Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det där med namn på ämne...Mod får ändra om det inte riktigt passar.

Jag har en del problem med min bil.

*Den dricker vatten
*Har svårt att avgöra. Men tycker den ryker lite väl mycket vit rök
*Kompisar som har åkt bakom mig, säger att det kommer en blå rökpuff vid gaspådrag
*Den läcker liiiite olja
*ABS och Tracks lampa lyser
*Bromsar gnisslar vid inbromsning
*Ratten/Bilen vibrerar vid inbromsning
*Det knakar i höger fram när man svänger vid låg fart

Har inte ägt bilen länge. Och trotts att jag faktiskt gick fordonsprogrammet för säkert 10 år sedan, så är jag inte direkt duktig på att meka. Mest beror det nog på koncentrationssvårigheter och brist på tålmodighet.
Men efter att ha köpt bil efter bil som bara gått sönder för mig så har jag tröttnat på att byta och krångla. Senaste bilen jag hade, lämnade jag in på verkstad för helerenovering för att få det riktigt gjort, och ha en bil som jag slapp tänka på att laga eller serva. Jag lade ut riktigt mycket pengar på verkstadskonstnader och reservdelar och gick back väldigt mycket. Trots ofantliga reparationer så fortsatte bilen gå sönder för mig, så jag gjorde mig av med den med. För alla pengar jag lagt på bilar mellan tio till trettio tusen kronorsklasser, så kunde jag i stället köpt mig en nästan ny bil.

Nu har jag tröttnat. Bilen jag köpt nu, har jag åkt i, i några månader. Och fel efter fel har börjat visa sig vart eftersom.
Den här bilen är en Volvo v70 T5. Årsmodell 98. Den har gått väldigt långt. 37 nånting. Förarstolen är sliten. En och annan liten buckla kan man hitta. Men den är i stort sett rostfri. Italien importerad. Faceliftad med andra lampor fram och bak. Jag tror att det sitter sänkfjädrar på den. Men svårt att avgöra då bilen står på 19 tums. Helsvart i färgen och sådär bra tonade rutor.
3 tums JT SuperFlow sportsystem hela vägen inkl 3 tums downpipe.
Men jag gillar den här bilen. Den är clean. Skön att köra. Man sitter bra i den. Bra lastutrymme för barnvagn etc.

Mycket text nu, så bäst att komma till skott.
Jag har bestämt mig för att försöka laga och göra i ordning den här bilen själv så gott det går, för att sedan ha den ett tag.
Så har köpt en Volvo s70 att åka i, i vinter. Behöver bara se över bromsarna. Sen så är det bara att tuta och köra med den.
Stort garage äger jag. En hel del verktyg finns till hands.
Var hos den lokala bildelsförsäljaren och införskaffade mig Haynes verkstadshandbok för Volvo c/s/v 70 för årsmodell 96 - 99

Som jag inledde det här inlägget med, så ryker den vitt och dricker vatten. Alltså är det med största sannolikhet topplockspackningen som behöver bytas?
Dom blåa puffarna som kommer vid gaspådrag tyder väl på att turbon har sagt sitt? Den "viner"/tjuter rätt friskt också.
Jag har en laddtrycksmätare på stolpen till vänster i kupén. Den visar 0.6 bar vid fullt gaspådrag ändå. Men det kanske inte säger något om skicket på turbon?
Motorn för övrigt går upp i tempratur väldigt snabbt.
Börjar jag fixa med den här motorn så kanske jag också lokalisera och åtgärda oljeläckan. Den kommer från någonstans bakom/framför? turbon. 3 små droppar blir det under bilen om den får stå efter användning. Det är inte mycket. Men nog så störande. Och efter att ha stått på samma parkering några gånger, så blir det ändå en större fläck tillslut.

Jag tänker att när jag ändå håller på med motorn så kan jag passa på att trimma den en smula. Jag har väl tänkt att jag vill öka laddtrycket. Sätta på en större turbo osv. Inget jätte hypat.

Vad borde jag tänka på? Vart ska jag börja? Är det bättre att köpa en annan motor? Vilket är enklast? Renovera motorn, eller byta?

Tacksam för alla svar jag kan få.

m.v.h
Med barn i bilen hade ja inte köpt en bil i detta skick!

Du bör fixa mycket omgående! Tänk på dina barn och alla andra på vägen du åker på.
Bromsarna får du aldrig tumma på. Däck likaså. Skärpning. Låt bilen stå tills den är säker på vägen.
Perra83 skrev:Med barn i bilen hade ja inte köpt en bil i detta skick!

