelementer.

Sen vill det till att motorn är okej och att kylaren också är okej.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det skulle kunna vara så att bilen har läckt kylarvatten någonstans och man har hällt i kylarcement vilket i sin tur har blockerat värmeelementet går även att laga kylarläckor med ingefära. Tyvärr så brukar dom här "mirakel medlen" inte vara något bra brukar bara ställa till med massa annat skit.
av folkrace_89
ska försöka svara på allt nu.
Det är ecc i den.

Bytte vatten för två år sedan pga nedre slangklämman gick av.
Den läcker lite vatten runt nedre slangen vet dock inte om den gjorde det när ja köpte den då ja han ha den i 1v innan klämman gick av.

jag har inte haft i något annat än vatten och glykol vet dock inte va förra ägaren haft i.
vattnet i burken är kallt och o rört dock nyfyllt. tömde ur lite vatten efter fotot.
det som är i känns mjöligt.

känns som att termostaten borde det inte vara då det är rätt temp på motorn. men byter nog den med pga skiten som förmodligen sitter i den.
hur kollar man luftspjällen? och vad mer exakt gör det? släpper det in luft till elementet eller ändrar det vart det ska blåsa?
av MickeM
Hej.

Om det känns mjöligt, så är det nog inte olja.

Spjällen syns inte, men axlarna med ställmotorer om man tar bort klädseln vid fötterna och in bakom mittkonsollen.
Det är vanligt med defekta motorer, alt att motorn slirar på axeln.

Det blandar enbart luften med hjälp av spjäll via värmeelementet och/eller ac'ns förångare, beroende på om det ska kylas eller värmas. (Som en kall/varmvattenkran)
Det strömmar alltså alltid full fart med varmvatten igenom elementet, oavsett om det kylerdller värmer.

När klädselsidorna ändå är borta kan du kolla efter elementläckage också.
Det hamar oftast på golvet på förarsidan, men under flera lager matta, så det märks inte alltid.

Men kolla givaren först av allt.
Enklast och mycket troligt.

Ett kylvätskebyte är nog på sin plats.

Jag har hört historier om "kladdfenomen" när man blandat propylen och etylenglykol, men aldrig sett sådant påstått resultat med egna ögon.
Det kan vara skrönor.

Micke.
av folkrace_89
kollade och rengjorde givaren i kupen men blev inget bättre.
vet inte riktigt vilken glykol jag har haft i, det är nog biltema eller okq8 dock aldrig long life (röd)
sitter spjället jävligt till? går det att kolla det utan att demontera den? och hur kollar man? direkt ström eller låta den vara in kopplad?
av MickeM
Hej.

Kolla på denna:

Hur man demonterar elementet i S/V70, men du behöver bara ta bort klädselsidorna för kollen.

Förslagsvis titta där under, och ändra inställningar mellan max och min på ECC'n med tändning på.
Då ser du nog hur, och om det rör sig, och om det ser rätt ut.

Sök här i forumet också, för jag har läst flera poster med liknande symptom.

Micke.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]