Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har plockat isär min bil lite grann då jag skulle byta lager i AC kompressorn. Sen passade jag även på att tvätta rent en hel del. Men nu idag när jag monterat ihop allting, skulle koppla på batteriet som sista grej. Då börjar startmotorn att snurra direkt då jag lägger på minus polen på batteriet utan att ens nyckeln sitter i tändningslåset. Till historien hör att det är en annan startmotor som jag köpt ifrån skroten men som ska vara fullt fungerande. varför jag skulle byta startmotor var för att den gamla gav ifrån sig lite missljud emellanåt som jag ville bli av med.

Då undrar jag kan jag verkligen ha kopplat något fel som utlöser dessa symptom? För jag kopplade allting precis så som det satt på den gamla startmotorn. Eller kan det ha med fukten som blivit när jag tvättade. Jag var väldigt noga med att torka rent alla kontakter och alla kabelskor.

Annars kan det vara så att startmotorn ifrån skroten inte alls är fungerande utan är trasig invändigt som gör att den kortsluter på något vänster?

Jag ska låta bilen stå nu och till på torsdag då jag ligger borta och jobbar i veckorna. Så ska jag prova på torsdag igen. Eventuell fukt borde ju försvunnit tills dess.

Alla tips och tricks är välkommna.

Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
Det är ju i så fall i solenoiden som felet finns. Den är ju en sorts relä. När du vrider om nyckeln (i normalfallet) så matas det spänning i en magnetspole. Den ger då mekanisk kontakt till startmotorn för att snurra. Men magnetspolen trycker samtidigt fram ett kuggdrev som sitter på startmotoraxeln. Det drevet greppar in i kuggkransen på motorns svänghjul.

Om man skulle tänka sig ett fel i solenoiden på så vis att den får spänning direkt, utan att passera tändningslåset när du ansluter jorden. Antingen av felkoppling eller någon överledning? Prova med att byta solenoiden till den gamla och se hur det ställer sig. Den stora spänningen från batteriet är ju alltid ansluten. Det är bara manöverspänningen till solenoiden som kommer från tändningslåset.
Rådlös skrev:Det är ju i så fall i solenoiden som felet finns. Den är ju en sorts relä. När du vrider om nyckeln (i normalfallet) så matas det spänning i en magnetspole. Den ger då mekanisk kontakt till startmotorn för att snurra. Men magnetspolen trycker samtidigt fram ett kuggdrev som sitter på startmotoraxeln. Det drevet greppar in i kuggkransen på motorns svänghjul.

Om man skulle tänka sig ett fel i solenoiden på så vis att den får spänning direkt, utan att passera tändningslåset när du ansluter jorden. Antingen av felkoppling eller någon överledning? Prova med att byta solenoiden till den gamla och se hur det ställer sig. Den stora spänningen från batteriet är ju alltid ansluten. Det är bara manöverspänningen till solenoiden som kommer från tändningslåset.
Tack för svar! Får felsöka vidare när jag kommer hem igen. Ska prova byta tillbaka den gamla Startmotorn då. Det jag kan tänka mig isåfall är att det har kommit fukt emellan någonstans som gör att batteriets plus tar sig till solenoiden så att den får spänning därigenom.

Mvh Torgny
Hej.

"Rådlös" har helt rätt.
Fukt är inte orsaken här.

Solenoiden drar mycket ström, och skulle bränna bort ev fukt som "kortsluter" och skulle inte få solenoiden att slå till med runt 8-10A.
Fukt leder 12v mycket dålig och påverkar omedelbart klena motstånd i kretskort, som i sin tur leder till större kortslutning osv osv, men inte en krafig solenoid.
Endast fukt, (kraftigt saltat vatten möjligen )skulle inte ens tända en 5w lampa, men i långvarig utsatthet för fukt, blir det krypströmmar, galvaniska avlagringar som i sin tur orsakar karftigare kortslutning med tiden, och det kan förstöra det mesta.

