Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trodde det skulle gå lätt. Köpa en Volvo S70 med dåligt bromsok. Köpa nytt ok. Demontera det dåliga och montera det bra oket.
Visst att det fanns lite annat att göra. Smågrejor. Men vafan.

Det är en ganska så hög kant in till mitt garage. Så man måste tänka sig för när man kör in och ut.
Jag misstänker att detta kan ha finger med i spelet i vad jag nu kommer försöka att förklara.

Jag monterade det nya oket. Skulle åka ut på en provtur. Kör ut bilen. Passerar den relativt höga kanten försiktigt. Men blir en liten studs ändå.
När jag åker iväg så hör jag hur det låter från höger framhjul. Det låter som en punktering kanske. Ett skrapande, rivande ljud. Det låter kanske som att bromsen ligger på. Kollade, men hjulen går fria.

Konstigt att det är höger fram dessutom. Det var på vänster sida jag bytte oket.

Å andra sidan så hade en hjulbult gått av på höger framhjul. Satt fast en liten bit i bromsskivan. Så hade demonterat oket och bromsskivan. Fyra skruv. Fattade inte hur bromsskivan satt. Så demonterade centrumskruven också. Alltså fem skruv sammanlagt. Var inte märkvärdigare än att bara ta ur den trasiga hjulbulten och skruva i allt igen. Ovärt. Skulle tänkt till lite innan. Men med en 8 månaders bäbis där hemma som vill ha uppmärksamhet, så är det svårt att slappna av i garaget.

Tillbaka till mitt problem. Förutom det rasslande, påliggande,skrapande ljudet, så klonkade det lite vid gupp och sväng. Från höger fram.

När jag väl körde in i garaget igen och hissade upp höger hjul och rycker i det, så glappar det tamejfan åt alla håll och kanter.

Vad kan det vara?
Lucif3r skrev:Om du inte dragit åt centrummuttern med rätt moment så kommer hela lagret att glappa, alt om man drar för hårt så nyper det istället.
Menar du det? Jag har väldigt väldigt svårt att tro att detta är problemet. Lite för enkelt. Jag har dessutom prövat med att dra åt hårt och dra åt löst. Och jag kan nog inte säga att jag märkte någon nämnvärd skillnad.
Med centrumskruv menar du bulten till drivknuten då eller man menar du?
Du kan inte ha tryckt till bromsskölden så den ligger mot skivan?

Det skall hursomhelst inte vara något glapp om du hissar upp bilen och med ett fast tag rycker kl 3-9 och kl 12-6. Be en medhjälpare göra detta och inspektera framvagnen noga särskilt spindelled och styrleden. Jag köpte en V70 för ett tag sen som var nybesiktigad med en spindelled som var i katastrofalt skick. Ryck även i krängningshämmarstagen ska inte finnas något spel alls, kolla även bussningarna mot chassiet på krängningshämmarn.

Naturligtvis kan du ha ett glapp i lagret med, det borde gå att se men kan vara svårt om det dessutom spindelleden är i risigt skick.
Jag har svårt att se att lagret skulle bete sig avvikandr pga att man inte drar centrumbulten med exakt moment. Jag bytte bägge yttre knutar föt en tid sen och körde helt på känsla och det var inga som helst problem.

Dåliga fjäderbenslagringar och säten kan ge lite klonkande ljud också fast på min var det mer ett gnisslande knakande ljud som försvann vid byte av dito.
Stå still och starta på ettan med fullt rattutslag åt båda hållen, har du ett klonkande ljud då som försvinner när du kör rakt fram är det dags att byta yttre drivknutar.
Även en dålig styrled kan ge knackande ljud (fråga mig....)

Det kanske var så att lagret gick på sista refrängen när du körde över infarten tillgaraget var det droppen så att säga. Dåliga framvagnsdetaljer brukar sällan skrapa och låta i takt med bilens hastighet. Ps jag hade nog gjutit upp nån kant eller slått ihop npgra brädor så du slipper det där kant-momentet....

Jag vet förresten precis hur det känns att vara i garaget med en liten därinne och en vresig fru så jag vill bara ge en klapp på axeln och säga bra jobbat :-).
Fritzell skrev:Med centrumskruv menar du bulten till drivknuten då eller man menar du?
Du kan inte ha tryckt till bromsskölden så den ligger mot skivan?

Det skall hursomhelst inte vara något glapp om du hissar upp bilen och med ett fast tag rycker kl 3-9 och kl 12-6. Be en medhjälpare göra detta och inspektera framvagnen noga särskilt spindelled och styrleden. Jag köpte en V70 för ett tag sen som var nybesiktigad med en spindelled som var i katastrofalt skick. Ryck även i krängningshämmarstagen ska inte finnas något spel alls, kolla även bussningarna mot chassiet på krängningshämmarn.

Naturligtvis kan du ha ett glapp i lagret med, det borde gå att se men kan vara svårt om det dessutom spindelleden är i risigt skick.
Jag har svårt att se att lagret skulle bete sig avvikandr pga att man inte drar centrumbulten med exakt moment. Jag bytte bägge yttre knutar föt en tid sen och körde helt på känsla och det var inga som helst problem.

Dåliga fjäderbenslagringar och säten kan ge lite klonkande ljud också fast på min var det mer ett gnisslande knakande ljud som försvann vid byte av dito.
Stå still och starta på ettan med fullt rattutslag åt båda hållen, har du ett klonkande ljud då som försvinner när du kör rakt fram är det dags att byta yttre drivknutar.
Även en dålig styrled kan ge knackande ljud (fråga mig....)

Det kanske var så att lagret gick på sista refrängen när du körde över infarten tillgaraget var det droppen så att säga. Dåliga framvagnsdetaljer brukar sällan skrapa och låta i takt med bilens hastighet. Ps jag hade nog gjutit upp nån kant eller slått ihop npgra brädor så du slipper det där kant-momentet....

