Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeanette71
Min okära ovän: V70 har börjat krångla.
Bytt batteri för två veckor sedan så det är inte det som är problem.

Men: Den startar när den är kall eller motorvärme på. Direkt, utan problem.
Men: Kör till dagis ( 2 mil) , stänger av bilen, går in och lämnar kidsen, kommer ut, och skall starta igen.
Detta händer: Bilen startar, men dör direkt efter 1-2 sekunder. Nöter på, samma sak, 7-8 ggr. Efter en stund, typ några minuter startar den igen ( hittils)

Har fått följande förslag på fel: Spjällhuset krånglar, Bensinfiltret, Startspärrkrångel, Spärr ring( el vad det nu heter).

En verkstad ska titta på den på fredag men vill gärna ha förslag på vad som kan vara fel. Verkar konstigt eftersom den kallstartar utan problem?
Verkstan verkar sugen på att rengöra alt byta spjällhuset men den går jämt och fint när den är igång, hackar inte eller känns trög.

TACK:)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skulle gissa på att det är antennringen eller bränslepumpsreläet som krånglar men mest troligast antennringen, testa med en annan nyckel för att utesluta så att det inte är nyckeln som felar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har faktiskt inget bra svar på det :) men det lär väl inte dröja så länge innan det börjar att krångla då med. Missade förut att du skrev att verkstaden ville göra rent spjällhuset, säger så här låt spjällhuset vara bilen hade gått väldigt dåligt om det var spjällhuset som var problemet och du hade säkert fått ETS-lampan att tända sig eller motorlampan. Det skadar ju inte att göra rent spjällhuset men tror inte att det kommer hjälpa ett dugg i det här fallet. Utan det låter som ett statspärrsproblem dvs antennringen som är vanligast att gå sönder.
av Rådlös
Nu har jag en nyare V70 och annan motor, men i min bil är det tämligen enkelt och okomplicerat att kolla i gasspjället, lossa luftslangen och stoppa in långfingret i spjällhuset. Peta runt några varv och se resultatet på fingret. Då får man klart besked om hur det är ställt med gasspjällhuset. I min motor sitter nog gasspjällhuset lättast och enklast till för eventuella serviceåtgärder av alla yttre komponenter och kringutrustning till motorn, högst upp, längst fram, så det borde vara en enkel åtgärd som inte drar för mycket av arbetstiden. Och det är ju så också att luftspjällhuset behöver service efter en viss tid. Det står inte med i något serviceschema men borde göra det.
Jag har stängt av popup-reklamen på den här forumsidan, men förut kom det ofta upp reklam från en firma som har riktat in sig på just luftspjällhus. Dom gör rent och renoverar gamla och säljer dom igen som renoverade utbytesenheter. Om man kan sikta in sig på en sådan enskild enhet, så finns det säkert underlag för att jobba med det också.
av SubMarine
Motorn startar alltså i 1-2 sekunder vid varje startförsök? I så fall så bygger den ju upp bränsletryck varje gång du slår på tändningen och då borde bränslepumpsrelät fungera tycker jag. Jag skulle undersöka startspärren till att börja med, främst antennringen är suspekt. Är bilen kall eller varm i kupén när du kallstartar?
av Jeanette71
Tack för era svar.
Problemet utvecklar sig dock.
I morse startade den inte överhuvudtaget.
Startmotorn går runt, all elektronik tänder, men inte tillstymmelse till gnista.

Så nu fick jag låna grannens bil, och verkstan skickar bärgare(((:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då låter det som att det kan vara bränslepumpsreläet eller själva bränslepumpen men efter som bilen har går bra när den väl går så låter det konstigt att det skulle vara bränslepumpen. Men det är om det är antennringen och bränslepumpsreläet som bråkar samtidigt. Hör du om det låter något från bränsle pumpen när du vrider på tändningen?
av Jeanette71
Nej jag lyssnade men tyckte inte jag hörde bränslepumpen gå igång.
Bärgarn är på väg nu.
Gode tid vad jag hatar BILAR när de krånglar.
Så det kan vara:
Bränslepumpen, spjällhuset, antennringen, Relä?
Vad ska man hoppas på?
Är reumatiker så vad det än är blir det verkstads jobb:(

När bilar börjar krångla så här, ska man byta bil eller bara inse att gamla bilar behöver byta grejer...
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]