Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av springpojke
#1008081
Tjena gott folk!
Köpt mig en V70 TDI -98, import, vilket visade sig vara en riktigt sniken modell!
Den saknar helt dom grejerna som jag trodde i princip var standard, har det att göra med att den är import?
Den har inte sätesvärme, farthållare, färddator, lykttorkare bla. Det sistnämnda är jag väl bara glad för iofs

Men färddator, det vill jag ha. Är det så enkelt att det bara är att knycka färddator från en annan v70, alltså knappen med tillhörande kablage och själva skärmen i mätarhuset och skruva in i min bil?
Är det från någon årsmodell det inte passar? Spelar det roll om det kommer från bensin eller diesel?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1008088
Nope, du HAR redan färddator - den är bara inaktiverad. Och nej, tyvärr kan du inte aktivera den själv.
Du har 2 alternativ:
1. Åk till volvo och få färddatorn aktiverad.
2. Köp ett nytt(begagnat) instrumenthus som redan har färddatorn aktiverad.

Båda alternativen kräver ju givetvis knappen också.
Jag vet inte exakt hur det är på diesel, men på bensin måste huset stämma överrens med bilen. Dvs har du en -97a måste huset komma ifrån en 97 eller 98a. Har du en 00a måste huset komma ifrån en 99 eller 00a.
Men som sagt, jag vet inte om det även gäller diesel...

Du kan inte ta ett hus ifrån en bensinare. Varvräknare och lite sånt stämmer inte överrens. Går väl säkert att bygga ihop något missfoster av dom 2 husen, men t om jag anser att det är mer jobb än det är värt :roll:
#1008103
ja att jag inte kan ta hela huset är jag medveten om, pratar bara om färddatorn som sitter med 2 skruv eller så :)
Har en -98 och har fått tag på alla delar från en -99 men det passar inte då? Att aktivera på volvo låter dyrt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1008115
Nej, nu läste du inte mitt inlägg ordentligt. Du HAR färddatorn redan, men den är INAKTIVERAD
Du kan inte "plocka bort" färddatorn från ett hus och montera i ditt hus. Instrumenthuset ÄR färddatorn. Det finns inget att plocka över!
Byta hela huset eller få färddatorn aktiverad i ditt nuvarande hus är ENDA SÄTTET att få färddator.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1008118
TommyP86 skrev:Lättast är nog en knapp från skroten och in o få programvara på volvo. Borde inte kosta speciellt mycket längre.
Ironiskt nog är programvaran redan där också.... Det enda som görs är att ändra en inställning, bokstavligt talat trycker på 1 knapp på deras instrument.

I kod skulle det typ se ut så här; "if pc == 0 return else if pc == 1 usePC end"
Översatt i text är det typ "om 0 skippa färddatorn, annars om 1 använd färddatorn", då ändrar man bara 0an till 1a och vips, fungerande färddator.
#1008775
Du bör ju dock kunna flytta över den komponent/krets där färdatorprogramvaran finns och redan är aktiverad, men eventuellt drar det med sig problem som att mätarställningen också sparas på samma ställe och då inte längre stämmer mot bilens.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1008785
SubMarine skrev:Du bör ju dock kunna flytta över den komponent/krets där färdatorprogramvaran finns och redan är aktiverad, men eventuellt drar det med sig problem som att mätarställningen också sparas på samma ställe och då inte längre stämmer mot bilens.

Denna "krets" styr hela huset. mao. är det inte ett dugg skillnad mot att byta ut hela huset, förutom att man skapar sig en jäkla massa onödigt och komplicerat jobb. Ingenting man flyttar över med en 30kr's lödkolv direkt ...
#1008792
Om jag byter mätarhuset, bör jag hitta något med likvärdig mätarställning eller ligger den lagrad i bilen i styrenheten?
Ska jag ha mätarhus från 97 alt 98, är det dom som passar min 98? Knappen och kablaget, ska det också komma från nämnda årsmodell?
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]