Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slimsims
Hej!

(bilen har varit felfri i ca 2år) Körde ner till centrum för att köpa lite prylar. kanske borta 1-2h. kommer tillbaka och försöker starta men går inte.

motorn går runt.
alla tändstift tänds.
bränslepumpen funkar.
insprutet funkar. stiften blir blöta
bränsle trycket finns. tryckte på ventilen vid sidan av spridarna men vet inte om det är tillräckligt
tänder med startgas

tempgivaren i mätarhuset går lite upp och ner när man slår på tändningen, även fast den är kall

lät den stå kvar över kvällen. på morgonen startar den med foten på gasen, efter kanske 5-10sek dör den och går inte att starta igen. motor går runt och allt ovanstående är samma.

Kan gissa på att bränsletrycket är dåligt eller något med antennringen. har provat båda nycklarna och är samma problem

har försökat att kolla felkoder med en läsare från en bilmeck utan någon framgång. om det var fel på bilen eller läsaren vet jag inte.
Om någon har en att låna eller vara med och hjälpa skulle jag vara evigt tacksam

tacksam för hjälp
av slimsims
Lucif3r skrev:2.0, antar att du har en rullator under huven då(126hk, 10V) med fenix styrsystem.
Isf bygger du egen felkodsläsare. Finns mer eller mindre inga universala läsare som fungerar.
Ja precis, en såndär slö kärra. Perfekt vinter som inte vill starta
Om nu stiften blir blöta så låter det inte som ett bränsle relaterat problem snarare att det är något med tändningen. Har du kollat så att fördelaren och rotorn ser bra ut?
av slimsims
DayDreamer skrev:Om nu stiften blir blöta så låter det inte som ett bränsle relaterat problem snarare att det är något med tändningen. Har du kollat så att fördelaren och rotorn ser bra ut?
Yes, fördelaren och rotorn är bytta, även tändspolen. Fick tändning på alla stift när jag tog ut dom och testade mot motorblocket när jag vred på tändningen.
av SubMarine
Går motorn runt väldigt lätt på startmotorn som om den hade sämre kompression än innan? Om så är fallet kan du prova ha i lite olja i cylindrarna, koppla bort elen till spridarna och sedan köra på startmotorn tills kompet kommer tillbaka. Därefter kopplar du in elen till spridarna och startar.
av slimsims
SubMarine skrev:Går motorn runt väldigt lätt på startmotorn som om den hade sämre kompression än innan? Om så är fallet kan du prova ha i lite olja i cylindrarna, koppla bort elen till spridarna och sedan köra på startmotorn tills kompet kommer tillbaka. Därefter kopplar du in elen till spridarna och startar.
Tycker den går runt som vanligt men ska prova detta. Hur mycket är lite?

Oljenivån är rätt, mitten på stickan
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]