Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av limet
Hej! Har en 855-glt -93 som har gått 28000 mil med en del problem som behöver åtgärdas. Det mest akuta är att den just nu inte går att starta, startmotorn går. Detta har inträffat ett par gånger förut men då har det gått att starta den efter ett tag. Oftast händer det när man inte har kört bilen på ett par dagar. Tacksam om någon har några förslag till åtgärder!!
Användarvisningsbild
av Eson
tror det är dom hydraliska ventillyftarna som kronglar dom gör det om den står längre tid i alla fall.
av PatrickS
Kolla relät till bränslepumpen. Jag hade samma problem med min GLT -92, efter bytet har den fungerat prickfritt (ca 500:- på volvo i inköp)
av limet
Fick den till slut att starta efter några minuters malande med full gas, tog sedan 10 min. innan den gick som den skulle igen.
Var inne på volvo de säger att den tappar kompressionen, händer oftast efter kortare körningar. måste väl vara ett sk."lyftarhäng"?? vilket diskuterades i tidigare inlägg. Men varför blir det så här?? Volvo säger sig inte kunna göra något.De sade inget om bränslepumpsreläet heller, kan man kolla på någotvis om det är dåligt??
Mig händer det nästan alltid då bilen stått ett par dagar och inte efter kortare körningar som ofta nämnes.
av jbl
Du får inte upp trycket i lyftarna. Dom kan vara slitna eller kärva pga avlagringar ifrån oljan.

Man kan prova med en tunnare olja om det skulle bero på att det kärvar.

Men det kan vara så att du behöver byta tryckarna. Men prova med en tunnare olja och byt oljefiltret så får du se om det blir bättre eller sämre.
av limet
Lyftarna är bytta för ca 4 år sedan eller ca.8000 mil. Jag kör på Q8-s helsyntetolja.Provade ett tag mobil 1 men då tog bilen mycket olja blev svindyrt att fylla på hela tiden.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]