Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70volvo00
Hej,

Min Volvo v70 -00 var totalt död en dag, jag använde startkablar och det fungerade, jag kunde även starta bilen 3-4 gånger mer den dagen utan problem.
Dagen efter samma problem. Då köpte jag ett nytt batteri, direkt efter det stod den två dagar och när jag skulle öppna den så fungerade inte ens centrallåset! Batteriet gick inte ens att ladda upp igen utan jag fick ett nytt.

Inga felmeddelanden eller lampor lyser (bara larmservice erfodras). Jag mätte och den laddar när den är igång men dåligt, strax under 13. När vi mätte så drog den ingenting avstängd heller, men det har den ju uppenbarligen gjort.

Nu har jag hämtat ut min bil efter felsökning hos Volvo, dom sa att det inte var något fel, men uppenbarligen är det ju något sa jag. Det enda svaret jag fick var då - Det kan ju vara generatorn... No shit! 8500kr skulle dom ha för att byta. Innan jag gör det så vill jag bara kolla mer er om någon haft något liknande fel och har någon gissning på vad det kan vara?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Generatorn tömmer inget batteri. Det är ju rätt uppenbart att du har något som tjuvdrar kopiöst med ström iaf..
Nexus skrev:Har du en V70N?
Skulle tro det, vi har iaf inga "larmservice erfodras"-meddelanden på våra modeller :wink: :roll:
av Token
Generatorn tror inte jag Heller på att den tömmer batteriet men kan ju ladda lite svagt. Dock skulle det kunna vara en intern kortslutning i startmotorns lindning som orsakar detta. Ett sådant fel kan dra ur ett batteri på bara några timmar.
av rid54
"...strax under 13"

Det är alldeles för låg spänning vid laddning. Den generatorn är starkt misstänkt. Alla moderna bilar drar några tiotal mA eller mer i avstängt läge och om det inte laddar som det ska kommer man att dra ur batteriet efter ett tag. När bilen är igång måste ju generatorn kunna ge mer än alla de strömförbrukare som behövs (ECU, bränslepump, kupéfläkt, lyse etc etc) men det är nog så att din gemerator inte riktigt håller måttet och då går batteriet på "lånad tid" så att säga. det töms vartefter.

Det kan vara värt att kolla tjuvström också. Generatorn kan ha ett diodfel och dra ström från batteriet när den står, men det finns många tänkbara strömtjuvar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja strax under 13volt är på tok för lite på tomgång, min generator ligger och laddar runt 14,4 volt på tomgång. Biltema har generatorer billigt och jag har inte hört någon nackdel med dom.
av v70volvo00
Token skrev:Generatorn tror inte jag Heller på att den tömmer batteriet men kan ju ladda lite svagt. Dock skulle det kunna vara en intern kortslutning i startmotorns lindning som orsakar detta. Ett sådant fel kan dra ur ett batteri på bara några timmar.
På volvo bytte han en kontakt i startmotorn som var ärgad, han sa inte att det skulle vara lösningen men upptäckte det i felsökningen och det var ett vanligt fel. Kan det vara den som var boven?
av rid54
Jag har inte tillgång till kopplingsschemat, så det är inget jag kan säga att det är möjligt, rimligt eller omöjligt. Det LÅTER långsökt... Om det du nämnt om laddningsspänningen stämmer, så har jag svårt att se att det skulle bero på en ärgad kontakt i startmotorn. Du kanske ska kolla upp följande:

Systemspänning (alltså batterispänningen, på polerna) när motorn är igång, på lite förhöjt tomgångsvarv gärna. Det bör vara lite drygt 14 V, men absolut inte under 13,5.

Tjuvström, dvs om batteriet lämnar ström när allt är avstängt (nyckel ur, alla dörrar stängda etc). Några tiotals milliampère är OK, men börjar det närma sig 100 mA är nåt lurt tror jag.

Låg laddningsspänning och/eller stor viloström är säkert recept på att få strömproblem under vintern.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du kan ju försöka att mäta spänningen på generatorn är dock ganska trångt att komma ner till den grova kabel och man får vara försiktig så att man inte skadar sig eller fastnar i multiremmen när man mäter motorn ska ju vara igång när du mäter där. Är det mycket mera volt där än vad det är när du mäter över batteripolerna så har du ett spänningsfall från generatorn till batteriet.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?