- tor 22 okt 2015, 11:41
#1014304
Det där med namn på ämne...Mod får ändra om det inte riktigt passar.
Jag har en del problem med min bil.
*Den dricker vatten
*Har svårt att avgöra. Men tycker den ryker lite väl mycket vit rök
*Kompisar som har åkt bakom mig, säger att det kommer en blå rökpuff vid gaspådrag
*Den läcker liiiite olja
*ABS och Tracks lampa lyser
*Bromsar gnisslar vid inbromsning
*Ratten/Bilen vibrerar vid inbromsning
*Det knakar i höger fram när man svänger vid låg fart
Har inte ägt bilen länge. Och trotts att jag faktiskt gick fordonsprogrammet för säkert 10 år sedan, så är jag inte direkt duktig på att meka. Mest beror det nog på koncentrationssvårigheter och brist på tålmodighet.
Men efter att ha köpt bil efter bil som bara gått sönder för mig så har jag tröttnat på att byta och krångla. Senaste bilen jag hade, lämnade jag in på verkstad för helerenovering för att få det riktigt gjort, och ha en bil som jag slapp tänka på att laga eller serva. Jag lade ut riktigt mycket pengar på verkstadskonstnader och reservdelar och gick back väldigt mycket. Trots ofantliga reparationer så fortsatte bilen gå sönder för mig, så jag gjorde mig av med den med. För alla pengar jag lagt på bilar mellan tio till trettio tusen kronorsklasser, så kunde jag i stället köpt mig en nästan ny bil.
Nu har jag tröttnat. Bilen jag köpt nu, har jag åkt i, i några månader. Och fel efter fel har börjat visa sig vart eftersom.
Den här bilen är en Volvo v70 T5. Årsmodell 98. Den har gått väldigt långt. 37 nånting. Förarstolen är sliten. En och annan liten buckla kan man hitta. Men den är i stort sett rostfri. Italien importerad. Faceliftad med andra lampor fram och bak. Jag tror att det sitter sänkfjädrar på den. Men svårt att avgöra då bilen står på 19 tums. Helsvart i färgen och sådär bra tonade rutor.
3 tums JT SuperFlow sportsystem hela vägen inkl 3 tums downpipe.
Men jag gillar den här bilen. Den är clean. Skön att köra. Man sitter bra i den. Bra lastutrymme för barnvagn etc.
Mycket text nu, så bäst att komma till skott.
Jag har bestämt mig för att försöka laga och göra i ordning den här bilen själv så gott det går, för att sedan ha den ett tag.
Så har köpt en Volvo s70 att åka i, i vinter. Behöver bara se över bromsarna. Sen så är det bara att tuta och köra med den.
Stort garage äger jag. En hel del verktyg finns till hands.
Var hos den lokala bildelsförsäljaren och införskaffade mig Haynes verkstadshandbok för Volvo c/s/v 70 för årsmodell 96 - 99
Som jag inledde det här inlägget med, så ryker den vitt och dricker vatten. Alltså är det med största sannolikhet topplockspackningen som behöver bytas?
Dom blåa puffarna som kommer vid gaspådrag tyder väl på att turbon har sagt sitt? Den "viner"/tjuter rätt friskt också.
Jag har en laddtrycksmätare på stolpen till vänster i kupén. Den visar 0.6 bar vid fullt gaspådrag ändå. Men det kanske inte säger något om skicket på turbon?
Motorn för övrigt går upp i tempratur väldigt snabbt.
Börjar jag fixa med den här motorn så kanske jag också lokalisera och åtgärda oljeläckan. Den kommer från någonstans bakom/framför? turbon. 3 små droppar blir det under bilen om den får stå efter användning. Det är inte mycket. Men nog så störande. Och efter att ha stått på samma parkering några gånger, så blir det ändå en större fläck tillslut.
Jag tänker att när jag ändå håller på med motorn så kan jag passa på att trimma den en smula. Jag har väl tänkt att jag vill öka laddtrycket. Sätta på en större turbo osv. Inget jätte hypat.
Vad borde jag tänka på? Vart ska jag börja? Är det bättre att köpa en annan motor? Vilket är enklast? Renovera motorn, eller byta?
