- lör 17 okt 2015, 19:04
#1012866
Hej! Har en V70 2.5 T årsmodell 1999 med elektroniskt gaspspjäll och variabelt kamdrev på avgaskammen. Har renoverat hela motorn med nya packningar, kolvringar, ventillyftare, ventiltätningar mm enligt konstens alla regler. Har följt Haynes bok men på kamaxelinstälningarna saknas info angående variabelt kamdrev... Jag har ställt kammarna som boken säger med urtaget på avgaskammen neråt och två drevbultshål över mittlinjen på insugskammen. Har även dubbelcheckat detta på kompisens T5 motor och det verkar stämma.
Första gången jag testade veva runt motorn på startmotorn snurrade allt men den tände inte riktigt på alla cylindrar, var mest sporadiskt så den starta aldrig. Efter en stund knaka det till och jag vågade inte köra med startmotorn mer då ett konstigt knakande ljud uppkom. Tog loss locken på bakänden av kammarna och då stämmer inte längre urtagen överrens med varandra. När jag vevar runt motorn för hand snurrar avgaskammen inte med, drevet snurrar men kammen vill inte följa med. Nollar motorn och drar bulten med 200 NM istället för 120 men samma problem, avgaskammen snurrar ej...
Vid detta laget vill jag bara tillägga att jag inte visste om det variabla kamdrevet, jag hade ställt in drevet utan att vrida fram det i dödläge... Av med topplockets överdel och nolla kammarna igen(låsningsverktyg används varje gång) och denna gången ställde jag CVVT ca 3 kugg innan och drog fram den till dödläge så den stämde med markering i kåpan och satte på remmen och spände den. SAMMA sak denna gång, avgaskammen går inte runt..
Vid detta laget börjar jag tänka på att ventillyftarna "fjädrar" och vissa kändes stela så tänkte om dom är stela, då trycks ventilen ner direkt och då slår de emot kolvarna och kammen går ej runt i sin tur? Så köpte nya men märkte att de också är hårda, men den ska under tryck mjukna? Isåfall kan det förklara varför inte avgaskammen hänger med när jag vevar runt motorn för hand, för det blir inget oljetryck?
Men när jag idag återigen nollade motorn (Återigen kamaxel tolk samt vevaxelotolk har andvänts) så knakar det konstigt på startmotorn och avgaskammen hänger knappt med ett tredjedel varv innan remmen började kugga över för den inte pallade, spännde remmen och då slirar avgaskammen istället.
Något gör att kammen inte går runt, kan jag ha krökt ventilerna när jag första gången installerade CVVT fel ? Eller måste ventiltryckarna mjukas upp på nått sätt innan? har smörjt dem i hålen men vissa fjädrar inte och de är helt nya...
Uppskattar all hjälp till tusen, har stått i dagar med detta problemet och vädligt tråkigt då detta bör vara den enkla och problemfria delen av renoveringen... //Mathias
Första gången jag testade veva runt motorn på startmotorn snurrade allt men den tände inte riktigt på alla cylindrar, var mest sporadiskt så den starta aldrig. Efter en stund knaka det till och jag vågade inte köra med startmotorn mer då ett konstigt knakande ljud uppkom. Tog loss locken på bakänden av kammarna och då stämmer inte längre urtagen överrens med varandra. När jag vevar runt motorn för hand snurrar avgaskammen inte med, drevet snurrar men kammen vill inte följa med. Nollar motorn och drar bulten med 200 NM istället för 120 men samma problem, avgaskammen snurrar ej...
Vid detta laget vill jag bara tillägga att jag inte visste om det variabla kamdrevet, jag hade ställt in drevet utan att vrida fram det i dödläge... Av med topplockets överdel och nolla kammarna igen(låsningsverktyg används varje gång) och denna gången ställde jag CVVT ca 3 kugg innan och drog fram den till dödläge så den stämde med markering i kåpan och satte på remmen och spände den. SAMMA sak denna gång, avgaskammen går inte runt..
Vid detta laget börjar jag tänka på att ventillyftarna "fjädrar" och vissa kändes stela så tänkte om dom är stela, då trycks ventilen ner direkt och då slår de emot kolvarna och kammen går ej runt i sin tur? Så köpte nya men märkte att de också är hårda, men den ska under tryck mjukna? Isåfall kan det förklara varför inte avgaskammen hänger med när jag vevar runt motorn för hand, för det blir inget oljetryck?
Men när jag idag återigen nollade motorn (Återigen kamaxel tolk samt vevaxelotolk har andvänts) så knakar det konstigt på startmotorn och avgaskammen hänger knappt med ett tredjedel varv innan remmen började kugga över för den inte pallade, spännde remmen och då slirar avgaskammen istället.
Något gör att kammen inte går runt, kan jag ha krökt ventilerna när jag första gången installerade CVVT fel ? Eller måste ventiltryckarna mjukas upp på nått sätt innan? har smörjt dem i hålen men vissa fjädrar inte och de är helt nya...
Uppskattar all hjälp till tusen, har stått i dagar med detta problemet och vädligt tråkigt då detta bör vara den enkla och problemfria delen av renoveringen... //Mathias