Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miqael
Jag har en Volvo XC70 -99 och det senaste halvåret så har bilen börjat vibrera kraftigt när man kör upp mot 110-120 ungefär (men ett fåtal gånger har det även hänt vid 90-100 också). Det är som att vibrationerna inte kommer på en gång utan det byggs upp efter några sekunder och blir värre och värre och försvinner inte förrens man tar ner på farten. Det känns som att däcken håller på och lossnar och ratten skakar kraftigt.

Trodde först att det var nå fel på bromsen då det högra fälgen fram blev jättehet när man varit ute och kört och dessa vibrationer inträffat. Så jag lämnade in bilen på en verkstad (där jag alltid lämnat in bilen och dom har aldrig tidigare gått bet på något fel jag haft) och dom hittade inge fel med bromsarna. Dom hittade även inge fel på något hjullager.

Fick då tips av en bekant att däcken kunde vara obalanserade, så jag åkte till en däckfirma och fick dom balanserade. Framhjulen var det obalans på men bakdäcken var bra. Trots detta så har vibrationerna fortsatt och jag vet inte riktigt vad nästa grej att felsöka kan vara.

Några tips?
av miqael
Det gjordes en 4-hjulsinställning på den ifjol.
Eftersom dom tog bort alla delar (och gjorde ren dom) på bromsen (där fälgen blev varm) så antar jag att jag kan utesluta att det kan vara något fel med bromsen. Om inte mekanikerna gjort ett halvdant jobb dvs.
Har inte provat att sätta på vinterdäcken fram, men det är ju dags att byta däck om ett tag så jag får se då om det blir någon skillnad.
Tack för alla tips!
Har det också och har svårt att ringa in det. Jag har lättare vibrationer vid 80 km/h och sedan nästa topp vid 120 km/h. Har uteslutit mycket och håller på med drivaxlar nu. Höger tycks OK, ska kolla vänster.

Sedan har jag noterat att flera gummibussningar är kass. Tydligt hos mig just nu är krängningshämmarnas infästningar i subframe, de är helt slut. Även subframeinfästningarna ser rätt spruckna ut.

Men om det är detta som ger vibrationer, supersvårt. Jag har Biltema bromsok fram, har du det också?
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]