Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ermo14
#1004561
Hej.

Har en v70 med b5244s2 motorn, med 37100 på mätarn.

Har nu under senaste tiden börjat rycka/klippa vid låga varvtal (under 2500rpm).

Bytte stift samt 1st tändspole för 100mil sedan. Körde med 0.8mm i gap men då ryckte det ännu värre. Så knackade ner dem till 0.5 och då gick den klanderfritt fram
Tills nu

Gasspjäll är uppdaterat samt rengjort, kollat läckage i området, vevaxelgivare är bytt för ca 2000 mil sedan.

Dock vid bytet av stiften så anmärkte jag att dem var väldigt ljusa grå/vita.

LMM? Bränsle? Byta resterande tändspolar?

Tips mottages tacksamt
#1005090
Hej.

Plötsliga misständningar är nästan alltid tändningsrelaterade.

Du kan testa att linda 2 - 3 varv isoleringstape på tändspolehalsarna.(delen som går ner till stiftet)
Blir det en märkbar förbättring, så byt spolarna.
Blir ingen skillnad alls, så ta bort tapen och felsök vidare.

Ovan har funkat åtskilliga gånger för mig på tändkablar för test/uteslutning, så varför inte på tändspolar.

Tejpen är givetvis INTE en lösning ens om den blir att gå bra, utan ett sätt att kontrollera.

Jag tror att det är microsmå sprickor i tändspol/tändkabelehalsen, som gör att gnistan slår igenom halsen och direkt i toppen, istället för igenom tändstiften.
Speciellt vid belastning på lägre varv.

Att minska tändstiftgapet, gör att det gick lättare med gnistan igenom stiftet.
Så gjorde man på moppen förr, när kondingen, brytaren eller tändspolen var dålig.

Micke
#1008016
Hej.

Tejp funkar kanon i en vecka eller så.

Men nu vet du vad felet är, och vilken tänspole du ska byta.

Micke.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]