Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rizzler
Jag lämnade in min volvo till Bilia idag för att kolla upp lite fel på den, reperation är ej möjlig. Det är ABS givare bak som är ur finktion så att ABS lampan lyser samt SRS lampan lyser då kontaktrullen i ratten är helt ur funktion. Killen på bilia hävdar att bilen kommer gå igenom besiktningen ändå eftersom det är en gammal bil (Volvo 850 -97).

Huruvida stämmer detta undrar jag?
av NilsO
Att besiktningen bryr sig om SRS/Airbag-lampan är nytt sedan år 2012, och gäller oavsett bilens årsmodell. Tidigare fick man inte nedslag på att den lampan lyste.

Så om man läser äldre poster på forum som det här (eller råkar stöta på en inte helt uppdaterad mekaniker) så kan man alltså få ett annat svar.

Edit: Årtal rättat.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
NilsO skrev:Att besiktningen bryr sig om SRS/Airbag-lampan är nytt sedan år 2013, och gäller oavsett bilens årsmodell. Tidigare fick man inte nedslag på att den lampan lyste.
Hm, det kan inte stämma... Jag fick nedslag på SRS-lampan med gamla 945an, och det var långt innan -13(sålde den -11, blanka papper 3 år irad, så typ -07-08? Nått sånt...)
av mikekop
rizzler skrev:Jag lämnade in min volvo till Bilia idag för att kolla upp lite fel på den, reperation är ej möjlig. Det är ABS givare bak som är ur finktion så att ABS lampan lyser samt SRS lampan lyser då kontaktrullen i ratten är helt ur funktion. Killen på bilia hävdar att bilen kommer gå igenom besiktningen ändå eftersom det är en gammal bil (Volvo 850 -97).

Varför "reparation är ej möjlig"?
Användarvisningsbild
av White
mikekop skrev:
rizzler skrev:Jag lämnade in min volvo till Bilia idag för att kolla upp lite fel på den, reperation är ej möjlig. Det är ABS givare bak som är ur finktion så att ABS lampan lyser samt SRS lampan lyser då kontaktrullen i ratten är helt ur funktion. Killen på bilia hävdar att bilen kommer gå igenom besiktningen ändå eftersom det är en gammal bil (Volvo 850 -97).

Varför "reparation är ej möjlig"?
Delarna har säkert utgått?
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]