Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patsky
Har som rubriken säger, precis renoverat motorn i min 850. Bytt ramlager, vevlager, kolvringar, oljepump och alla packningar. Fick ej bytt ringen runt uppsugningsröret.

Har kört motorn på starten länge nog men får inte upp nått oljetryck, har köpt ny oljetrycksgivare men så enkelt verkar det inte vara, är ganska säker på att jag har ström fram till givaren för när jag kopplar ur kontakten så slocknar oljelampan och när jag kopplar in den så tänds den. Jag är verkligen i behov av tips om felsökning och vad det kan vara för fel så all hjälp uppskattas.
Senast redigerad av 1 patsky, redigerad totalt 0 gånger.
Lelleprinter skrev:Jag råkade ut för samma sak efter renovering. Inget oljetryck.
I mitt fall så hade jag inte fått uppsugningsröret riktigt på plats.
Jag fick ta lös tråget på chans och montera om det.
Löste mitt problem.
Ok, hade du bytat tätningen på röret? Min är gammal så jag tänker att den kanske suger luft på sidorna, håller på nu o ska ta av oljefiltret finns det ingen olja i det så är nått fel i tråget (ja har inte primat filtret innan).

Tack för svar, skönt o höra att det finns fler än jag med problem : )
Jag hade bytt packninget till röret.

Min renovering begränsade sig till att byta kolvringar och vevlager på plats.
plockade aldrig ur motorn. förmodligen var det arbetställningen som gjorde att den inte hamnade rätt vid första monteringen.
Fritzell skrev:Av ren nyfikenhet undrar jag hur många mil motorn gått som du renoverar?
Hur pass "dåliga" var de delar du bytte ut?
26000 mil ca. Anledningen till renoveringen är till stor del att jag har alltid velat plocka isär en motor och renovera den, sen så körde jag 7 mil med en kokande motor vilket slet på det mesta =), jag kollade inte om delarna som satt på var inom spec men bilen blårökte som ett as och den gick därmed inte igenom besiktningen, där var även väldigt mycket skum på stickan även fast jag bytt topp packningen, fick höra att det nog berodde på att kolvringarna var slut.
Trodde jag skrev ett inlägg igår men tydligen försvann det. Det kan vara tjurigt att få Oljetryck ibland när pumpen är helt tom på olja - jag fick samma problem häromdan när jag bytte olja på hjullastaren. Lösningen i mitt fall var att ta bort oljefiltret och fylla oljepumpen med olja bakvägen sen köra på starten utan att låta motorn starta tills det sprutade olja sen återmontera filtret och starta motorn.
Om där e någon som mot förmodan läser detta så tänkte jag lämna en liten uppdatering. Jag har oljetryck i motorn och lösningen var att dra igång motorn, fick oljetryck direkt. Den nya oljepumpen behövde bara lite högre varvtal för att orka suga upp oljan.
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]