- tor 24 sep 2015, 16:56
#1006260
Hej!
Jag har en S70 -00 som av och till går ned i linka-hem-läge (oftast i stadstrafik, ca 1 500-2 500 rpm) och som ibland inte vill starta (tändningen går på, men vid nyckelns startläge reagerar inte startmotorn). Jag har inte en susning om dessa båda fenomen har något samband med varandra eller om de har helt olika orsaker...
Linka-hem-läget började för nåt halvår sedan, kom då väldigt sporadiskt och höll i sig en eller ett fåtal sekunder åt gången. Numera uppträder det kanske varannan eller var tredje gång som jag kör bilen (kör ca 1 500 mil/år, mest i stadstrafik). Svårstartandet har uppträtt lite då och då sedan jag köpte bilen för tre år sen, men blivit något mer frekvent på sistone -- kanske 1 gång av 20 startförsök. Oftast handlar det om att inget händer vid första startförsöket, men att den går igång på det andra -- emellanåt som det verkar först på 3-4 cylindrar/alternativt att den startar i linka-hem-läge(?) för att inom någon sekund gå rent. Senaste gången fick jag dock göra ett tiotal startförsök innan den vaknade...
Inget av dessa båda fel har bidragit till att varningslampor tänts, och inte heller har något fel loggats i diagnossystemet. Dock med ett undantag: På semestertrippen i somras tändes plötsligt motorlampan/avgasvarning när jag startade motorn, och lampan fortsatte att lysa tills vi kom hem (ca 45 mil och några pauser)... då den naturligtivs slocknade
. (Därefter har inte loggen kollats, då den mek jag anlitat -- och som brukar veta vad han gör -- är tveksam till att felkoderna finns kvar efter att lampan har slocknat (?).)
Gasspjället...
Som så många andras har mina misstankar gått till det elektroniska gasspjället, då jag tyckt att symtombeskrivningen har passat in hyfsat väl (t.ex. på http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html resp. https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus- ... 2uoh1ks2p3).
...eller batteriet?
Dock har jag fått en alternativ misstanke, då jag i slutet av juli uppmärksammade att spänningen över batteriet var något låg, ca 12.3 V (enligt Haynes går gränsen för "dålig" batterispänning vid 12.5 V) och efter att ha laddat batteriet tyckte jag att bilen blev mera driftsäker... vilket höll i sig tills varningslampan tändes enligt ovan ett par veckor och ca 40-60 mil senare. Nu i september har linka-hem-läget och startproblemet tilltagit något, och när jag kollade spänningen låg den åter på 12.3 V (koll av stabil generatorladdning gav 13.8 V och med "all" elektronik påslagen gav 13.57 V, där Haynes för båda anger 13.5 V som ett nedre gränsvärde). Efter ny uppladdning av batteriet under ett dygn mättes spänningen till 12.65 V och motorn startade galant och var pigg -- inte en tillstymmelse till hackig gång (dagarna dessförinnan hade det blivit så frekvent som så gott som varje gång bilen kördes). Efter laddningen mättes också syran i batteriet, och resultatet varierade mellan 1,285 och 1,305 vid ca 15 grader C (gränsvärden enligt Haynes är 1,270-1,290 för uppladdat batteri... så tre av cellerna såg ut att ligga något över det övre gränsvärdet eftersom två mättes till 1,300 och en till 1,305... medan däremot variationen mellan cellerna var inom felmarginalen 0,040).
...eller något annat?
Min fråga är kort och gott: Kan måhända batteriet vara felkällan till de uppkomna problemen? Förutom mina aningar, mer än noga kontrollerade observationer, fick jag känningar av vatten på denna kvarn efter att ha läst följande: "Låg spänning på batteriet -- då får man riktigt tråkiga symtom!" i https://atech2.se/cms/files/volvo_spj__ ... 011_11.pdf . Misstänker att felkällor som spruckna slangar eller trasig lufmängdmätare skulle ge mer kontinuerligt ihållande problem (?), och pedallägesgivaren faller bort då den i dokumentet beskrivna symtomen inte riktigt överensstämmer med de symtom jag har beskrivit (?). Kvar finns då ev. kontakt mellan spjällhus och kabelhärva (?)... eller något annat?