Bara ett smutsigt batteri kan dra ur strömmen ur sig själv med nån mili-ampere..

Med andra ord:
En motortvätt kan förstöra styrdon: ja. Startmotor: nej.

Drar starmotorn med motorn också, eller snurrar den bara?
Kolla också så inte kontakterna på startmotorn har kontakt med varandra.
Kortslut batterikabeln med lilla kabeln från tändningslåset, och startmotorn slår till och drar motorn.
Kortslut de två större kontakterna, och startmotorn snurrar utan att dra motorn.

Äf det inget av ovan, så är den kass, eller så är drevet framtvingat av något, och därför går.
Felmonterat eller fel typ av startmotor

Micke..
MickeM skrev:Hej.

"Rådlös" har helt rätt.
Fukt är inte orsaken här.

Solenoiden drar mycket ström, och skulle bränna bort ev fukt som "kortsluter" och skulle inte få solenoiden att slå till med runt 8-10A.
Fukt leder 12v mycket dålig och påverkar omedelbart klena motstånd i kretskort, som i sin tur leder till större kortslutning osv osv, men inte en krafig solenoid.
Endast fukt, (kraftigt saltat vatten möjligen )skulle inte ens tända en 5w lampa, men i långvarig utsatthet för fukt, blir det krypströmmar, galvaniska avlagringar som i sin tur orsakar karftigare kortslutning med tiden, och det kan förstöra det mesta.

Bara ett smutsigt batteri kan dra ur strömmen ur sig själv med nån mili-ampere..

Med andra ord:
En motortvätt kan förstöra styrdon: ja. Startmotor: nej.

Drar starmotorn med motorn också, eller snurrar den bara?
Kolla också så inte kontakterna på startmotorn har kontakt med varandra.
Kortslut batterikabeln med lilla kabeln från tändningslåset, och startmotorn slår till och drar motorn.
Kortslut de två större kontakterna, och startmotorn snurrar utan att dra motorn.

Äf det inget av ovan, så är den kass, eller så är drevet framtvingat av något, och därför går.
Felmonterat eller fel typ av startmotor

Micke..
Tack för svar! Ja startmotorn drar även runt motorn. Ska prova dina förslag imorgon när jag kommer hem!

Mvh Torgny
[/Kortslut batterikabeln med lilla kabeln från tändningslåset, och startmotorn slår till och drar motorn.
Hej.

Detta är givetvis inget du ska göra nu, utan detta bara beskriver vad som händer, när respektive kontakter kortsluts.

Micke.
MickeM skrev:
[/Kortslut batterikabeln med lilla kabeln från tändningslåset, och startmotorn slår till och drar motorn.
Hej.

Detta är givetvis inget du ska göra nu, utan detta bara beskriver vad som händer, när respektive kontakter kortsluts.

Micke.
Inser mitt misstag nu! Måste varit bra trött när jag läste det igår! Får skylla på det. Självklart ska jag inte testa detta.

Mvh Torgny
Det kan vara brukligt att ta isär äldre startmotorer och göra rent dom inuti. Tvätta bort gammalt fett som har beckat fast, smörja om dom, sätta i nya kol etc. etc. Vid behov även svarva om kommutatorn ("kontakthjulet" där kolen ligger på).
av rid54
Startmotorer är ju gjorda för hård tjänst under kort tid. Dvs, de ska kunna ge "allt" under startförloppet och sedan ta det lugnt. Sällan sliter de ut kol eller kollektor, men det är väl inte okänt att de kan trassla pga att smörjmedel har torkat ur/försvunnit under årens lopp... Har man möjlighet att gå igenom en starmotor som inte behövs akut så bör man kunna återställa den i brukbart skick med lite smörjmedel och allmän rengöring. Så ta chansen med din överblivna "nya" starmotor att ta isär den, lär känna delarna, fixa problemen och sedan har du en bra reservdel att ta till.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]