Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterh3
Hej , var sitter styrenheten till insprutningen på V70 1998 ? misstänker att signalen från denna till bränsle relät strular lite då och då
bilen dör efter 2-3 sekunder efter start lite då och då , kan få göra 7-8 startförsök ibland innan bilen går

Har bytt antenn ring samt bränsle relä , och bränsle pump fungerar hör den en kort stund när jag slår på tändningen vid första försöket
För det är väl på det viset att efter start så skall signal komma från styrenheten till bränsle relät ?
Mvh/peter
av MickeM
Hej.

Styrenheten sitter i "lådan" i motorrummet på passagerarsidan mellan påfyllning av spolarvätska och expansionskärlet för kylvärskan.

Antennringen kontrollerar nyckeln och kamaxelgivaren ger signal till styrdonet att motorn snurrar. Då aktiverar styrdonet bränslereläet som startar bränslepumpen.

När tändningen slås på bygger pumpen upp tryck nån sekund för snabbare start, innan nyckeln godkänts och kamgivaren gett signal.
Därför kan motorn "starta till" trots problem i något av dessa stegen.

Kan vara annat fel också, givetvis.

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har du testat med en annan nyckel? Kan vara transponder enheten i nyckeln som gett upp.
av peterh3
Japp har provat alla nycklar! och spelar ingen roll funkar lika bra eller dåligt alla tre , fast transponder`?
två utav nycklarna är vanliga stålnycklar utan fjärrkontroll eller ens nyckelring bara själva nyckeln så att säga och har startat bilen med dessa åxå
med lyckat resultat ??
Ok,, då kan det med andra ord vara så att kamaxelgivaren kan spöka åxå ? Om den inte ger signal till styrdornet så aktiverar inte styrdornet relät ? Jag skall kolla upp dessa saker nu i helgen jag får tacka så mycket för svar ,
Mvh /Peter :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om du får läst ur felkoderna så gynnar detta fortsatt felsökning.
Många har problem med antennring, andra transpondern i nyckeln.
Personligen hade jag ett helt annat fel på -98an jag hade trots liknande symptom, här var det signalen från styrboxen som saknades sporadiskt till bränslereläet. Kommer dock inte ihåg felkoden nu!
Detta löste jag genom att koppla ett extra relä som matade bränslereläet med signal ifall boxen strulade, sålde den till grannen och den går som en klocka fortfarande!
av peterh3
okej okej ,, Ja jag skall ta ut lite ev felkoder när jag får tag i en läsare, har ingen själv men kan låna en från en kille på jobbet
så det får bli under veckan.

Hur kopplade du in relät? du menar alltså att om styrboxen inte ger signal så matas bränsle relät utav ditt extra relä istället!
Men om styrboxen ger signal så så matar extra relät ingen ström ? för kan väl inte komma ström från båda samtidigt ?
Ja jag är väl kanske lite trög :)

Om du orkar får du gärna förklara lite närmare , även om det inte skulle vara det felet på min bil så hade det varit intressant att veta ändå .

Mvh/Peter :)
av peterh3
Ok det såg ju inte så himsket märkvärdigt ut när man fick en bild framför sig :)
finns ingen risk att strömmen går tillbaks in i styrboxen (bakvägen så att säga ) när signal från styrbox saknas (nedersta bilden)
eller sitter det en diod i boxen som enkelriktar strömmen kanske? eller helt enkelt ingen jord på den utgången kanske? som normalt ger signal till bränsle relät.
Mvh/peter
Användarvisningsbild
av Hilmer
peterh3 skrev:Ok det såg ju inte så himsket märkvärdigt ut när man fick en bild framför sig :)
finns ingen risk att strömmen går tillbaks in i styrboxen (bakvägen så att säga ) när signal från styrbox saknas (nedersta bilden)
eller sitter det en diod i boxen som enkelriktar strömmen kanske? eller helt enkelt ingen jord på den utgången kanske? som normalt ger signal till bränsle relät.
Mvh/peter
Har inget bra svar på det faktiskt!
Vet bara att det fungerade på den bilen i alla fall!
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]