Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lomion
Hejsan!

Fick så bra assistans senast så vänder mig återigen till volvonördarnas högborg för lite hjälp.

Jag har en 855 -94. Den har startat på första tändningen hela hösten, även när det varit mer än -10*C. Häromdagen flyttade jag den ~100 meter pga parkeringsregler ner på en annan gata. När jag skulle flytta tillbaka igår så bara vägrar den tända. Motorn går runt, så läne batteriet orkar. Jag har provat med starthjälp från både bil och motor, två olika batterier som jag laddat fullt under natten.
Min mekaniska expertis är ytterst teoretisk. Ni med erfarenhet - vad tror ni har hänt?

Självklart är det fö nyårsdag och allt är stängt så just den torque-skruven jag behöver för att torka tändstiften finns inte i min verktygslåda. Ska ta mig ett varv till OKQ8 med cykeln och se om dom har någonting som matchar.

Startgas, någon idé?`
Ska jag dra igång den?
Vill ni höra en video eller nånting?

Alla tips och idéer mottages med glädje.

Vidare, gott nytt år på er allesammans!

Med vänliga hälsningar,
Richard.
Du har säkert tappat kompet. Häll i en skvätt olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, dra runt motorn tills du hör att kompet kommer tillbaka, koppla i spridarna, starta och kör bilen längre än 100m/10sek(föreslår en mil eller så).

Sånna korta sträckor är döden för dessa motorer, speciellt när dom blir till åren/milen. Bränslet spolar bort oljefilmen i cylinderväggarna, och stänger man av bilen innan oljan har hunnit hitta tillbaka så står man där sen...
av Lomion
Vad pratar vi om för olja om vi väljer att gå den vägen istället? Kanske en löjlig fråga men jag har varit MC-nisse i jättemånga år och bara precis i höstas börjat köra fyrhjulat.
Senast redigerad av 1 Lomion, redigerad totalt 0 gånger.
av Lomion
Tänkte väl det men frågar man inte får man inga svar :)

Men du rekommenderar alltså inte att dra igång eländet med en annan bil?

Om jag nu får igång den så för att undvika detta igen vad bör jag göra? Köra runt lite tills motorn är varm innan jag parkerar?
Lomion skrev:Om jag nu får igång den så för att undvika detta igen vad bör jag göra? Köra runt lite tills motorn är varm innan jag parkerar?
Precis, eller iaf låta den stå på tomgång nån minut innan du stänger av den.
Ett annat sätt att minimera risken är ju såklart att helrenovera motorn med allt vad det innebär^^ Men det alternativet antar jag är tämligen uteslutet :P
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har också lyckats med detta, du borde höra att startmotorn går runt snabbare/lättare.
På min räckte det inte med några minuter på tomgång efter kallstart, den blev fortfarande tjurig nästa gång. Tempmätaren måste nästan upp till drifttemperatur innan jag kunde vara säker på att den startar problemfritt nästa gång.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]