Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ebsylon
Hej alla ni som kan det här med Volvo!

Jag är novis, relativt ointresserad av bilar och har en tajt ekonomi men måste köpa en ny bil. Det är dags att skrota vår och därtill väntar jag barn igen. En Audi A3 känns lite liten i dagsläget... och skruttig då.

Dottern har en funktionsnedsättning och den bil som rymmer hennes hjälpmedel är en Volvo V70 (av de som vi provat hittills och som inte räknas som buss eller van.)I dagsläget är tanken att en V70 "räcker" utrymmesmässigt. Än har hon ingen rullstol nämligen och sitter bra i sin bakåtvända bilbarnstol.
Om tre år väntar vi oss dock att förutsättningarna är ändrade och att vi kommer behöva en anpassad bil. Vi vet således att det bilköp vi måste göra före årsskiftet kommer vara i ca tre år. Vi vet också att vi kör ca 1500 mil per år.

Nu skall vi försöka komma på vilken årsmodell, vilken utrustning och vilken körsträcka som den bil vi köper skall ha för att vi skall få förutsättningar att få en så billig bil som möjligt. Det vill säga att värdet inte minskar alltför mycket, att vi inte åker på de allra dyraste servicetillfällena och att den utrustning som finns är stabil och hållbar över den tid som vi äger bilen. Nåväl - en bil är ju alltid en dyr affär, men kan vi undvika dyra reparationer så är det ju bra. Även om det inte finns några garantier...
Diesel eller bensin eller annat spelar i grunden ingen roll för oss, inte heller automat eller manuell (även om jag aldrig kört automat) växel vad det är för klädsel etc. "Smartfunktioner" som sätesinställare, automatiska system av diverse slag, läcker klädsel eller annat "lyx" bryr jag mig inte särdeles mycket om. Ju mindre som kan gå sönder desto bättre?

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja mer än att jag söker på nätet. Kanske har du något bra tips, konkret eller någon bra informationssida, som jag kan ha användning för. Då är jag väldigt tacksam om du vill dela med dig av dina tips.
Det här med olika V70-modeller förstår jag mig inte riktigt på än så lägger min fråga här så får jag se om jag får några fina svar.

Tack!
Ebba
av Rådlös
Vilken årgång du skall köpa hoppar jag över, för det finns dom som har mycket mer erfarenhet av V70 än jag. Jag har en -08 och är naturligvis nöjd med den. Men dom äldre årgångarna lär ha varit några centimeter större. Det kan ju vara värdefullt i ditt fall.
Men jag ställer mig redan frågan, får du inte någon form av bidrag till bil för att köra en handikappad anhörig?

Sedan är det ju så här: Volvo V70 är Sveriges mest köpta bil, alla kategorier. Det är ju liksom ingen slump att det har blivit så. Det är en pålitlig, flexibel, måttligt dyr och säker bil.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Denna sektion är för första gen. V70, dvs den med samma kaross som 855.

Det är ju svårt att ge några tips utan att veta UNGEFÄR vilken prisklass du/ni har tänkt er.
Men man kan få tag på en V70/855(samma lastutrymme iom. samma kaross) skattad och bes. ett tag frammåt för circus 5000kr och uppåt.

Vad för bil som kräver minst service osv är ju tämligen omöjligt att svara på. Det beror ju 100% på hur bilen har sköts under sitt liv.
Min T5a t ex gav jag 10k för, manuell, ~23500mil, oskatt/obes, lagade för ~600kr och åkte igenom bes. med blanka papper. Efter det har jag bara fått nedslag på strålkastarna (~2500kr) året efter, och har nu seglat igenom bes. med blanka papper 2 år i rad utan att byta en enda del. Jag har alltså haft min T5a i dryga 3 år nu. Har även bytt batteri då det gamla dog(nödvändigt), monterat drag(frivilligt), bytt motorfästen(frivilligt men väl behövligt) samt fixat ett kabelbrott till fläkten(verkligen nödvändigt).

Men, jag mekar för det första själv, vilket gör saker betydligt billigare än en verkstad, samt att jag kör knappt hälften så mycket per år som du/ni ska göra. Sen anser jag även att jag har haft en jäkla tur med min bil också, att den har varit så pålitligt.
Med det menar jag dock inte att min bil är felfri, för det är den INTE. Den har bl.a. ett oljeläckage jag inte kan hitta, rätt sliten utvändig, misshandlad inredning(har fixat det mesta dock), ingen arselvärmare på förarstolen(trasig, klassiskt) samt har lite småskumma saker för sig ibland. Men det är iaf en bil jag kan sätta mig i och vara tämligen säker på att den tar mig både dit och hem :)

Nåja, ska du titta på en första gen. V70 så skulle jag föreslå en 97a eller en 98a. 99- fick elektroniska spjäll som ger upp och behöver bytas/renoveras, så tittar du på en 99-00 så se till att spjället är utbytt. 99- har även VVT som ofta börjar bråka.
Och vill du ha ett exemplar som inte kommer sjunka nämnvärt i värde så är det nog en T5a som gäller. Men och andra sidan pratar vi ju om relativt små summor för dessa modeller. Som sagt så gav jag 10k för min, och med allt som är gjort på den i dagsläge så kanske jag skulle kunna få ut 15k för den, men tveksamt faktiskt...
av ebsylon
Tack för fina tips.

