Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olle69
Någon som vet hur man kan testa soppapumpen/arna på en 850 - 93?

På min 960 kan jag tvångsköra dem via elcentralen sa man kan höra att de går och kan mäta tryck

Går det att göra på 850 också?
Sitter det bara pump i tanken? Hittar bara en tankpump på meko och vart lite fundersam
Det är väl bara en matarpump?

Jag har mätverktyg att testa med, men ingen data på toleranser
Någon som vet?

Andra tips på hur man kan testa trycket tas tacksamt emot då jag inte har så stor erfarenhet av det på insprutare. De brukar bara funka
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det sitter ju ett bränslerelä i elcentralen så borde gå att tvångsköra den via reläet. Tror att bränsle trycket vid fuelrailen ska vara runt 3,0 -3,5 bar iaf om du mäter med motorn på tomgång.
av Olle69
Bytte pump. Den andra var död till vi tog upp den. Då började den surra
Vi stoppade tillbaka den för att testa om den funkade. Men bilen hostade bara lite
Då bytte vi pump. Bilen startade, men gick inte helt rent. Den hostade till ibland
Men motorn fick gå varm. Sedan skulle vi testköra. Så fort jag släppte upp koppling till dragläge dog den och ville inte starta igen
Jag antar att jag lär kolla bränsletrycket
Men jag misstänker att bränslefiltret kanske bör bytas
Vet inte när det är gjort sist
Någon som har erfarenhet av om ett bränslefilter kan bli så igensatt att motorn inte går alls?
av nissesvolvo
Att byta bränslefilter är ju ändå inte ogjort, speciellt om Du inte vet när det gjordes sist. På den gamla V70:in så är det enkelt att byta så det är ingen stor operation. Dock vet jag inte hur det är på 850 men man kan ju misstänka att det är likadant.
av Rådlös
Om du byter filter, så släng inte bort det gamla. Töm det på bränsle. Tag en röravskärare. Skär upp filterburken och kolla insidan. Då kan man få klart besked hur det har varit. Naturligvis kan man ta en bågfil också, men då riskerar man att såga för djupt och riva sönder innanmätet.
Det finns en kontrollmetod för bränslepumpen. Mät strömförbrukningen. En pumpmotor som får jobba hårt eller är utsliten drar mera ström (Ampere) än en ny och frisk pump. Nu vet jag dessvärre inte vad en ny och frisk pump skall dra, men sådana uppgifter går helt säkert att få fram.
Om du nu byter både pump och filter så blir det väl lite överkurs att mäta strömstyrkan. Men det kan vara bra att känna till hur man gör. I sammanhanget, det finns (fanns?) ett mätuttag på fuelrailen där man kunde ansluta en bränsletrycksmätare. Uttaget var en Schraderventil, samma som luftventilen på däcken. Och för allt i världen, öppna aldrig den när motorn är igång! Tryckmätare tror jag finns på Biltema?
av Olle69
Det var smart tänkt. Jag borde kunna mäta strömmen före och efter filterbytet för att kunna jämföra
Data borde finnas på pumpen kartong eller något medskickat blad

Det sitter en sådan anslutning på railen. Jag har en bränsletrycksmätare. Borde vara med adapter för den typen av anslutning
Jag får kolla

Jag ska öppna filtret efter bytet och titta hur det ser ut och återkomma
Kanske det underlättar för någon annan med samma problem i framtiden

Tack för tipsen! =^)
av Olle69
Tyvärr fanns det ingen adapter för Shraderventilen med i satsen för att mäta tryck, vilket är märkligt då det är ganska vanligt har jag fått för mig. Åtminstone på nyare volvon
Så jag vet inte trycket före byte av bränslfilter
Och jag hade glömt ta med mig mätinstrument för att mäta amp också

Dessutom stod vi ute på en parkeringsplats och det började snöa, så det vart till att rappa på med reparationen

Men vi byte och bilen gick igång utan problem, så det var ingen tvekan om vad som var problemet

Jag ska öppna filtret bara för att se när jag får tag i en tillräckligt stor röravskärare

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?