Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, i förrgår när jag skulle tanka så började elektronik för motor lampan å lysa, och undrar nu vad felet kan vara. Jag gjorde dock fullt rattutslag när jag backade med bilen och när jag stannade så började den å lysa direkt nu vet jag ju inte om de var därför den började lysa att nå kabel eller nått gått sönder eller dylikt, Läste någonstans att om man byter soppa filtret som jag inte har gjort ännu sen jag köpt bilen för nästan 2 år sen (dumt av mig, jag vet). men att de löste problemet, men men vad vet jag, så tänkte kolla om någon här har haft nå samma å hur dem har löst felet. Testade även koppla bort batteriet, den slocknade men började lysa exakt efter jag kört 55km. :x ??:-/ Tror inte de kan vara lambdasond kabeln, eftersom när jag bessade bilen i april så tyckte bessgubben att jag hade perfekta avgasvärden i bilen. Elektronisk spjäll har väl inte min modell?, Tacksamför svar :)

Har en v70 1997 2.5 20V

// Reimo Rutink
Användarvisningsbild
av ketto
Finns mycket som kan trigga igång den lampan. Allt från litet läckage i en slang till lambdasonden. Läsa ut felkoder gäller.
En sak som kan trigga igång lampan är om du har glömt att sätta tillbaka tanklocket efter du tankade eller inte fått fast det ordentligt så att luft läcker in då tänder sig motorlampan men det finns ytligare många fel som tänder den också. Men kolla så att tanklocket sitter åt ordentligt.
Jadu, nå tanklock triggar ingen felkod iaf :lol: Som sagt har vi avluftning för tanken :roll:

Men till frågan... Ärligt talat, det är totalt meningslöst för oss att sitta här och gissa. Det bästa svar du kan få är "det är något fel under huven" :roll:
Se till att få felkoder utlästa och återkom sen, då kan vi hjälpa dig desto mer.
Så här står det i min bils instruktions bok.

Om du glömmer sätta tillbaka tanklocket eller tanklocket inte är ordentiligt stängt, eller bilen går på tomgång under tankning kommer miljölampan (motorlampan) att tändas. Tänds lampan, kontrollera att tanklocket är stängt, släcks inte lampan efter det att du kört bilen 3 gånger under minst 15 minuter, uppsök din Volvo-handlare.

Här är felkoderna för avsaknad av tanklock.

ECM-4308 Läckdiagnos, Grovläcka. Felorsak läckande tanklock är med som felorsak plus massa annat.
ECM-430D Läckdiagnos, Finläcka. Felorsak läckande tanklock samt några fler orsaker
ECM-4338 Tanklock saknas, Denna felkod sätts första körcykeln som felet detekteras och samtidigt sätts felkod ECM-4308 tanksystem grovläcka.
Stämmer som DayDreamer säger. Vad jag kan se i VIDA så finns denna diagnostik för både Fenix, M4.4, Denso och ME7. Tankens avluftning går ju inte ut direkt i atmosfären utan går via EVAP-behållaren (sitter framför vänster framhjul) som lagrar bensinångorna och sedan skickar in dessa i motorn när den går.

M4.4 har ett antal koder för EVAP-diagnostik:
EFI-611 Fuel tank system. Large leak.
EFI-612 Fuel tank system. small leak.

Samt ett gäng för diagnostik av de olika givarna och ventilerna i systemet.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]