Stort tack för alla hintar som kan kasta ljus över detta!
Jag har en S70 -00 som av och till går ned i linka-hem-läge (oftast i stadstrafik, ca 1 500-2 500 rpm) och som ibland inte vill starta (tändningen går på, men vid nyckelns startläge reagerar inte startmotorn). Jag har inte en susning om dessa båda fenomen har något samband med varandra eller om de har helt olika orsaker...
Linka-hem-läget började för nåt halvår sedan, kom då väldigt sporadiskt och höll i sig en eller ett fåtal sekunder åt gången. Numera uppträder det kanske varannan eller var tredje gång som jag kör bilen (kör ca 1 500 mil/år, mest i stadstrafik). Svårstartandet har uppträtt lite då och då sedan jag köpte bilen för tre år sen, men blivit något mer frekvent på sistone -- kanske 1 gång av 20 startförsök. Oftast handlar det om att inget händer vid första startförsöket, men att den går igång på det andra -- emellanåt som det verkar först på 3-4 cylindrar/alternativt att den startar i linka-hem-läge(?) för att inom någon sekund gå rent. Senaste gången fick jag dock göra ett tiotal startförsök innan den vaknade...
Inget av dessa båda fel har bidragit till att varningslampor tänts, och inte heller har något fel loggats i diagnossystemet. Dock med ett undantag: På semestertrippen i somras tändes plötsligt motorlampan/avgasvarning när jag startade motorn, och lampan fortsatte att lysa tills vi kom hem (ca 45 mil och några pauser)... då den naturligtivs slocknade

Gasspjället...
Som så många andras har mina misstankar gått till det elektroniska gasspjället, då jag tyckt att symtombeskrivningen har passat in hyfsat väl (t.ex. på http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html resp. https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus- ... 2uoh1ks2p3).
...eller batteriet?
Dock har jag fått en alternativ misstanke, då jag i slutet av juli uppmärksammade att spänningen över batteriet var något låg, ca 12.3 V (enligt Haynes går gränsen för "dålig" batterispänning vid 12.5 V) och efter att ha laddat batteriet tyckte jag att bilen blev mera driftsäker... vilket höll i sig tills varningslampan tändes enligt ovan ett par veckor och ca 40-60 mil senare. Nu i september har linka-hem-läget och startproblemet tilltagit något, och när jag kollade spänningen låg den åter på 12.3 V (koll av stabil generatorladdning gav 13.8 V och med "all" elektronik påslagen gav 13.57 V, där Haynes för båda anger 13.5 V som ett nedre gränsvärde). Efter ny uppladdning av batteriet under ett dygn mättes spänningen till 12.65 V och motorn startade galant och var pigg -- inte en tillstymmelse till hackig gång (dagarna dessförinnan hade det blivit så frekvent som så gott som varje gång bilen kördes). Efter laddningen mättes också syran i batteriet, och resultatet varierade mellan 1,285 och 1,305 vid ca 15 grader C (gränsvärden enligt Haynes är 1,270-1,290 för uppladdat batteri... så tre av cellerna såg ut att ligga något över det övre gränsvärdet eftersom två mättes till 1,300 och en till 1,305... medan däremot variationen mellan cellerna var inom felmarginalen 0,040).
...eller något annat?
Min fråga är kort och gott: Kan måhända batteriet vara felkällan till de uppkomna problemen? Förutom mina aningar, mer än noga kontrollerade observationer, fick jag känningar av vatten på denna kvarn efter att ha läst följande: "Låg spänning på batteriet -- då får man riktigt tråkiga symtom!" i https://atech2.se/cms/files/volvo_spj__ ... 011_11.pdf . Misstänker att felkällor som spruckna slangar eller trasig lufmängdmätare skulle ge mer kontinuerligt ihållande problem (?), och pedallägesgivaren faller bort då den i dokumentet beskrivna symtomen inte riktigt överensstämmer med de symtom jag har beskrivit (?). Kvar finns då ev. kontakt mellan spjällhus och kabelhärva (?)... eller något annat?
Stort tack för alla hintar som kan kasta ljus över detta!
