Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en VOlvo 850 GLT -96 som kopplingen "gnisslar", knarrar/hackar på vid intrampning. Svårt att förklara, har luftat vid slavcylindern och det är inge luft där. När man lyssnar noga så "smäller det "knackar" i motorutrymmet, kan det vara nåt i lådan som är knas?

När jag kör långa distanser utan att stanna så hackar pedalen inte så mycket, men när man kopplar ofta, då blir det bara mer och mer.. JAg tänkte först att huvudcylindern kanske var slut, men tycker det låter så högt i motorutrymmet att det borde vara lådan?

Säg att ni har lösning på detta, blir alldeles galen!!

Men om det är lådan, är det inte knepigt att det känns så väl i pedalen? Är ju hydralkoppling.. :(
PTV skrev:Hade samma problem på en S70 -97 och den gången var det kopplingen som lät med ett knarrande ljud samt hackade vid låg fart.
För mig knarrar/hackar pedalen jämt, oberoende av hastighet, är ju själva pedalen som hackar, inte bilen, du vet inte vad som var felet? :)
taxi skrev:Du kan testa att smörja mellan slavcylinder och kopplingsgaffel. Jag hade liknande symptom på en 850 som försvann helt när jag tryckte dit lite fett.
Är det den del som sitter på växellådan som rör sig när man trycker ner kopplingspedal du menar? Ska nog prova smörja min med då den gnisslar lite vid koppling :)
taxi skrev:Du kan testa att smörja mellan slavcylinder och kopplingsgaffel. Jag hade liknande symptom på en 850 som försvann helt när jag tryckte dit lite fett.
Provat detta nu, fungerade inte.. Men nu när det blivit kallare så märker jag att när lådan/motorn är kall funkar det bättre, när den kommer upp i temp så känns det som att det blir ännu större hack osv i pedalen.. Märkligt detta. :/
taxi skrev:Jag har även råkat ut för skev tryckplatta, det gav vibrationer i dragläget och åtgärdades med kopplingsbyte. Men det stämmer väl inte med dina symptom riktigt.
Nej gör det ju inte, det är jag tacksam för.. Orkar inte med några sånna stora grejjer nu -.-' Sluta skrämma mig :P

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]