Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag har precis skaffat mig en Volvo 850 2.5l, det är så att kamremen inte gått de 12000 milen som intervallen säger, men den har gått över de 8 åren som rekommenderas.
Hur stor tror ni chansen att remen går sönder?
Sen kan jag väl passa på och fråga om någon här vet nån i närheten av Falun som utför kamremsbyte för en billigare peng än märkes verkstäderna.

Uppskattar all hjälp ni ger :)
Den kan gå av i morgon el hålla 10k mil till, Jag bytte min på 15k mil och spännrullar byttes på 24k mil då remmen byttes igen.

Idag borde vilken verkstad som helst kunna utföra ett byte av kamremmen, Meca, OKQ8, Mekonomen AD och allt vad de nu heter, bara ringa runt och få ett pris,
Inte så mycket att fundera över om man inte vill sitta och plåga skiten ur sitt eget samvete varje gång man vrider på tändningsnyckeln.
Antingen chansar man och kör på tills bilen blir skrot pga detta kamremshaveri eller så byter man och slipper grubbla på detta mer.Snåla nu inte på detta kamremsbyte och montera nya spännare samt vattenpump samtidigt.Med det nya trycket från en ny rem så brukar den gamla vattenpumpen tacka för sig i flertalet fall och då blir det till att riva ner allt igen.Finns verkstäder som inte monterar en ny rem om inte vattenpumpen byts samtidigt pga tidigare skrivna.Sånt är ju en trevlig upplysning / service.
I regel är det rätt stor marginal mellan när remmen "ska" bytas och innan den går av. Just HUR stor marginal varierar mellan rem och rem, bil till bil osv osv.

Enligt min åsikt är ålder är nog vad som löper större risk till ett haveri än miltalet.
Ta bort kåpan och kika på remmen, ser du några torrsprickor eller fransar så bör den bytas för en vecka sedan, med andra ord är det bara en kort tidsfråga innan den brister helt.
Observera att även om remmen inte har några synliga skador/slitage så betyder det inte att remmen är ok. Synligt slitage är bland det sista som visar sig.

Var försiktig när du väljer verkstad... Det är riktigt poppis att tattarbyta remmen utan kamlåsning(tolkar), med resultatet att remmen inte blir 100% rättställd. Det behöver inte betyda att det blir något märkbart FEL på bilen, men den går inte lika bra som den SKA göra(kan t ex dra mer bränsle än den ska göra, vara lite tröttare, få problem med avgasvärdena osv). Man kan INTE gå efter vad markeringen på kamdreven visar på dessa modeller.
Själv skulle jag lämna till volvo, iaf "min" volvo, dom är dyrare är snittet - visst, men dom använder iaf tolkar. Har dock hört att det inte är standard hos alla volvo, så du får vackert fråga hur dom gör.

Det finns hela romaner skrivna om kamremsbyte i forumet redan, så sök runt lite så ser du rätt snabbt varför tolkar är så pass viktigt.
Tobify skrev:Hejsan!
Jag har precis skaffat mig en Volvo 850 2.5l, det är så att kamremen inte gått de 12000 milen som intervallen säger, men den har gått över de 8 åren som rekommenderas.
Hur stor tror ni chansen att remen går sönder?
Sen kan jag väl passa på och fråga om någon här vet nån i närheten av Falun som utför kamremsbyte för en billigare peng än märkes verkstäderna.

Uppskattar all hjälp ni ger :)
Det är inte säkert att en Volvoverkstad är dyrare, dom kanske gör det oftare en än "mindre"verkstad så det kan gå fortare vilket borde bli lägre pris.
Har själv varit ute för det, att Volvo var 500:- billigare.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]