Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jozzilainen
Hej!

Har en V70 00:a där det är problem med att ETS lampan lyser. Bilen fungerar utan problem förutom om man gasar och bromsar samtidigt så dör bilen.

Felkod som dyker upp är throttle position sensor. Har tagit bort och gjort rent spjällhus ingen skillnad. Kan det vara någon bromsgivare som spökar i och med att bilen går som den ska?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Knappast någon bromsgivare. Mer logisk förklaring är att spjället inte svarar som det ska när bilen känner av att du bromsar och 'load' ökar.

.... Men varför i hela friden vänsterbromsar du? Det är ingen rally bil direkt...
av Jozzilainen
Kom på det av en händelse. Vid bilprovningen så gör dom väl så för att kolla bromsarna på rullarna. Ska besikta bilen om ett tag så då är jag väl rökt
av Jozzilainen
Ok låter bra! Då får lampan lysa bilen funkar ju lika bra ändå. Tar tag i det här när bilen går som skit :lol:
av SubMarine
Att bilen dör beror antagligen på att gaspedalen ignoreras när du har vissa fel på gasspjället. D.v.s. du får inget moment från motorn när du bromsar och gasar i detta fallet. Har tolkat symptomet rätt?
av SubMarine
Okej låter lite skumt att den skulle dö på tomgång. Men vem vet, kanske ska vara så!?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Men vem vet, kanske ska vara så!?

Kan jag väl aldrig tro... Men du har ju elektroniskt spjäll, du får väl prova på din :P Är väl mig veterligen samma styrsystem oberoende av motor, undantag diesel såklart.
Dom gamla mekaniska spjällen dör iaf inte av att bromsa och gasa samtidigt.
av SubMarine
Nu står det inte vad Jozzilainen har för motor men det är olika styrsystem för sugmotor (Denso) och turbo (Bosch ME7) från 99-. Tänkte att det skulle vara kul att prova men då måste man ju rigga ett fel på gasspjället och då började det kännas lite väl jobbigt :)

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]