Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusrx7
O så blev det kallt ute.
Kollade i vanlig ordning hur mycket glykol pallar och det va inget vidare.
Jag har alltid användt Volvos blå glykol men det blir lite jobbigt att få tag på den idag eftersom det är söndag.

Kan man blanda den med nån Anna glykol och isåfall vilken?
av rid54
Finns ju en del skrivet här om detta. I sammafattning är det så, att man inte ska blanda propylen- och etylenglykol. Den sistnämnda är den absolut vanligaste, det står på flaskan vad den är för sort. Färgen är inte intressant. Det som har kommit upp på senare år är s.k. long-life kylvätskor, som har en del tillsatser för korrosionsskydd som inte funkar jättebra med de billigare standardvätskorna. Där bör man vara lite uppmärksam. Men vilken etylenglykol som helst ska funka (om du inte VET att det är propylenbaserad kylvätska i från början...).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Oftast är etylen glykol blå, grön eller gul, och propylen glykol röd och kallas för G12 och G13 om jag minns rätt. Men som det sas ovan så kan du vist blanda vilken färg som helst bara det inte är etylen och propylen glykol som blandas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nexus skrev:Vart hittar man en glykol som heter Anna :wink:
Här: http://www.tjejbilar.se/ :mrgreen:
av Rådlös
Som sagt, det finns många sidor skrivet om detta. Men läs dom här viktiga punkterna. Sök sedan i forumet om du vill veta mer.

* Det finns ingen gällande färgkod för glykol. Ren glykol är färglös. Färgen tillsätter fabriken efter eget tyckande. Färgen har ingen som helst inverkan på glykolen.

* Det finns två sorters glykol, etylenglykol och propylenglykol. Etylenglykol är förhållandevis billigast, men giftigast. Propylenglykol är ingen hälsodryck men anses mer miljövänlig. Den är dyrare. Dessa båda sorter kan ha samma, eller vilken färg som helst. Det finns alltså inga regler för det. Det innebär också att "Fabrikat XYZ" kan ena året ha en färg och nästkommande år en helt annan färg.

* Man skall aldrig blanda dom här två sorterna. Det blir en brun sörja och ryktesvis har det sagts att det kan bildas slamproppar i kylsystemet.

* Vanligtvis byter man glykol vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan det är rostskyddsmedel som är tillsatt. Det fungerar bara i två år, sedan är det "förbrukat". Ha alltid glykol i kylsystemet. Även om du bara kör din bil i tropikerna. Du måste ha rostskyddsmedlet i kylsystemet.

* Skriv upp datum och vilken typ av glykol, etylen eller propylen, du har hällt i kylsystemet och spara uppgiften tillsammans med bilpappren.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]