Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oljeburken har ju en "midja" på mitten, se bild: https://www.dropbox.com/s/jca0fh20zp1ih ... 4.JPG?dl=0
Och det ser precis ut som att det fuktar ut lite olja runt hela denna midja, hela vägen runt burken.
Är det här ett vanligt problem på dessa bilar? Jag som är allergisk mot vätskeläckage, funderar på om jag ska bli tvungen att köpa en ny burk.. =/
Lucif3r skrev:Ja iofs, tänkte inte på att V70N, S80 osv också har samma typ av behållare. I den här forumsdelen är det ju bara 85x70 som behandlas, där bara 99-00 har denna nya behållare.
Så det är ju mycket troligt att problemet är mer vanligt på dom nyare modellerna än vad som påvisas i denna forums del :)
Vet inte om du trodde jag menade S60in men jag har problemet på V70-00
Var så på min också men det försvann efter att jag bytte slangklämman överst på behållaren (returen) Ser att du har en sådan där engångs slangklämma på och dom är bara skit bättre med en ordentlig som man skruvar fast. Biltemas slangklämmor är faktiskt väldigt bra nu för tiden.
DayDreamer skrev:Var så på min också men det försvann efter att jag bytte slangklämman överst på behållaren (returen) Ser att du har en sådan där engångs slangklämma på och dom är bara skit bättre med en ordentlig som man skruvar fast. Biltemas slangklämmor är faktiskt väldigt bra nu för tiden.
Håller med om vad du säger om slangklämmor. Men jag vet inte om jag köper att returen skulle kladda ner burkens midja, precis hela vägen runt behållaren..
Blir väl till att göra rent, byta engångsklamman och hålla koll på vad som händer...
Min burk har svettats sedan jag köpte bilen för 8 år sen, men jag behöver inte fylla på någon olja. Har bytt både burk och lock utan att det blir bättre. Min svettas mest från locket ser det ut som. Öppnar jag locket vid varm motor så pyser övertryck ut så jag funderar på om den drar in luft någonstans i systemet när pumpen går. Har dock bytt pump samt slangar/rör till pumpen utan att det blivit bättre.

Är det möjligt att den drar in luft nere vid styrväxeln även om det inte läcker någon olja utåt där?
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]