En äldre modell kan alltså vara en ok bil över en treårsperiod, särskilt om man har lite tur och är händig. 10 k för en bil som håller med reparationer för detsamma över tre år är helt klart god ekonomi, i synnerhet om man kan sälja den för mer än inköpspris (!) efter den tiden. Dock - det där med händigheten (kanske mest orken och intresset) är inte riktigt vår grej. Även om det hade känts fint att lära sig att byta olja själv till exempel, så som många säger man bör göra varje 1500 mil istället för verkstadens 3000 mils krav.

I ekonomi har vi mest en tanke om att värdeminskningen inte skall bli för stor över tre år, det vill säga - vi kan tänka oss att köpa en bil för ca 100 000, men vill inte sälja den för mindre än det eventuella lån vi behöver ta (och nej, jag har ännu ingen susning om hur bilekonomi fungerar :() så att vi behöver betala kontanta pengar för att kunna sälja bilen. Att ha bil är dyrt, men vi önskar inte att värdeminskning och dyra reparationer är det som påverkar kostnaden mest.

Jo, det är riktigt att vi som har en flicka med stora svårigheter har möjlighet att få anskaffningfsbidrag (ca 60 000 kr) och därtill anpassningsbidrag (obegränsat efter de behov man har) från försäkringskassan (väldigt generöst, men ack så nödvändigt för så många. Anpassning av fordon är dyrt!). Vi ser att det kan bli nödvändigt framgent, men då vi i dagsläget inte alls vet vilken typ av rullstol hon kommer att behöva och ändå än så länge föredrar att hon sitter i bakåtvänd bilstol hellre än ev. i rullstol, så är detta en "tillfällig" lösning tills dess att vi får bättre koll. Förutsättningarna är nämligen att man för att få anskaffnings- och anpassningsbidrag måste köpa en bil som håller över nio år, den tid som dröjer innan man kan få stöden igen. Som det ser ut nu, det kan dock ändras i framtiden. Vår tanke är absolut att söka stöd så småningom, det är därför vi vet att vi kommer ha den här i ungefär tre år. Sedan väntar en än bökigare och svårare bilköpsvända.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett bilköp är den absolut sämsta investering man någonsin kan göra, så är det bara. Man får nästan ALDRIG igen dom pengar man lagt ut på bilen. Bara genom att köra ut ur bilhallen med en ny bil drar ju ner värdet med typ 50k.

Jag tycker det låter som att en äldre bil skulle passa er bäst, t ex 855 eller V70(V70 är ju det bättre valet så klart ;) )
Som sagt är dom så pass billiga i inköp, så om det skulle bli något stort fel på bilen så går den säkerligen kränga iväg för typ 2-3000kr och sen köpa en ny 855/V70. Det råder ju ingen brist på dom direkt :)
Visst kan det kännas grisigt att behöva byta bil innan dessa 3år är slut, men jag tror ändå det är mest ekonomiskt i längden.
855/V70 är dock relativt billiga att serva och laga, med ett undantag - Plocka ner växellådan(t ex kopplingsbyte eller byte av packning bakom svänghjulet). Den reparationen går lös på bortåt 10papp på verkstad. Plocka ner lådorna på dessa grävlingar är INTE ett roligt jobb.

Utöver det så är det överlag humana priser för delar och jobb. Det mesta är dessutom väldigt lättmekat och inte alls så svårt som många påstår(oftasts folk som bara öppnat huven och stängt den igen utan att faktiskt skruva något, det SER mer komplicerat ut än vad det faktiskt är!), inte ens växellådan är SVÅR att plocka bort, det är bara ett jävla jobb då bl.a. drivaxlarna måste ur, motorn måste stagas upp och subframen måste sänkas :roll: .
av NilsO
En sak måste nog tilläggas. Ska man köpa en äldre bil (alltså typ 850, 1:a generationens V70 etc) så måste man veta att det inte finns fel av t ex den typ som Lucif3r beskriver ovan. Kan man inte ta reda på det själv så får man ta någon till hjälp. Annars riskerar man bara att stå där med en bil man inte kan köra med.

Tyvärr finns det rätt många skojare som "fixar upp" och säljer äldre bilar, både firmor och privatpersoner. Det finns jättemånga trådar här om folk som köpt en äldre bil och insett att säljaren lurat dem.