Jag vet förresten precis hur det känns att vara i garaget med en liten därinne och en vresig fru så jag vill bara ge en klapp på axeln och säga bra jobbat :-).
Tack för utomordentlit bra svar :D

Med centrumskruv, så menar jag den skruv som blottar sig i mitten av navet direkt när man tar bort hjulet.

Berätta om dina dåliga styrleder? :shock:

Men ja, Jag kan även passa på att skriva att bilen helt sonika har "säckat" ihop 1 cm på höger sida i samband med detta. Det var egentligen så jag först upptäckte att något var galet.

Köpte bilen av en yngre herre som tyckts glömt skärpet hemma och hade kepsen rakt upp mot skyn. Han gillade dessvärre låga bilar, och denna var inget undantag.
Det jag menar är att bilen redan var låg som den var när jag fick hem den. Jag vill minnas att när jag första gången hissade upp den så fick jag precis under domkraften på båda sidor.
Men nu när jag skulle byta oket, så fick jag ta hjälp utav Volvos original domkraft för att få under min vanliga domkraft för att få upp henne på höger sida. Vänster sida var inga problem.

Hade en vän över i natt som fick dra lite i hjulet medans jag tittade under. Och på riktigt, så tycker jag att allt möjligt rör sig. Både 3-9 och 12-6.
Risken finns väl antar jag, att det kan vara mer än ett fel. Kanske drivknut tillsammans med spindelled? För bövelen, det kan vara 3 fel tillochmed :evil: När det handlar om mig och bilar så kan vad som helst hända. Aldrig varit med om någon annan som har så mycket otur som mig när det kommer till bilar.

Angående klonkandet. Det kommer inte direkt när man svänger i krypfart. Utan mer oregelbundet och i både låg och hög fart. Inte direkt när man svänger.

Skrapandet borde väl höras om man snurrar runt hjulet när bilen är upphissad?

Ja man vill väl såklart vara hemma med sin bäbis samt hjälpa till med nödvändigheter, men bilen fixar inte sig själv, och vi som bor på landet utan möjlighet till kollektiv trafik till civilisationen, behöver ett fungerande, lagligt och säkert fordon. frugans vrede eller garagets kyla, pest eller kolera :roll:
Hej.

Ska man bara köpa billig bil för att ta sig till A till B med minst risk för rassel så ska den vara så orginal som möjligt, och av enkel modell.
Undvik då "modifierade" bilar, och AWD'er och turbo.
Kul?, Ja.
Billigast? Nej.

En lärdom till nästa bilköp:
Köp aldrig en sänkt, stylad eller modifierad bil om man inte har kunskap, eller speciellt söker en sådan bil.
Oddsen är stora att dom ägts av klåpare som gör "modifikationer" för att vara coolast under en kväll, som inte är bra för bilens funktion.
Tex,
Kapade fjädrar som "sänkning" = ajabaja på bilprovningen av en anledning.
Modifierat turbotryck, mm utan kunskap kan kvadda en motor på nolltid.

En bil ska vara RÄTT SÄNKT eller PROFFESIONELLT TRIMMAD.
Allt annat är skräp!

Nå, inget av detta hjälper dig just nu, men något att tänka på i framtiden.

Ang glapp länkarm.
Det kan vara svårt att höra exakt vartifrån ljud kommer faktiskt.
Åtgärdas måste det hursomhelst .
Har du kännt om det är själva leden eller vid infästningen i styrspindeln som glappar?
Det sitter en skruv där, som ska vara åtdragen.
Jag har råkat ut för två V70 där dom montrerat för lång skruv, så muttern bottnat i gängen, innan den dragit åt.
Då blev det glapp i själva tappen upp i styrspindeln.

Är det leden, så får du byta länkarm.

Centrumskruven skall dras till ett visst moment. Varken mer eller mindre.
Såvida du inte körde bilen utan den skruven, och drog åt den (även på känn), så bör den inte ha med saken att göra nu.
Dra dock åt den rätt för att hålla i längden.

Ett tips är att lägga handen/fingrarna över skyddsbälgen på leden eller över stället som du misstänker, när någon rycker i hjulet.
Då känner du även små glapp som knappt syns.

En dålig drivknut ger aldrig glapp i hjulet, hur dålig den är.
Det ger hastighetsberoende knack/klickande-ljud vid sväng.
Märks väl om man kör i snäv cirkel på parkeringssplats eller dyl.

Micke.
:)

När du skriver att den säckat ihop låter det som fjädern har gått av, inte helt omöjligt om den var i riktigt dåligt skick och fått en rejäl smäll. Hissa upp bilen och lys ordentligt med lampa upp i tornet, jag har en gammal fjäder kan räkna varv om det kan vara till hjälp. Hur som helst bör du iallafall se om den gått av.
Ta en ordentlig tag runt krängningshämmarstagen med en stark näve och ryck hårt, den skall vara helt stum. Har du minsta lilla spel där kommer det klonka. Och lys ordentligt på gummidamasken på spindelleden. Är leden slitenoch en medhjälpare (går även att göra detta ensam) rycker i däcket (lättast att göra detta med däcket på) kommer själva damasken att röra sig. Det ska va helt stumt. Sen har du ju såklart länkarmens bussningar. Är spindelleden slut får man dock som sagt byta hela länkarmen och då får man automatiskt nya bussningar.

Ang styrleden se de sista sidorna av denna tråd. Denna styrled gav upohov till en högt klonkande ljud som kunde komma precis när som helst. Styrleden ska INTE vara så slapp som i videon.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=121050

Fortsätt leta , till slut kommer du komma underfund med vad som är galet .

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]