Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMaxi
Hej!

Ställde en fråga för längesedan...

BSR kan löda dit ett annat chip i boxen men då kan ju hela boxen krascha om man behöver in till Volvo för at byta gasspjäll eller liknande...

Vad hände rom man köper en box på skroten med samma nummer som den befintliga?

Kan man då bara sätta dit std box vid optimeringar och den chippade då bilen varit på verkstad?

Tacksam för synpunkter...

Hälsn Jan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, du kan inte byta box till en annan.

BSR rör mig veterligen inte den delen av mjukvaran som volvo gör när dom uppdaterar. Och att boxen skulle crasha var det löljigaste jag hört på länge. På sin höjd förlorar du 'trimmet'. Men eftersom du har en -00a får du en mackapär så du kan programmera om bilen via obdII uttaget, så det är knappast någon katastrof.
av TobbeViktor
Är en ren omprogrammering som krävs. De rör inget i styrboxen.
Är det t.ex BSR så skickar de hem en PPC-enhet med trimmet som du bara stoppar i och uppdaterar mjukvaran via OBD-uttaget.
Sen skickar du tillbaka den. Osäker på om du kan köpa PPC-enheten till gamla V70. Finns att köpa till turbomodellerna, men står inget om vanlig sugmotor. Rekommenderar att du ringer och hör med dem.
Om den finns att köpa, så kan du dessutom få möjligheten att återställa till original.
av MrMaxi
Hej!

Är gamla modellen på V70 og..., BSR sade själva att boxen kunde krascha då en ny enhet skulle" giftas in" Tror ett nytt chip med lödning hamnade på runt 3000...

Hälsn Jan
av TobbeViktor
Men antar ju efter vad du skrev om gasspjäll att du har motorn med elektroniska gasspjället?
Frågan är om BSR förstått det?
Motsvarande trim på Autotech. Inget chip, inget lödande, inget pillande på styrbox.
http://atechmotor.com/volvo/s70/140-hk-99/trimpaket/

BSR borde ha kunskap att trimma din bil utan att "krascha" den, och skulle de göra det så får de väl ersätta det.
Annars hade jag gått till nån annan, ex Autotech, som trimmat volvosar ett bra tag.
av denrullar
Jag bytte nyligen tillbaka till original chip på min 00 Classic. Gasspjällhuset behövde bytas, men det gick inte att ansluta den med BSR chip i styrboxen, det går inte heller med boxar från skroten!

Tips, byt spjällhus innan du Chippar, kol-bane-potentiometern håller bara en 20-30 tusen mil, sedan behövs nytt spjällhus.
av MrMaxi
Hej!

Att det aldrig kan vara enkelt:-)

Kollade på Autotechs hemsida, även lödning där med...

Dåligt att det inte finns nåt enklare sätt att få några fler kusar...

Jo bilen har gått 2000 mil nu så det är kanske läge för ett nytt spjällhus nångång.,.. Päronens bil och de kör bara cirka 800 mil per år nu så den får vila lite emellanåt...

Hälsn Jan

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?