Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1006260
Hej!

Jag har en S70 -00 som av och till går ned i linka-hem-läge (oftast i stadstrafik, ca 1 500-2 500 rpm) och som ibland inte vill starta (tändningen går på, men vid nyckelns startläge reagerar inte startmotorn). Jag har inte en susning om dessa båda fenomen har något samband med varandra eller om de har helt olika orsaker...

Linka-hem-läget började för nåt halvår sedan, kom då väldigt sporadiskt och höll i sig en eller ett fåtal sekunder åt gången. Numera uppträder det kanske varannan eller var tredje gång som jag kör bilen (kör ca 1 500 mil/år, mest i stadstrafik). Svårstartandet har uppträtt lite då och då sedan jag köpte bilen för tre år sen, men blivit något mer frekvent på sistone -- kanske 1 gång av 20 startförsök. Oftast handlar det om att inget händer vid första startförsöket, men att den går igång på det andra -- emellanåt som det verkar först på 3-4 cylindrar/alternativt att den startar i linka-hem-läge(?) för att inom någon sekund gå rent. Senaste gången fick jag dock göra ett tiotal startförsök innan den vaknade...

Inget av dessa båda fel har bidragit till att varningslampor tänts, och inte heller har något fel loggats i diagnossystemet. Dock med ett undantag: På semestertrippen i somras tändes plötsligt motorlampan/avgasvarning när jag startade motorn, och lampan fortsatte att lysa tills vi kom hem (ca 45 mil och några pauser)... då den naturligtivs slocknade :-/. (Därefter har inte loggen kollats, då den mek jag anlitat -- och som brukar veta vad han gör -- är tveksam till att felkoderna finns kvar efter att lampan har slocknat (?).)

Gasspjället...
Som så många andras har mina misstankar gått till det elektroniska gasspjället, då jag tyckt att symtombeskrivningen har passat in hyfsat väl (t.ex. på http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html resp. https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus- ... 2uoh1ks2p3).

...eller batteriet?
Dock har jag fått en alternativ misstanke, då jag i slutet av juli uppmärksammade att spänningen över batteriet var något låg, ca 12.3 V (enligt Haynes går gränsen för "dålig" batterispänning vid 12.5 V) och efter att ha laddat batteriet tyckte jag att bilen blev mera driftsäker... vilket höll i sig tills varningslampan tändes enligt ovan ett par veckor och ca 40-60 mil senare. Nu i september har linka-hem-läget och startproblemet tilltagit något, och när jag kollade spänningen låg den åter på 12.3 V (koll av stabil generatorladdning gav 13.8 V och med "all" elektronik påslagen gav 13.57 V, där Haynes för båda anger 13.5 V som ett nedre gränsvärde). Efter ny uppladdning av batteriet under ett dygn mättes spänningen till 12.65 V och motorn startade galant och var pigg -- inte en tillstymmelse till hackig gång (dagarna dessförinnan hade det blivit så frekvent som så gott som varje gång bilen kördes). Efter laddningen mättes också syran i batteriet, och resultatet varierade mellan 1,285 och 1,305 vid ca 15 grader C (gränsvärden enligt Haynes är 1,270-1,290 för uppladdat batteri... så tre av cellerna såg ut att ligga något över det övre gränsvärdet eftersom två mättes till 1,300 och en till 1,305... medan däremot variationen mellan cellerna var inom felmarginalen 0,040).

...eller något annat?
Min fråga är kort och gott: Kan måhända batteriet vara felkällan till de uppkomna problemen? Förutom mina aningar, mer än noga kontrollerade observationer, fick jag känningar av vatten på denna kvarn efter att ha läst följande: "Låg spänning på batteriet -- då får man riktigt tråkiga symtom!" i https://atech2.se/cms/files/volvo_spj__ ... 011_11.pdf . Misstänker att felkällor som spruckna slangar eller trasig lufmängdmätare skulle ge mer kontinuerligt ihållande problem (?), och pedallägesgivaren faller bort då den i dokumentet beskrivna symtomen inte riktigt överensstämmer med de symtom jag har beskrivit (?). Kvar finns då ev. kontakt mellan spjällhus och kabelhärva (?)... eller något annat?

Stort tack för alla hintar som kan kasta ljus över detta! :-)
#1006263
Om du har 13.8V vid generatorn, men bara 12.3V på batteriet, så har du antingen knas med kablaget mellan batteri och startmotor, eller mellan startmotor och generator(vilket skulle kunna förklara att startmotorn inte vill sig ibland), eller så är batteriet slut.

Dåligt med ström kan ge dom mest märkliga symptom, men det brukar i regel inte visa sig fören spänningen sjunker ner till bortåt 10V. Dom flesta givare har en arbetsspänning mellan 10 och 15V, styrdonet klarar sig lite längre innan det stängs ner, typ 9V.

Börja med det enklaste - kolla så batteripolerna är åtdragna ordentligt. Det är vanligare än man vill erkänna att polerna inte är åtdragna ordentligt.
#1006345
12,3 volt tänker jag anta var vid avstängd motor. Det är lågt om batteriet varit frånkopplat ett tag, men kan vara normalt med lite larm och andra strömförbrukare på.

