Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simpan77
Hej, har en volvo 850 GLT -96, har haft problem med ABS sen jag köpte den,har nu bytt
*givare fram
*kransarna fram
*lött på stiften i boxen..

Problemen kvarstår, lampan lyser då och då, ABSen går in i inbromsningar när den inte skall vara aktiv och ibland lyser lampan ich hastighetetsmätaren fungerar inte ens, då är det bara att vrida om nyckeln, och lägga i växeln och rulla igång så fungerar det, varje gång. Får bort lampan genom att göra så varje gång men absen går fortfarande in när den inte sakll.. Vad kan jag göra mer? Vad tror ni är problemet?

//Simon
av quaker
Hej undrar om jag får haka på här....har exakt samma problem...dessutom så lyser srs lampan samtidigt..till och från mindre när det regnar?? 850 -96
läste någonstans att abs o srs går på samma lina som sips så man får sitta försiktigt?
av MickeM
Hej.

Simpan77:

Ta i och läs ut felkoderna i ABS-systemet innan du byter mer delar i blindo.
Det blir bara dyrt.

quaker:

Förstår inte riktigt hur du menar, men:
ABS och SRS är helt skilda system, med olika styrenheter.
Sido-airbag'arna i stolen före år 99 är mekansikt utlösta, och har ingen styrenhet alls.
(I alla fall på s/v70.)

Så dom "går inte på samma lina" på det viset iaf.

SIPS finns helt utan sidoairbag också på 740, 940 och tidiga 850.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:(I alla fall på s/v70.)
940, 960 och 850 också.

MickeM skrev:SIPS finns helt utan sidoairbag också på 740, 940 och tidiga 850.
upp t om -92. Har dock aldrig sett en 850 utan kudde i stolen.
Det tidigaste SIPS-skyddet innan kudden var mer eller mindre bara en tjock balk i dörren :P
av simpan77
MickeM skrev:Hej.

Simpan77:

Ta i och läs ut felkoderna i ABS-systemet innan du byter mer delar i blindo.
Det blir bara dyrt.

Micke.
Har gjort det och fick ju första gången givarna fram, bytte dem och ringarna (för de såg inte bra ut!)
Nu har jag visserligen bara en ELM327 å läser med men lampan lyser bara ibland och inga felkoder finns.. Därför gav jag mig på boxen, men ger snart upp... Kan ju vara så att om mna skulle få tag på en ny box att de skulle kunna fixas men de är så dyra så är knappt värt det :/
av simpan77
TommyP86 skrev:Mät givarna. Med största sannolikhet är det boxen som krånglar om det är intermittent. Vad, vilka och hur har du lött?
Vad ska det vara för spänning över dem?
Mm hört att det ska vara ganska vanligt på dessa bilar, jag lödde bara om stiften, till kontakterna som är på boxen, tyckte mej se nån spricka/dålig lödning i någon men gick över alla stiften men hjälpte ju som sagt inte :/
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du kan ohm mäta givarna tror att det ska vara runt 2000 ohm om jag inte minns fel.

Edit: glömde att skriva att alla fyra givarna ska ligga på ungefär samma ohm tal men något skiljer det.
av simpan77
DayDreamer skrev:Du kan ohm mäta givarna tror att det ska vara runt 2000 ohm om jag inte minns fel.

Edit: glömde att skriva att alla fyra givarna ska ligga på ungefär samma ohm tal men något skiljer det.
Okej, måste få tag på mätinstrument bara :/
OM det är för lite/mycket vad gör jag då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Resistansen ska vara circus 1000-1100ohm, inte under 1000 iaf.
Spänningen mäts med växelspänning samtidigt som man snurrar på hjulet. Hur mycket utslag man får beror på hur fort du snurrar på hjulet. Vanligast verkar vara circus 0.1-0.2V med "handsnurr", men som sagt ju fortare man snurrar på hjulet desto högre värde får man.

Om jag fattat alla scheman rätt så vid "max snurr", dvs circus 290km/h, ger givarna runt 5V. Efter det kan dom inte generera mer ström, så hastighetsmätaren kan inte visa eller räkna högre, och trippmätaren blir att gå för sakta.
Nu finns det ju givetvis inte en suck i hela universum att du någonsin kommer köra så fort med orginalmotorn och orginalstyrsystemet, dels för att hastigheten är spärrad till ~240km/h, och dels för att utväxlingen inte tillåter så höga hastigheter innan varvstoppet går in.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]