Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sett att det sitter en slang direkt intill oljelocket på ventilkåpan. Känner mig säker på att denna hänger ihop med vevhusventilationen? Slangen sticker iväg ner under insuget. Och jag gissar på att slangen inte går raka vägen till insuget, det ingår väl fler komponenter antar jag? Och är det vanligt att dessa komponenter behöver bytas ut eller servas på nåt sätt?
Jag ska riva bort generatorn och lite annat på bilen, så det är väl kanske läge att se över detta samtidigt..
Om det är den nya motorn med elektroniskt gasspjäll så ser vevhusventen lite annorlunda ut än på dom tidigare motorerna vet inte om det är någon speciell intervall på rengöring.

Hittade denna bild på google
Bild
detta är för en Turbo motorn men slangen som du menar (A enligt bilden) går som du ser från oljefällan upp till toppen.
Lucif3r skrev:Spendera 1min på att söka om vevhusventen så får du svar på din fråga...
Nu har jag spenderat bra mkt mer än 1min och det enda vettiga jag funnit är att insuget behöver demonteras om oljeavskkljaren ska plockas bort..
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]