Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild

I samband med att jag felsöker kompisens nyinköpta V70XC-98 hittade jag den här prylen. China Export-burken till höger är vattentätt ingjuten, dosan till vänster har en "volymratt" och en omkopplare (on/off?) samt att den vita brickan har anslutningstrådar. Om svart och röd var inkopplade vet jag inte, de kan ha varit det när jag röjde ut mobilhållaren till Nokia 8110 som låg i röran bakom knäskyddet. Den tredje sladden går in i kombiinstrumentet vid lamphållarna.

Om det är en pryl för att automatiskt reglera belysningen så är det väl okej, är det en pryl för att lura immo så kanske det är förklaringen till att vi inte får igång bilskrället. :(

Symptom:
Låste med fjärrnyckel som vanligt. Kommer tillbaka till bilen och det går inte att låsa upp med fjärren. Öppnar dörren med nyckel och naturligtvis går larmet när förardörren öppnas. Larmet slutar inte av att man sätter i nyckel i tändningslåset. Han kopplar ur sirenen och en säkring för att få stopp på blinket. När man slår på tändning så klickar en massa relän och typ alla lampor lyser färgglatt. Efter att man stänger av tändningen så klickar det en stund till i ett relä, vilket jag tror är för c-lås.

Torque hittar bilen och kylvätsketemp, gaspedalläge och sånt. Inga felkoder på något sätt. Rensa felkoder hjälper inte. Kan man kolla felkoder i larm/immo?

Nästa steg:
Hitta larmburken (som jag tror är orange), bygla pinne 85 på startrelät till jord för att få igång startmotorn och se om det är immo-relaterat fel eller om motorn faktiskt startar. Kolla spänning på burkar. Frysa fingarna av mig på en parkering...

Tips tas taxamt emot :)
Hej.

Ingen aning om vad det är för prylar.

Du har testat batteri osv i dosan/orna antar jag?
Det är inte varningsblinkersen som klickar?

Helt klart är ju larmet aktivt.
Vad är det för typ av larm?
Finns massor.

Mitt orginallarm från -97, stängs av med att man slår på tändningen, när sirenen tystnar. Inte förr.
Inte bara nyckeln i låset, utan i rätt tid, och tändning på.
Man har ett visst antal försök tror jag.....
(Enl handboken, som jag läst en gång för länge sen)

Nån annan kanske vet mer om andra larmtyper än mitt?

Lite märkligt att TORQUE läser nåt alls på en -98.. ...
Borde inte funka, så vitt jag vet.

Micke.
850 har ett helt annat larm än x70 har.

torque kan läsa ytterst få saker ur M4.4, t ex pedalgivaren och uh.... Det var det enda som funkade för mig :roll: (men bara om motorn var avstängd)
Felkoder? HAH! glöm det. vol-fcr som gäller för det. På sin höjd att man kan lyckas få ut en vag motorkod. ABS, larm, ECC, SRS, elstolar osv är bara att tokglömma.

Varför bilen inte startar är enkelt - larmet är utlöst.
MickeM skrev:Hej.

Ingen aning om vad det är för prylar.

Du har testat batteri osv i dosan/orna antar jag?
Det är inte varningsblinkersen som klickar?

Vad är det för typ av larm?
Finns massor.

Mitt orginallarm från -97, stängs av med att man slår på tändningen, när sirenen tystnar. Inte förr.
Inte bara nyckeln i låset, utan i rätt tid, och tändning på.
Man har ett visst antal försök tror jag.....
(Enl handboken, som jag läst en gång för länge sen)

Nån annan kanske vet mer om andra larmtyper än mitt?

Lite märkligt att TORQUE läser nåt alls på en -98.. ...
Borde inte funka, så vitt jag vet.

Micke.
Så länge bilen har ODB II funkar tourqe :)
Köpte en sådan där felkodsläsare elm327 eller vad den nu heter på teknikmagasinet gick inte alls till min bil med ME7 styrsystem utan jag lämnade tillbaka skiten och det var inget problem med det. Har testat med mekonomens felsöknings program mekotech (samma som autocom) funkade sådär den hittade inte klimatanläggningen. Så nu kör jag enbart med vida.
Tack alla för svaren!
MickeM skrev:Hej.
Jo, verkar inte svårare än så. Dock förstår jag inte varför vi inte lyckas få stopp på larmandet. Han tog själv ut säkring 13 (Hazard, Head lamp flasher, Remote key entry) för att få slut på blinket och klickandet när man har tändning på och en stund efteråt slutar när man tar ut säkring 6 (Central locking). Fast den senare är ju bra att ha i. Centrallåset verkar ju funka, men det går inte att använda blinkers (alla fyra med säkring 13, inget utan säkringen).

Dock var det inget problem att starta bilen när jag jordade pinne 85 på startrelät. Den pinnen ska jordas av larmet. Slutsatsen är väl att immo tycker om bilnyckeln. Det hann mörkna så jag får vänta med att leta efter larm/centrallåsburken.

Jag har tankat hem VOL-FCR, men vet inte än hur jag kopplar den till bilen. Vill minnas att Torque sa att "Protocol0" svarade. Det verkar som om pinne 7 i OBD-kontakten är kopplad till alla burkar med diagnos. Helst vill jag inte lägga för mycket tid på grundforskning på diagnos för en bil som inte är min egen. :)
Du behöver en VAG-COM KKL409.1 kabel.
Pin7 i uttaget är för KWP-komunikation, vilket är vad volvo 96-98 är baserat på.

Du kan ju inte deaktivera larmet bara genom att dra en säkring.. Det vore ju väldigt dumt om det skulle vara så. Larmet är aktiverat och förblir aktiverat tills det nollställts, vilket är något man inte kan göra själv.
Jag håller väl bara med litegrann, OK att deaktivera larmet med säkring, men såklart inte immo.

Jag har i alla fall beställt en såndäringa kabel via e-bukten. Typ 40:- :)

Någon som hittat larmburken - och är den orange?
Nu har bilägaren varit hos någon som hade rätt grejer och fått larmet på något sätt återställt. Bilen funkar som den ska och det lutar åt att det är själva bilnyckeln som är boven. Han får låsa manuellt tills vidare. Jag tycker det osar sunkig konstruktion om larmet måste återställas av nyckelns fjärrsändare eller av en felkodsläsare för att bilen ska funka. Borde räcka med att man identifierar nyckeln för immon. Men å andra sidan sett, det är en 20 år gammal konstruktion.

Tack för alla tips! Ingen som känner igen prylarna på bilden?

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]