- sön 18 okt 2015, 16:00
#1013107

I samband med att jag felsöker kompisens nyinköpta V70XC-98 hittade jag den här prylen. China Export-burken till höger är vattentätt ingjuten, dosan till vänster har en "volymratt" och en omkopplare (on/off?) samt att den vita brickan har anslutningstrådar. Om svart och röd var inkopplade vet jag inte, de kan ha varit det när jag röjde ut mobilhållaren till Nokia 8110 som låg i röran bakom knäskyddet. Den tredje sladden går in i kombiinstrumentet vid lamphållarna.
Om det är en pryl för att automatiskt reglera belysningen så är det väl okej, är det en pryl för att lura immo så kanske det är förklaringen till att vi inte får igång bilskrället. :(
Symptom:
Låste med fjärrnyckel som vanligt. Kommer tillbaka till bilen och det går inte att låsa upp med fjärren. Öppnar dörren med nyckel och naturligtvis går larmet när förardörren öppnas. Larmet slutar inte av att man sätter i nyckel i tändningslåset. Han kopplar ur sirenen och en säkring för att få stopp på blinket. När man slår på tändning så klickar en massa relän och typ alla lampor lyser färgglatt. Efter att man stänger av tändningen så klickar det en stund till i ett relä, vilket jag tror är för c-lås.
Torque hittar bilen och kylvätsketemp, gaspedalläge och sånt. Inga felkoder på något sätt. Rensa felkoder hjälper inte. Kan man kolla felkoder i larm/immo?
Nästa steg:
Hitta larmburken (som jag tror är orange), bygla pinne 85 på startrelät till jord för att få igång startmotorn och se om det är immo-relaterat fel eller om motorn faktiskt startar. Kolla spänning på burkar. Frysa fingarna av mig på en parkering...
Tips tas taxamt emot :)

I samband med att jag felsöker kompisens nyinköpta V70XC-98 hittade jag den här prylen. China Export-burken till höger är vattentätt ingjuten, dosan till vänster har en "volymratt" och en omkopplare (on/off?) samt att den vita brickan har anslutningstrådar. Om svart och röd var inkopplade vet jag inte, de kan ha varit det när jag röjde ut mobilhållaren till Nokia 8110 som låg i röran bakom knäskyddet. Den tredje sladden går in i kombiinstrumentet vid lamphållarna.
Om det är en pryl för att automatiskt reglera belysningen så är det väl okej, är det en pryl för att lura immo så kanske det är förklaringen till att vi inte får igång bilskrället. :(
Symptom:
Låste med fjärrnyckel som vanligt. Kommer tillbaka till bilen och det går inte att låsa upp med fjärren. Öppnar dörren med nyckel och naturligtvis går larmet när förardörren öppnas. Larmet slutar inte av att man sätter i nyckel i tändningslåset. Han kopplar ur sirenen och en säkring för att få stopp på blinket. När man slår på tändning så klickar en massa relän och typ alla lampor lyser färgglatt. Efter att man stänger av tändningen så klickar det en stund till i ett relä, vilket jag tror är för c-lås.
Torque hittar bilen och kylvätsketemp, gaspedalläge och sånt. Inga felkoder på något sätt. Rensa felkoder hjälper inte. Kan man kolla felkoder i larm/immo?
Nästa steg:
Hitta larmburken (som jag tror är orange), bygla pinne 85 på startrelät till jord för att få igång startmotorn och se om det är immo-relaterat fel eller om motorn faktiskt startar. Kolla spänning på burkar. Frysa fingarna av mig på en parkering...
Tips tas taxamt emot :)