Tacksam för alla svar jag kan få.
m.v.h
Jag har en del problem med min bil.
*Den dricker vatten
*Har svårt att avgöra. Men tycker den ryker lite väl mycket vit rök
*Kompisar som har åkt bakom mig, säger att det kommer en blå rökpuff vid gaspådrag
*Den läcker liiiite olja
*ABS och Tracks lampa lyser
*Bromsar gnisslar vid inbromsning
*Ratten/Bilen vibrerar vid inbromsning
*Det knakar i höger fram när man svänger vid låg fart
Har inte ägt bilen länge. Och trotts att jag faktiskt gick fordonsprogrammet för säkert 10 år sedan, så är jag inte direkt duktig på att meka. Mest beror det nog på koncentrationssvårigheter och brist på tålmodighet.
Men efter att ha köpt bil efter bil som bara gått sönder för mig så har jag tröttnat på att byta och krångla. Senaste bilen jag hade, lämnade jag in på verkstad för helerenovering för att få det riktigt gjort, och ha en bil som jag slapp tänka på att laga eller serva. Jag lade ut riktigt mycket pengar på verkstadskonstnader och reservdelar och gick back väldigt mycket. Trots ofantliga reparationer så fortsatte bilen gå sönder för mig, så jag gjorde mig av med den med. För alla pengar jag lagt på bilar mellan tio till trettio tusen kronorsklasser, så kunde jag i stället köpt mig en nästan ny bil.
Nu har jag tröttnat. Bilen jag köpt nu, har jag åkt i, i några månader. Och fel efter fel har börjat visa sig vart eftersom.
Den här bilen är en Volvo v70 T5. Årsmodell 98. Den har gått väldigt långt. 37 nånting. Förarstolen är sliten. En och annan liten buckla kan man hitta. Men den är i stort sett rostfri. Italien importerad. Faceliftad med andra lampor fram och bak. Jag tror att det sitter sänkfjädrar på den. Men svårt att avgöra då bilen står på 19 tums. Helsvart i färgen och sådär bra tonade rutor.
3 tums JT SuperFlow sportsystem hela vägen inkl 3 tums downpipe.
Men jag gillar den här bilen. Den är clean. Skön att köra. Man sitter bra i den. Bra lastutrymme för barnvagn etc.
Mycket text nu, så bäst att komma till skott.
Jag har bestämt mig för att försöka laga och göra i ordning den här bilen själv så gott det går, för att sedan ha den ett tag.
Så har köpt en Volvo s70 att åka i, i vinter. Behöver bara se över bromsarna. Sen så är det bara att tuta och köra med den.
Stort garage äger jag. En hel del verktyg finns till hands.
Var hos den lokala bildelsförsäljaren och införskaffade mig Haynes verkstadshandbok för Volvo c/s/v 70 för årsmodell 96 - 99
Som jag inledde det här inlägget med, så ryker den vitt och dricker vatten. Alltså är det med största sannolikhet topplockspackningen som behöver bytas?
Dom blåa puffarna som kommer vid gaspådrag tyder väl på att turbon har sagt sitt? Den "viner"/tjuter rätt friskt också.
Jag har en laddtrycksmätare på stolpen till vänster i kupén. Den visar 0.6 bar vid fullt gaspådrag ändå. Men det kanske inte säger något om skicket på turbon?
Motorn för övrigt går upp i tempratur väldigt snabbt.
Börjar jag fixa med den här motorn så kanske jag också lokalisera och åtgärda oljeläckan. Den kommer från någonstans bakom/framför? turbon. 3 små droppar blir det under bilen om den får stå efter användning. Det är inte mycket. Men nog så störande. Och efter att ha stått på samma parkering några gånger, så blir det ändå en större fläck tillslut.
Jag tänker att när jag ändå håller på med motorn så kan jag passa på att trimma den en smula. Jag har väl tänkt att jag vill öka laddtrycket. Sätta på en större turbo osv. Inget jätte hypat.
Vad borde jag tänka på? Vart ska jag börja? Är det bättre att köpa en annan motor? Vilket är enklast? Renovera motorn, eller byta?
Tacksam för alla svar jag kan få.
m.v.h