Kolla felkoder, dom finns kvar även när lampan släckts.
När startmotorn strejkar; hör du klicket från solenoiden under huven då?
#1006719
Lucif3r skrev:Om du har 13.8V vid generatorn, men bara 12.3V på batteriet, så har du antingen knas med kablaget mellan batteri och startmotor, eller mellan startmotor och generator(vilket skulle kunna förklara att startmotorn inte vill sig ibland), eller så är batteriet slut.

Dåligt med ström kan ge dom mest märkliga symptom, men det brukar i regel inte visa sig fören spänningen sjunker ner till bortåt 10V. Dom flesta givare har en arbetsspänning mellan 10 och 15V, styrdonet klarar sig lite längre innan det stängs ner, typ 9V.

Börja med det enklaste - kolla så batteripolerna är åtdragna ordentligt. Det är vanligare än man vill erkänna att polerna inte är åtdragna ordentligt.
Tack för svar, Lucif3r!

Kanske bör jag förtydliga att jag mätte över batteripolerna båda gångerna -- d.v.s. dels med avslagen motor, dels med motorn/generatorn i gång. Innebär det att din första analys ovan påverkas?

Ang. fenomen vid låg spänning: Tack för infon ang. givare och styrdonen. Kan vara värdefullt att känna till, även om det inte är aktuellt just nu.

Ska hålla lite koll på åtdragningen/kontaktytorna vid batteripolerna framöver. Inte omöjligt att det har med saken att göra, då jag märkt att klämman vid pluspolen har en tendens att inte alltid fästa trots att jag tycker att jag har dragit åt -- och försiktigt knackat ned den dessförinnan. Tycks fastna då klämman är typ en halv gänglängd ifrån att vara helt stängd...
#1006721
taxi skrev:12,3 volt tänker jag anta var vid avstängd motor. Det är lågt om batteriet varit frånkopplat ett tag, men kan vara normalt med lite larm och andra strömförbrukare på.

Kolla felkoder, dom finns kvar även när lampan släckts.
När startmotorn strejkar; hör du klicket från solenoiden under huven då?
Tack för svar, taxi!

Bra, då vet jag att det kan anses som en hyfsat normal spänning. :-)

Ska be meken jag anlitar att kika på felkoderna igen. :-) Ang. klicket så är jag osäker, då fenomenet uppträder så intermittent så att man blir överrumplad/överraskad varje gång samt att bilen är så väl ljudisolerad. Ska dock ha det i åtanke framöver så att jag kan återkomma om det. :-)
#1006793
misjka skrev:Tack för svar, Lucif3r!

Kanske bör jag förtydliga att jag mätte över batteripolerna båda gångerna -- d.v.s. dels med avslagen motor, dels med motorn/generatorn i gång. Innebär det att din första analys ovan påverkas?
Ok, ja om både 12.3 och 13.8V är uppmätta på batteripolerna så är kablaget mellan generator, startmotor och batteri(det är kopplat generator<->startmotor<->batteri) i tillräckligt bra skick för att det inte ska ställa till något problem iaf.
13.8V vill jag väl t om anse är bra, jag får bara ut typ 13.5V vid batteriet :P
#1124271
Hej!

Här kommer en liten uppdatering av detta problem, inkl en problemlösning :-) och ett ytterligare fel/symtom. :-/

Först det positiva: Att startmotorn ibland inte reagerade vid startförsök berodde på glapp/oxid mellan anslutnignskabelns kabelsko och anslutningsstiftet i startmotorn. Anslutningen sitter ju relativt oskyddad, endast bakom en inte helt omslutande plastkåpa på framsidan av motorn, och kan därför övert tid i värsta fall t.ex. bli utsatt för stänk, kondens o.s.v.

Ytterligare fel/symtom: (Detta har iofs förekommit en gång tidigare för lite drygt ett år sedan, vilket jag skrev om i den första posten ovan, varför jag menar att det kan höra till den övergripande problematiken för denna tråd. Och nu har det inträffat igen.) Utöver att bilen då och då går in i något som liknar linka-hemläge under färd och tycks dra lite mer soppa (fortfarande utan att generera felkoder) så har den vid två tillfällen gjort som följer: Startmotorn drar runt motorn, som dock vägrar att starta. Vid en kort stunds "gnetning" med startnyckeln släcks alla varningslampor i panelen, utom den gula motorvarningslampan. Vid något enstaka startförsök startar motorn för ett kort ögonblick, men reagerar inte på gaspedalen och dör ganska snart. Jag lämnar bilen över natten och gör ett nytt startförsök nästa dag, och då startar motorn minsann genast pigg som en vessla och motorvarnignslampan har förstås slocknat. :-)

Några nya förslag till orsak till dessa båda intemittenta symtom (linka-hemläge under färd och svårstartad motor)? Kan det måhända vara det elektroniska spjällhuset som spökar?
#1124312
Lyser motorlampan så finns felkod/er lagrade i motorstyrenheten tills man manuellt tar bort dom antingen via en dator eller att göra bilen strömlös ett tag. Prova med att rycka ur kontakten till LMM (Luftmassemätaren) nästa gång bilen inte vill starta går den igång med kontakten ur så har du antagligen en trasig LMM men det kan vara något annat också.
#1124402
taxi skrev:jag är ganska säker på att instrumentlamporna/varningslamporna inte ska slockna under startförsök.
Hmm.... På min så slocknar då instrumentpanelen/varningslamporna i läge 3(startmotor)...
Möjligt att någon varningslampa fortfarande lyser, så uppmärksam är jag inte :P Men instrumentbelysningen slocknar iaf.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]