Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alsterberg
Tjena, som rubriken lyder så har jag efter ett antal ner plockningar av min t5 motor äntligen får igång den. Men nu när den går så börjar oljelampan lysa efter ca 3 min på tomgång. Den tänds inte direkt utan smyger sig fram. Gjorde ett komptest och får betydligt bättre värden med olja i cylindern så kolvringarna e antagligen slut.
Undrar om detta har någon samman koppling ?
Har bra med olja på Stickan.
Och när jag stänger av motorn när lampan tänds så e de lika mycket olja kvar?
av Alsterberg
Lucif3r skrev:Om du har lika mycket olja på stickan när motorn är varm som när den är kall så har du ju ingen circulation på oljan.

Oljegivaren är f.ö. bara en på/av switch, inget som kan smyga där.

jag kanske var lite oklar. skriver såhär istället. det försvinner ingen olja ur motorn som jag kan se med ögat i alla fall.
även om motorn e varm och man väntat 2 minuter så kommer det ju fortfarande va lika mycket olja på stickan när allt runnit ner.

detta med olje lampan. den börjar *flimra, för att sedan gå över till ett fast sken. har inte testat att se om den släcks vid högre varvtal.

någon som kört med samma kolvringar efter att man plockat ner motorn förresten? eller är det starkt rekommenderat att byta dem? (snålheten som pratar)
av MickeM
Hej.

Dåliga kolvringar ger inte lågt oljetryck.
Bara högt vevhustryck och/eller dålig komp.

Oljebrist, Dåliga lager, dålig oljepump, igensatt sil eller oljekanal ger lågt oljetryck..
Kan ju vara tryckgivaren också, men inte så troligt..

Jag har också varit med om flimrande oljelampa, när oljetrycket är precis vid gränsen av för lågt.
Båda gångerna med knackande motorer, så lagren har varit tokslut.

Micke.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]