Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Gick o köpte mig en V70-00, uttagen -99. Således den gamla modellen.
Tänkte bara ha den för att köra skiten ur då vi även beställt en ny bil som jag vill spara på.

Bilen har gått 34 000 mil o jag hav bara 5000kr för den.
Men nu i dagsljus så ser jag att detta är ingen 5000krs bil. Förra ägaren bytte förra året spjällhus samt så har han i år gjort en hjulinställning. Självklart har han servat själv så allt som fattas är en komplett servicebok.
Så jag har nu bestämt att den här tänker jag behålla till kamremmen går av eller annat större haveri.

Därför vill jag gärna veta vilka fel o brister dessa bilar dras med.
Ska lite senare iväg o byta olja/filter samt göra en generell översyn.

Oavsett så lär jag nu bli aktiv i denna underkategori.
av Fritzell
Detta är en utomordentlig trevlig bil. Lossa kåpan och kolla skicket på kamremmen den kan t.om vara bytt, intervallet är 15.000 - 30.000 mil.
Se till att ha fräsch olja i bara sen är det bara köra.
Jag köpte en -00 för ett tag sen, har gjort iordning det mesta i framvagnen detta är ju dock vanligt slit på alla bilar.

Något mer oväntat jag råkade ut för var att på förar sidan var värmen på max hela tiden. Visade sig vara en sprucken plastaxel i luftspjället samt defekt spjällmotor. Gick dock att lösa genom att rengöra och smörja upp motorn samt svetsa på en längre axel så den bet längre in i spjället. Fungerar fortfarande klockrent. Bilia ville ha typ 10.000kr för att byta hela värmepaketet.

Min rekommendation är att lyfta upp och ta en titt under och kolla efter rost och rengöra och spraya på carosol där det behövs. Jag tror nog det är bara dåligt underhållen plåt samt krockar som gör att dessa hamnar på skroten.
Min har gått 26.000 och jag tänker ha den som primär bruksbil tills den blir skrot.
Billigare premiumbil kan man nog inte äga om man kan skruva med de vanliga slitreparationerna själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Eh, va? Kamremsbyte ska ske typ varje 12000mil/8år, vilket som nu inträffar först. Så typ 12000, 24000, 36000 osv...
Man kan heller inte SE på en kamrem om det är dags att byta den... Är den skadad så det SYNS så skulle den bytts för flera tusen mil sedan, och bilen bör inte startas för en sekund ens innan remmen är bytt.
av TobbeViktor
Är det "gamla" motorn så ligger intervallet på kamremmarna på 12000mil/8 år.
Är det "nya" motorn, med elektrisk gasspjäll, så ligger intervallet på 16000mil/10år.
Vet inte varför det skiljer, men det gör det.

Gasspjället är väl en sån där allmänt problem som drabbar många på dessa bilarna.
Användarvisningsbild
av andreasw
Provocative77 skrev:Gick o köpte mig en V70-00, uttagen -99. Således den gamla modellen.
Tänkte bara ha den för att köra skiten ur då vi även beställt en ny bil som jag vill spara på.

Men nu i dagsljus så ser jag att detta är ingen 5000krs bil. Förra ägaren bytte förra året spjällhus samt så har han i år gjort en hjulinställning. Självklart har han servat själv så allt som fattas är en komplett servicebok.
Så jag har nu bestämt att den här tänker jag behålla till kamremmen går av eller annat större haveri.

Varför inte byta remen innan den går av? Om det är en fin bil är det ju onödigt :)
av Provocative77
Lucif3r skrev:Eh, va? Kamremsbyte ska ske typ varje 12000mil/8år, vilket som nu inträffar först. Så typ 12000, 24000, 36000 osv...
Man kan heller inte SE på en kamrem om det är dags att byta den... Är den skadad så det SYNS så skulle den bytts för flera tusen mil sedan, och bilen bör inte startas för en sekund ens innan remmen är bytt.
Remmen är bytt enl schema så 1500 mil till. Men detta läggar jag inga pengar på om den inte går igenom besiktningen med blankt papper.
Den är otroligt fräsch för sina mil. Ingen synlig rost under ens.
Men remmen kan hålla bra mkt mer än rekomendation så i det fallet är målsättningen att köra till det rasar.
Det är bara extrabilen vi pratar om o blir det billigare att köpa en ny än att reparera så blir det byte.
av Provocative77
TobbeViktor skrev:Är det "gamla" motorn så ligger intervallet på kamremmarna på 12000mil/8 år.
Är det "nya" motorn, med elektrisk gasspjäll, så ligger intervallet på 16000mil/10år.
Vet inte varför det skiljer, men det gör det.

Gasspjället är väl en sån där allmänt problem som drabbar många på dessa bilarna.
Det är det nya sjället o motorn är samma modell som jag hade på en S60-01.
Men remmen är bytt med 12 000-intervall.

Förbaskat trevlig bil med tanke på 140 hkr o alla dessa mil.
Med ny olja o filter blev även motorn lugnare så det bytet skadade inte.
av Provocative77
andreasw skrev:
Provocative77 skrev:Gick o köpte mig en V70-00, uttagen -99. Således den gamla modellen.

Varför inte byta remen innan den går av? Om det är en fin bil är det ju onödigt :)
Jag mekar själv o att lägga ut mer än bilen är värd är vansinne. Därav anledningen till detta. Jag har inte kunskap att byta själv. Kanske att jag gör ett hemmaprojekt av det.
av SubMarine
Kostnaden för byte om du gör jobbet själv lär ju vara ungefär samma som att fixa bärgning och allt annat strul som sådant innebär när du blir strandad vid vägkanten.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]