Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Finns ett gäng trådar här och på andra forum om att man kan montera en V70N-baktorkararm på V70 97-00 för att fräscha upp utseendet lite. Sagt och gjort, men trycket mot rutan blev alldeles för dåligt så det blir inte mycket torkat alls. Måste man ha torkarbladet från volvo för att det ska fungera eller behöver man göra modifieringar på armen?
V70N armen är en mycket sämre, slappare och ömtåligare konstruktion än 855/V70ins så det är inte konstigt att den tar dåligt.

Men vad kör du för torkarblad till V70N armen? Undvik Biltema. Ingen spänst alls i det bladet. Man får det man betalar för oftast. Köp kvalité istället, Volvo original, Bosch o.s.v.

Själv kör jag originalarmen på min 855, tycker inte den är så ful och sen slipper man problem likt dessa.
Lucif3r skrev:Är det en ny eller gammal arm? Tänkte om fjädern har blivit slapp om den är begagnad.
Den jag provade idag var begagnad. Hade dock sedan tidigare en X40-torkararm som jag köpte ny (tror det var X40 iaf) och den hade samma problem. Den såg vad jag kunde se identisk ut med V70N-armen när jag jämförde idag. Torkarbladet fick jag med när jag köpte X40-armen så det är möjligt att det ska sitta något annat egentligen. Men jag är skeptisk till att olika blad skulle göra så stor skillnad. Det skulle behöva bygga 10mm till utåt känns det som.
965/V90 är ju ett annat alternativ annars. Tyvärr är ju inte den bolt on, hålet behöver göras större, och toppen filas av lite om du har vinge. Men det är bra spänn i den iaf. Har dock inte provat den på något annat än min gamla 945a... :roll:

Annars kanske t om en sån där V90 look-alike kåpa skulle passa på 85x70 orginaltorkarmen. Armarna är ju snarlika med 7/945, förutom att 85x70 är något kortare.

Är det förresten någon specifik placering torkaren inte tar som den ska på, eller är det överlag?
Provade med ett sproilans volvo-orginalblad idag men det fungerade lika dåligt och såg likadant ut som det som jag redan hade. Har svårt att tänka mig att alla som kör med V70N-torkaren bara bryr sig om utseendet och totalt ignorerar funktionen!?
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]