Ja – ibland dyker till och med skojarna själva upp här och frågar hur man döljer att ABS, Airbag etc inte fungerar, hur man lurar besiktningens avgasmätare etc. De ska "bara" ha bilen igenom besiktningen och sedan fixa felet på riktigt. Jodå :)
av quaker
Kolla så kamremmen är bytt...eller när den är bytt? och sedan kolla under motorn efter oljeläckage (vanligt fel) och sedan skulle jag nog inte välja automat om säljaren inte kan styrka att den är välservad.
Och om det går att undvika höga miltal.. (desvärre är ju detta en modern form av pansarvagn...dvs de bara går och går jag köpte en för 5000 kr och den har lite småfel men funkar) undvika höga miltal så är det ju ett plus i kanten...det är ju inte ovanligt att folk vill ha över 10000kr för en som gått 30000...
dessa bilar kan gå nästan 40000 mil (eller mer) och fortfarande vara till salu på blocket....min har gått 36000 och dricker tyvärr olja,.. vilket inte är sååå trevligt...men om jag kunde skulle jag lätt köpa en nyare med mindre miltal.
stormtrivs med den och alla ungarna får lätt plats.
Jag har själv en 850 men kompisen har en s70 så jag skulle nog rekommendera s70 eller v70 som är lite tystare i kupen och känns modernare....
mvh
av ebsylon
Fler fina tips - tackar!

Då har jag lärt mig att jag inte skall vara rädd för att ta tag i saker själv (dock ett stort steg att faktiskt göra det... vet inte ens hur man byter däck på bilen :() Men man kan ju lära sig. Det handlar kanske mest om att våga?

Och miltalen är viktigt. Vad är ett rimligt miltal om man betalar 100 000 för en bil? Eller vad är rimligt miltal överhuvudtaget?

https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 0hk/701209
Vad är ett rimligt pris att betala? Är utgångspriset rimligt?

https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 0hk/700641

https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/V ... 0hk/700907
(och vad säger ni om bifuel? Krånglar det?)

Var skulle ni köpa bil? Har en kompis som är bilkunnig och som säger att han aldrig i livet skulle köpa av bilhandlare. Kanske jag också skulle fråga: var skulle ni köpa bil om ni inte kunde någonting om bilar.

Hälsningar och :)
Ebba
av Rådlös
KVD har rätt mycket info på sina objekt. I högerspalten finns det ju lite "teoretiska" anvisningar om priser.
Bi-fuel bör du bara välja om du bor i större tätorter i södra halvan av Sverige. Norr om Sala i Västmanland finns det bara fem gastankstationer i landet. Och dom ligger inte i grannkommuner med varandra. Tänk på detta om du kanske har bekanta, eller i övrigt en dragning till Norrland, som du vill hälsa på.
Gasbilar får automatiskt körförbud efter tjugo år. Gastankar och utrustning till det anses bara hålla i så många år. Detta är oberoende av vilket bränsle man kör på. Nu hade du planering för att bara ha bilen i tre år, men det kan ju vara så att "alla" spekulanter är medvetna om det kommande körförbudet och värderar bilen lägre av den orsaken. När bilen närmar sig slutdatum kan man naturligtvis göra en nyinstallation på komponenterna, men det kostar mycket mer än att köpa en begagnad bra bil.
Skulle det bli något fel på gassystemet så är det dessvärre inte billigt att laga det. Nu är det väl inte så ofta att något sådant inträffar, men man kan vara medveten om det i alla fall. Andra bilar med vanligare bränslesystem drabbas också av fel ibland och det kan också bli dyrt.

Bilhandlare eller privatköp?
Dom flesta bilhandlare har ju, på pappret, en sorts skyldighet att ge en viss köptrygghet till kunden. En privatperson har inget sådant. Just KVD är tämligen "ärliga" i deklarationen av dom bilar dom säljer. Dom berättar om vad som är slitet eller har en tvivelaktig funktion eller som i dina exempel, visar på skador och repor även om dom kan anses som nästa oförargliga. En privatperson som vill sälja sin bil berättar nog bara om sådant som du frågar om.
Som du ser, det krävs väldigt mycket kunskap och erfarenhet att göra ett bra köp av en privatperson.

Ett tillägg eftersom du skriver i den avdelningen som även omfattar bilar före sekelskiftet. Gasbilar tillverkade före 2000 får körförbud redan efter femton år! Det betyder att den som är okunnig om "läget" skulle ovetande kunna köpa en Bi-Fuel årsmodell 1999 i dag och upptäcka att det blir körförbud på den om en och en halv månad!
Samma sak om man köper en tidig, 2000 eller 2001 så har det redan gått ~ femton år.
Personligen skulle jag säga: Köp ingen gasbil om du inte har järnkoll på framtiden vad det gäller bilens användning och planering.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-

Går det att backa uppdateringen om det inte […]