Du bör fixa mycket omgående! Tänk på dina barn och alla andra på vägen du åker på.
Bromsarna får du aldrig tumma på. Däck likaså. Skärpning. Låt bilen stå tills den är säker på vägen.
Även om alla svar uppskattas, så är det inte säkerhet ämnet handlar om. Du som varit medlem så länge borde veta bättre :wink: I all välmening, moralisera gör du i ett PM till mig, så kan jag förklara närmare för att stilla din oro :)
Italien import.. Då har du alltså samma motor som mig, B5204T3 med 225 åsnor?

Turbon är ju också vattenkyld, så det kan ju vara från den det ryker vitt också fast det hör väl till ovanligheten. Oljepuffarna som kommer kan vara så enkelt att IC'n är full i olja. Min brukar puffa blått någon gång i månaden typ.
Oljeläckaget som du misstänker är "under turbon" är säkert oljereturen som läcker, också tämligen standard :P Eller så är det rent av turbon som läcker så mycket.

Du har inte sett några pölar under bilen(ej oljan)? För det är ju nästan standard att kylarna läcker i skarvarna på dessa modeller.

Om det är en B5204T3(225hk/310nm) du har så ska den ladda 0.8 orginal, precis som 2.3orna.

Hur mycket vatten dricker den? Luktar det avgaser ur expansionskärlet? Gegg på oljestickan?

Det du bör göra först och främst är att införskaffa en VAG-COM KKL 409.1-kabel tillsammans med vol-fcr. Samt en laptop om du inte har någon(behöver inte vara något märkvärdigt, allt över win98 funkar).

Byta eller renovera... Ptja.. Renoverar du vet du ju vad du har, byter du motor har du ju ingen aning om vad du får för "skit". Sen växer väl inte B5204T3'or på träd direkt :)
Lucif3r skrev:Italien import.. Då har du alltså samma motor som mig, B5204T3 med 225 åsnor?

Turbon är ju också vattenkyld, så det kan ju vara från den det ryker vitt också fast det hör väl till ovanligheten. Oljepuffarna som kommer kan vara så enkelt att IC'n är full i olja. Min brukar puffa blått någon gång i månaden typ.
Oljeläckaget som du misstänker är "under turbon" är säkert oljereturen som läcker, också tämligen standard :P Eller så är det rent av turbon som läcker så mycket.

Du har inte sett några pölar under bilen(ej oljan)? För det är ju nästan standard att kylarna läcker i skarvarna på dessa modeller.

Om det är en B5204T3(225hk/310nm) du har så ska den ladda 0.8 orginal, precis som 2.3orna.

Hur mycket vatten dricker den? Luktar det avgaser ur expansionskärlet? Gegg på oljestickan?

Det du bör göra först och främst är att införskaffa en VAG-COM KKL 409.1-kabel tillsammans med vol-fcr. Samt en laptop om du inte har någon(behöver inte vara något märkvärdigt, allt över win98 funkar).

Byta eller renovera... Ptja.. Renoverar du vet du ju vad du har, byter du motor har du ju ingen aning om vad du får för "skit". Sen växer väl inte B5204T3'or på träd direkt :)
Nu har jag burit lite ved och andra manliga saker och kom precis in här, så svarar rent spontant.

Har med andra ord inte kollat upp vad VAG-COM KKL 409.1-kabel och vol-fcr är för något eller hur det används. Men jag gissar på att det är nån slags fel-diagnos verktyg? Säkert även något som kan användas för att släcka lampor? Vad ligger priset på för detta? Hur är det med mjukvaran? Ladda ned från Pirate bay, eller är det freeware?

Angående Volvon i sig, så är det faktiskt en italien importerad 2.3 liters. Hittade den här på blocket: http://www.blocket.se/kalmar/T5_motor_6 ... ?ca=13&w=3
Men det är som du säger. Man vet inte alls vad man får. Renoverar man sin egen i stället, så vet man att det är riktigt gjort. Men jag oroar mig lite. Blir många skruvar som ska hitta tillbaka till rätt ställe. Och verkar vara en del special verktyg som behövs. Te.x. Momentnyckel, och vinkelmätare. En kompressionsmätare kan vara väldigt bra att ha också. Det tillsammans med Vag och vol går på en slant :cry:

Du skriver att både 2.0 och 2.3 ska ladda 0.8 bar orginal. Jag vet att jag skrev att min laddade 0.6. Men idag så verkade den komma upp i 0.65 bar. Vet inte hur pass bra min laddtrycksmätare är, så jag åkte en sväng och filmade samtidigt, för att visa. Kanske den är kass och visar fel?

