Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70XC -00 som senaste tiden varit problem med att öppna motorhuven på, då vänstra sidan inte går upp tillräckligt när man drar i spaken under ratten. Man har då antingen behövt vara två stycken -en som drar i spaken och en som lyfter huven med spärren eller så sätter man något mjukt under huven framme vid grillen alternativt ha väldigt långa armar och dra i spaken och huven samtidigt.

När bilen för några dagar sedan var på verkstadsbesök för ett annat ärende, så missade jag att informera verkstaden om problemet, och dem har då lyckats dra sönder vajern eller mekanismen i huven. Dem hävdar att det var så när dem fick den och att dem inte dragit onormalt hårt i spaken och vill därför ha 4300 kr för att ta sig in via hjulhusen. Men jag vet att spaken inte varit helt lös som nu. Borde inte verkstaden kunna stå för en del av kostnaden, då det egentligen är dem som ställt till det så här?

Och är det någon som har något tips för att jag ska kunna öppna huven nu? Kan det t.ex. vara möjligt att ta sig in genom kylargrillen och försöka skruva bort spärrmekismerna?

Tacksam för tips! /Mikael
För det första, det är bara att justera upp det vänstra huvlåset. Det är rätt vanligt att dom "glider ner" med åren, speciellt om man smäller igen huven.

Nu har du ju dock lite större problem... Om du är helt säker på att wiren var hel när bilen lämnades in, och verkstaden hävdar något annat, så får du nog ta det med ARN eller liknande.

Nej, att gå via grillen är bara att tokglömma. Du har bara kylaren och intercoolern där bakom, som är avskärmade på sidorna. Plus att du skulle aldrig nå huvlåsen därifrån.
Det finns väl typ 2 sätt jag kan komma på.
Första är underifrån, det orsakar minst skador, men är säkerligen riktigt jobbigt.
Andra alternativen är att slita bort blinkerserna och försöka fiska dig in den vägen. Detta kommer säkerligen sabba några fästen på blinkerserna.

Det bästa vore om du kunde få tag på det som är kvar av wiren så du kan rycka i den för att få upp huven. Har du kollat om wiren gått av precis vid handtaget eller om den gått av "i motorrummet"? Har du lite tur kan ju wiren fortfarande sticka fram i kupén, och då är ju bara att försöka få tag på den med en tång eller liknande och dra i den. Men det troliga är väl tyvärr att den gått av i motorrummet någonstans.
Tack för tipsen!

Jodå, jag får tag i vajern under ratten så jag har nu provat ta bort grillen och kåpan under ratten och hakat av vajern från orangea handtaget, och det går att höra att det klickar vid vänster sida vid spärrmekanismen men då vajern går att dra längre än den ska och sedan tar stopp helt stumt så bör det vara något i spärrmekanismen/erna som gått sönder. Precis som du beskriver går det inte heller att komma åt från grillen då man måste in bakom strålkastaren för att komma åt mekanismens skruvar- kanske det skulle gå om man kunde få bort kylaren, men tror inte det är något tänkbart alternativ.

Kanske kofot skulle funka, men tveksamt om stötfångaren under av plast håller och jag är osäker hur mycket kraft som skulle behövas för att "knäcka" spärrmekanismen?

Får nog låta verkstaden ta hand om det ändå.

/ Mikael
Om du hör att det klickar i låset, har du provat med att be någon rycka i huven samtidigt? Ibland kan man ha tur att låsen har släppt så pass att man kan rycka ur huven ur låsen, ungefär som en halv-stängd dörr.

Att rent av bryta sig in under huven är nog det sista alternativet du bör överväga. Huven kommer garanterat bli böjd innan låsen 'knäcks'. Och ska du utföra det så måste du ju bryta där låsen sitter - dvs inte i mitten av huven, utan på varje kant av huven. Enklaste då är nog att ta tag i glipan mellan huv och skärm, men då åker du ju även på att byta skärmar. Det är en dyr lösning helt enkelt.
Jodå, har provat med att vara två personer - en som rycker i huven och en som drar i vajern. Och jag antar att det inte går att få loss sidoskärmen utan att komma åt från insidan, dvs med öppen huv? Moment 22!

Du skrev tidigare att det kan gå om lyktan längst ut som sitter bredvid strålkastaren tas bort. Då den på höger sida ändå har gått sönder i fästet så det är limmad, kanske det är värt att prova. Men hur lyckas man få bort den från utsidan? Är det bara att dra eller ska man lirka?

/ Mikael
Nej, skärmarna kan du inte ta bort utan att öppna huven... Det sitter 5 skruvar som håller skärmen, varav 1 är under plasten vid torkarna. Så ja, utan att öppna huven är det tämligen omöjligt att ta loss skärmen hel.

Blinkerserna är väl våld som gäller. Försök dra dom rakt ut i färdriktningen så kanske du kan rädda något fäste iaf. Om du inte bryr dig om fästena på blinkersen så är det nog enklare att rycka dom åt sidan ifrån strålkastaren istället.
När du fått bort blinkerserna så får du försöka fiska efter wiren så du kan dra i den.

Om wiren olyckligtvis har gått av precis vid huvlåsen så får du på något vänster försöka komma åt med en ringnyckel/spärrskaft/liknande och lossa bultarna till huvlåsen. Det kommer vara trångt och besvärligt, och du kommer säkerligen få några fina sår på händerna efteråt. Mycket svordommar utlovas också :)
Carl Adam sitter den här nöd öppnings haken på själva huvlåset?.

Råkade idag ut för ett liknade bekymmer som TS samma sida (vänster) dock tror jag mina vajrar är hela fick dock själv upp huven med lite milt våld
då vänsterlåset ej släppte huven som det ska.
Ursäkta trådkapningen :oops: .Åter till TS bekymmer.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Om det är lika som på 850,så ser det ut så här.Lite suddig bild,men nere till höger vid kl5,så är det en läpp där vajrarna möts,som det går att
dra mot vä skärm för att öppna låset.Det är två vajrar.En som går till kupén och en som går till hö lås.Kommer ej ihåg om det är möjligt att komma åt underifrån.

Bild
Var nyss ute o fixa till mitt vänstra huv lås satt lite snett och löst bara jävla tur där.

Kolla även detta med att ta bort vänster blinkers tror mig även ha hittat nöd öppnings hakarna på huvlåset.
Självklart sitter de ju inåt mot batteriet så lätt lär det inte bli såg ett även runt hål i karossen som troligen borde synas tydligt
när blinkers är borta men ej riktigt säker. Möjligt att man då kan sticka in nån krok där och dra i hakarna hålet sitter under huvlåset. Obs sitter nåra klena kablar o en
kontakt till huvlåset på min iaf samt en del andra kablar. Beväpna dig med en skarp ficklampa så du ser vad du drar i.
Jag har en S70 GLT 00a vet ej om det ser samma ut på en V70 XC 00a

Tycker inte det ser ut riktigt som bilden ovan på min bil men kan ha fel det har jag ju haft förr.
Jag hade ej bort min v blinkers när jag titta hur öht bra man skulle kunna komma åt.

Lycka till med vänlig hälsning Hasse. Återkom gärna med lösningen.
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]