Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har strul med s70in.
Misständer på jämn gas på låga varv. Även lite på tomgång.
Inga felkoder.

Bytt :
Lambda
Rotor + lock
Kollat gnista på alla cyl
Luftfilter
Kollat alla stift

Jag har OBD2 läsare men den kommunicerar inte med bilen full ut, så jag får inte fram siffror eller värden.

Läste att man behöver VIDA.
Någon som kan bistå med hjälp/tips?

Finns i Sthlm, Tumba.
Tjena.

Jag hade samma symptom på min -97. (Eftersom du har fördelare lpå din -99 är dom väldigt lika)

Ryckte vid lägre belastning på lågvarv. Det blev ganska plötsligt mycket värre.
Bytte fördelarlock och rotor, och det blev betydligt bättre, men inte bra. Som innan ungefär.
Kablarna såg jättebra ut, men lindade två varv isotejp med halv överlapp på halsen på delen av kabeln som går ner i toppen, som ett experiment.
Bilen gick klockrent!!!

Bytte till nya kablar, och inte en miss sen dess.
Dom gamla kablarna hade säkert microskopiska sprickor i glasfiberhalsen.

Tejp är bara ett sätt att testa, och verkligen ingen permanent lösning.
Borde fungera för att testa tändspolar på samma sätt.

Micke.
Fortf samma fel.
Bytt kablar, kabel från tändspole, kollat vevhuset, mekaniskt spjäll på denna men ändå rengjort det, bytt bränslefilter.

Den startar och går precis som vanligt. När jag bara håller gasen liiiiite nertryckt och jämn gas så börjar eländet.

Känns som LMM inte kan läsa av luftflödet. Sista delen jag byter isf. Sen gräver jag ner bilfan haha
Hej! Jag såg att du hade en med vanlig fördelare, jag har en 850 96´turbo också med vanlig fördelare. Så det kan finnas fler likheter som att en vanlig ODB2 läsare inte fungerar. Jag köpte kontakten plus lysdiod och strömbrytare på Kjell & comp och lödde ihop en. På min sitter en gaslägesgivare på spjällaxeln och det var den som orsakade dom här små ryckigheterna vid jämn gas, enligt vissa här på forumet så är den här givaren antingen helt trasig eller också inte, men så är det inte. Om bilen hackar mycket samtidigt som tempgivaren uppför sig mystiskt, som att den rör sig från noll till normalt lite hursomhelst. är det tempgivaren (dom här felen går inte att läsa ut via ODB2 uttaget). Det luriga med sådana här fel är att bilen kan gå bättre om man drar ur LMM. Naturligtvis var det det första jag bytte på förslag från Volvo verkstan. Det svåra med sådana här fel är att dom är intermittenta. Det är som bilen vet om att man felsöker och då går hur bra som helst. Sen på julafton när alla är uppklädda och har bråttom ska den naturligtvis krångla. Enklaste felsökningen är att kolla slangarna med en flaska startspray. Men då har man förstås även en felkod i ODB2 uttaget. Ett tips är att låta bränslepumpen få upp trycket innan man vrider om nyckeln helt. Min bil kan gå fruktansvärt illa dom första minuterna om jag vrider om nyckeln direkt, den tänder inte på alla cylindrar och vill tjuvstanna utan gas. Bränslepumpsreläet är bytt. Med urdragen LMM så händer det aldrig (Eftersom den är bytt så borde felet var något annat).Alla tänddelar som kablar spole stift tändlägesindikator(svänghjul) rotor fördelalarlock är bytta. Därför blev det bränslepumpsreläet, men det var ju förstås inte det som var orsaken. Just nu är det något jag får leva med.
togge skrev:Hej! Jag såg att du hade en med vanlig fördelare, jag har en 850 96´turbo också med vanlig fördelare. Så det kan finnas fler likheter som att en vanlig ODB2 läsare inte fungerar. Jag köpte kontakten plus lysdiod och strömbrytare på Kjell & comp och lödde ihop en.

Som jag redan sagt... Det beror på vad du har motor i bilen.... Du har uppenbarligen antingen en T5a med M4.3 eller en 10V.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]