Visar den rätt, så är det ju nånting.

Kylarvattnet som försvinner.Vid normal användning. Ja, säg att man kanske får fylla på två gånger i veckan. Men den har också körts relativt hårt också, då jag är tidsoptimist, och nästan alltid är sen till jobbet :roll:
Det är inga pölar under. Utan den bara försvinner.
Ska bilar ryka vitt hela tiden? Har aldrig tänkt på det.
Jag ska försöka kolla gegg på stickan och lukt ur expansionskärlet redan ikväll.bMen det är dom symptomen som gäller om topppackningen brustit?

Det där med Intercoolern. Sitter den i fram i bilen? Behöver jag byta den till en större om jag byter till större turbo?

EDIT: Det där klippet jag laddade upp. Jag kör alltså på tvåan, utan krusiduler, Växlar inte. Utan gasar rätt upp i från ca 1500-2000 varv. Det är lite ryckigt och skakigt. Men det var inte så lätt att hålla still kameran 8) Det är två försök, och andra går bättre och syns bättre.
En kkl-kabel kan man få tag på via ebay för en 50lapp typ. vol-fcr kostar antingen mycket, eller ingenting :roll: tolka det hur du vill :roll:

2an är laddtrycksbegränsad, så det är inte konstigt att du inte kommer upp i mer än 0.65 :roll: Faktiskt mer än vad min gör, hinner inte upp till 0.6 ens innan varvstoppen slår i, men då är ju 2.0orna väldigt varv-villiga också.

Nej, bilar ska inte ryka vitt hela tiden. När allt är optimalt så syns knappt avgaserna mer än typ 2cm ifrån ändröret.
Vit rök = vatten i avgaserna, blå rök = olja i avgaserna, svart rök = oförbränt bränsle i avgaserna.

Um ja, det är frontmonterad IC på dessa... Följ rören... IC'n är stor nog för att palla med en bit över 300whp.

2.3or såldes aldrig i italien, enda möjligheten då är att den blivit importerad från något annat land till italien, för att sedan bli exporterad till sverige.
Anledningen till att 2.3orna aldrig såldes där är för att dom har ofantligt hög straffskatt på motorer över 2l. I 960(samt ett fåtal 760) byggde ju volvo t om en helt ny motor för italienmarknaden - den mycket eftertaktade B204FT/GT, volvos starkaste rödblockare orginal med 190 åsnor :)
robinb3rgsten skrev:Säkert att det aldrig sålts större motorer än 2 liters i Italien?
Hade för nåt år sen em v70n med vanlig 2,4 5a i från italien
Jag är inte helt 100. Men kan det vara så enkelt som en kostnadsfråga? Att klart det har sålts 2.3:or i italien. Men ingen köpte dom i regel för att dom var för dyra att äga?
Lucif3r skrev:En kkl-kabel kan man få tag på via ebay för en 50lapp typ. vol-fcr kostar antingen mycket, eller ingenting :roll: tolka det hur du vill :roll:

2an är laddtrycksbegränsad, så det är inte konstigt att du inte kommer upp i mer än 0.65 :roll: Faktiskt mer än vad min gör, hinner inte upp till 0.6 ens innan varvstoppen slår i, men då är ju 2.0orna väldigt varv-villiga också.

Nej, bilar ska inte ryka vitt hela tiden. När allt är optimalt så syns knappt avgaserna mer än typ 2cm ifrån ändröret.
Vit rök = vatten i avgaserna, blå rök = olja i avgaserna, svart rök = oförbränt bränsle i avgaserna.

Um ja, det är frontmonterad IC på dessa... Följ rören... IC'n är stor nog för att palla med en bit över 300whp.

2.3or såldes aldrig i italien, enda möjligheten då är att den blivit importerad från något annat land till italien, för att sedan bli exporterad till sverige.
Anledningen till att 2.3orna aldrig såldes där är för att dom har ofantligt hög straffskatt på motorer över 2l. I 960(samt ett fåtal 760) byggde ju volvo t om en helt ny motor för italienmarknaden - den mycket eftertaktade B204FT/GT, volvos starkaste rödblockare orginal med 190 åsnor :)
Hehe, jag tänkte fel där angående intercoolern. Var full och trött när jag skrev inlägget.

Jag tror att jag kommer upp i 0.6 - 0.65 på alla växlar faktiskt. Och det är väl inte riktigt riktigt :wink:

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]